Thony Posted July 15, 2008 Report Posted July 15, 2008 Växellåda och koppling på min 69 med 351w och fyrväxlad toploader nerplockade i dag med hjälp av kompis Tobias.Har nu några funderingar och hoppas på snabbt svar.1. Svänghjulet hade värmefläckar och var ojämnt längst ut på lamellens anliggningsyta, därför plockades även det ner. Ska nu försöka hitta nån som kan svarva eller slipa. Kan det funka?2, Ingen bussning i änden av vevaxeln och inget lager i svänghjulscentrum, ska det verkligen vara så?3. Mitt svänghjul har 164 kugg och lamellens diameter mätte 28 centimeter vilket jag får till elva tum vilket också är den koppling bilen ska ha enligt uppgift från flera här. Men så snackade jag med Rolands Mustang i Filipstad (hyser stort förtroende för den mannens kunskaper) och han säger att min bil ska ha en 10,5 tums koppling. Vilket är egentligen rätt? Den kopplingsstorlek som satt i bilen eller den mindre? Passar även den mindre tryckplattan på svänghjulet? MVH Quote
CMC 1061 Berra Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 Nu ska vi se. Rätt av Roland. Men det fungerar med elva tums koppling det kör jag med. Och det beror på svänghjulet. Det ska inte finnas fläckar. Så en svarvning eller slipning blir ett måste. tänk på att balansera, annars risk för obalans. Det ska sitta lager eller ett alubrons lager i mitten av svänghjulet. Annars kommer du att få problem i framtiden. Lycka till.Berra Quote
Thony Posted July 16, 2008 Author Report Posted July 16, 2008 Tack för svaret.Hoppas nu att det går att fixa till svänghjulet. Har försökt hitta ett bättre begagnat i dag men det verkar svårt, inte en helt vanligt kombination tydligen med 351w och manuell fyrväxlad. Ett nytt svänghjul är inte att tänka på för tillfället, 6 000 spänn var ett pris jag fick på Hansen...puuhhh! Nu väntar jag kopplingsgrejerna och maskinmekaniker Hans som förbarmar sig över en Mustangtok i svänghjulsnöd Quote
CMC 1061 Berra Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 Du kan alltid kolla med Persåker eller Löven. dom brukar ha bättre priser än Hansen på sådanna grejor.Berra Quote
1096 Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 6000kr för ett svänghjul??Är det just för att det ska var ett 164kugg som det är så dyrt eller? Vanliga 157or kostar ju nästan gratis... Men kolla upp hur mycket du kan svarva... är det inte nersvarvat för mycket tidigare lönar det sig ofta att ta ett par skär... Att slipa ett svänghjul kan vara lite vanskligt.. har vart ute för att slipade hjul vill hugga då ytan blir för fin helt enkelt... en "lagom" svarvyta räcker gott.... Quote
Thony Posted July 17, 2008 Author Report Posted July 17, 2008 Jag kollade med flera firmor men ett 164 kuggars ligger på runt 6 000 spänn.Troligen går det dock att använda det gamla svänghjulet.Fick iaf kopplingspaketet i dag och alla grejer tycks vara identiska med det som satt monterat förut. Det vill säga 11 tums koppling och tryckplatta med tre armar (alltså ej solfjäder eller vad det heter).Gjorde för övrigt en intressant upptäckt, skulle ha ett centreringsdon till lamellen och döm om min förvåning när en gammal axel från en Volvo M40 passade nästan perfekt, den behövde endast en smärre modifiering i den främre, smala delen (vi la på en egentillverkad bussning). I övrigt passade axeln exakt i splinsen i lamellcentrum...tydligen hade Volvo en rejäl dos överdimension på vissa grejer. I kväll ska grejerna skruvas i hop.Återkommer med en rapport om hur bilen blev då jag läst här att många tycks ha bekymmer med huggande och vibrerande kopplingar.MVH Quote
CMC 1061 Berra Posted July 17, 2008 Report Posted July 17, 2008 Old Volvo never die. Det kan betyda på kvalitet. På sakerna som tillverkades på den tiden. Tror det finns tusen olika sätt att få eller tillverka ett centreringsdon. Själv kör jag med ett kvastskaft. Funkar kanon. Berra Quote
Thony Posted July 20, 2008 Author Report Posted July 20, 2008 I lördags fick vi ihop mussen.Allt i kopplingen nytt.Lite nevös när jag startade men efter att ha lagt i växeln och åkt iväg åkte mungiporna uppåt.Kopplingen fungerar som den ska utan minsta hugg Vilken skillnad mot förut då hela bilen höll på att skaka isär om jag var oförsiktig med kopplingspedalen.Exakt var felet låg vet jag inte men blånader på svänghjulet och ojämnheter i kombination med ojämnt slitage på den gamla tryckplattans armar (där urtrampningslagret går emot) orsakade tillsammans felet.Ny lamell, tryckplatta, lager och svarvning av svänghjul gjorde underverk. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.