Mats Helmersson July 14, 2008 Report July 14, 2008 Har ett skumt problem med min trumbroms, vänster fram.Den började att ligga an en dag och jag antog att hjulcylindern börjat att kärva... Köpte en ny och den monterades utan problem .... ....Men problemet är kvar! Efter lite felsökning visar det sig att trycket stannar kvar i hjulcylindern, bromsbackarna fjädrar inte tillbaka. Kan tillägga att högersidan fungerar utan problem, felet är alltså endast på en sida.Vad kan det vara? Kan det vara smuts någonstans i bromssystemet som gör att det fungerar som en backventil? Citera
Peter /Cobra July 14, 2008 Report July 14, 2008 vanligt att gamla slangar kan bli till "backventiler" med tidens tand. Citera
Kenneth Olsson July 15, 2008 Report July 15, 2008 Stämmer bra med de gamla slangarna. Har själv råkat ut för samma problem. Byt slangen till det krånglande hjulet, så försvinner problemet. Citera
Mats Helmersson July 15, 2008 Author Report July 15, 2008 Tackar för svaren!Jag har köpt en ny bromsslang idag och ska montera ikväll. Hoppas att det fungerar! Citera
1096 July 15, 2008 Report July 15, 2008 Kanske är ute och cyklar nu - men vad händer om du vänder på den "gula" fjädern. Enl bilden ser det ut som den ligg an på bromscylindern och då lär den ju knyta sig själv så att säga och inte dra tillbaka backen korrekt. bara en tanke.... Citera
Janne Holm CMC1740 July 15, 2008 Report July 15, 2008 Kanske är ute och cyklar nu - men vad händer om du vänder på den "gula" fjädern. Enl bilden ser det ut som den ligg an på bromscylindern och då lär den ju knyta sig själv så att säga och inte dra tillbaka backen korrekt. bara en tanke....Du är nog inte ute och cyklar de ska väl ändå vara likadana på bägge sidoroch sitta i rätt hål Citera
1096 July 15, 2008 Report July 15, 2008 Att ha fjädern i rätt hööl är väl en smaksak men tycker det såg ut som man får lite annan frigång om man vänder öglan om... kommer inte ihåg hur det såg ut på min 67a men det funkar iaf.. Citera
Mats Helmersson July 15, 2008 Author Report July 15, 2008 Skulle nu montera bromsslangen, men det visade sig att jag fått fel slang...gängorna var inte samma Angående frågorna om fjädrar.Nej den gula fjädern ligger inte an. ( I min felsökning har jag dessutom, prövat att skifta plats på fjädrarna ). Jag har monterat precis som det satt förut. Jag har kört bilen i 4 år och det har fungerat fint förut, så jag hoppas fortfarande på teorin med "backventils" slangen.Jag håller däremot med Janne om att fjädarna borde vara likadana på bägge sidor. Därför beställde jag nya fjädrar från HansenRacing men deras paket var exakt likadant som mina fjädrar med kort blå och en lång gul.Jag har tittat på sprängskisser i lite mustanglitteratur och det verkar som att det original satt två lika fjädrar + en lång fjäder horisontellet mellan backarna under hjulcylindern. Denna lååånga fjädern har jag försökt att få tag på men har inte lyckats. För övrigt är det en djungel det här med fjädrar. I NPD's katalog så finns det flera kit till samma årsmodeller och motortyper men olika dim på trummorna...Bifogar några bilder... Citera
Mats Helmersson July 15, 2008 Author Report July 15, 2008 Men åter till bromsslangen... När jag monterat av den gamla så visade det sig att det går att blåsa genom den , från bägge håll. Det talar ju emot att det skulle vara den. Eller är det annorlunda under fullt tryck? Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 16, 2008 Report July 16, 2008 Hej.Dessa bilder är på min FD 67FB, jag har skrotat bort självjusteringen, jag har aldrig litat på dess funktion. Citera
Mats Helmersson July 16, 2008 Author Report July 16, 2008 Ser att du har den långa fjädern som går under hjulcylindern. Var har du fått tag på den? Hansen har den inte.... Citera
CMC 1061 Berra July 16, 2008 Report July 16, 2008 Titta in till BBS. Fråga efter Anders Örming. Dom ligger i Lunda industriområde. Hans direkt tel är 4457785. Hälsa från Ping pong Berra. Han kan hjälpa dig med vad vill innom bromsar. Berra. Citera
Pettsson July 16, 2008 Report July 16, 2008 Har du kollat att det inte är rostigt eller slitet på glidytorna i bromsskölden? Ganska vanligt fel på bla. Chrysler Voyager med trummor bak. Citera
Mats Helmersson July 24, 2008 Author Report July 24, 2008 Nu är det äntligen fixat!Med ny bromsslang så gick det hur bra som helst. Tack för alla tips. Citera
Daggis November 28, 2008 Report November 28, 2008 Hej Lars!Varför har du tagit bort självjusteringen?mvhAnders Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 28, 2008 Report November 28, 2008 Hej.Det händer att vajern till justeringen pajar när som,om den gjort det så slutar justeringen att fungera,detta betyder att det blir ojämn bromsverkan nären sida funkar och den andra inte. Det är faktiskt mycket vanligt att det blir fel påsjälvjusteringarna, inte bara problemet med vajer,även rost som gör att det kärvar mm. Justera själv bromsar istället och skippa självjusteringar, bromsar är en av de viktigastefunktionerna på en gammal bil, jag anser att det är bättre att ha 100% koll inte alltid lita pågammal automatik, vet att många håller med Jag kollar alltid brommsar och funktion på våren,justerar genom hål som finns på insidan nederkantbromssköld, jag känner mig tryggare, desutomså är det känslan av säkerhet och att kunna tamed andra i bilen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.