Jump to content

Pajad topplockspackning


Equus

Recommended Posts

Hej

Har bytt förgasare och insug. Från tvåport till fyrport. Allt verkade fungera perfekt till dess motorn blir varm (tempen närmar sig max), då blåser motorn ut vatten genom kylarens övertrycksslang. Ett par liter på några minuter

Man kan inte se att vattnet försvinner nån annanstans, t ex ner i oljan eller går ut som ånga med avgaserna.

Jag har provat ett annat kylarlock, men ingen förändring.

Vid ett tillfälle såg jag att det bubblade ut lite vatten/vattenånga längst fram på vänster sida mellan topplock och block, inte mycket, men något. Efter påfyllning av kylvätska har jag inte haft något synligt läckage på detta ställe.

Fenomenet med utkastande kylvätska har upprepa sig vid tre testtillfällen.

Kan det vara en topplockspackning som är paj eller finns nån annan trolig orsak? :?

Tacksam för ideer. Classic Car Week närmar sig ju med stormsteg.

E J

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga, men har du rätt nivå i kylaren?

Om det är alldeles för mycket vatten i kylaren då motorn är kall, kommer detta att expandera tills det kommer ut någonstans då motorn varmkörts.

:)

Link to comment
Share on other sites

I och med att du bytt insug har du kanske inte fått tätt i den vattenkanal som

går i insuget kanske. Finns två insugspackningar till 289, 302 med olika stora

"hål" för vattenkanalerna i packningen, den med större hål är till nyare toppar. Väldigt viktigt att du drar bultarna jämnt på insuget

Är det en topplockspackning borde du kunna känna att det luktar avgaser om vattnet i kylaren.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Jag har även fått ett förslag om att det är en del av kompressionen som går ut i någon kylkanal. Skulle väl tyda på att det är nåt vajsing med topplocks packningen i så fall. Vi får se nu till helgen då jag planerar att lyfta av vänster topp.

E J

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej

Återrapportering 8) .

Fenomenet med det uttryckta vattnet (kompression in i kylsystemet) försvann efter byte av båda topplockspackningarna, peppar peppar..... Misstänker att det var den högra toppen som spökade.

E J

Link to comment
Share on other sites

Hej

Återrapportering 8) .

Fenomenet med det uttryckta vattnet (kompression in i kylsystemet) försvann efter byte av båda topplockspackningarna, peppar peppar..... Misstänker att det var den högra toppen som spökade.

E J

Skönt att det löste sig med ett relativt enkelt ingrepp ;)

Så nu är det bara ut och gasa :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...