Jump to content

Recommended Posts

En stödbult till vipparmen gick av. Det är inte första gången det händer. Det är snedgängat i toppen för stödbulten. så jag måste rikta dom nya så vipporna linar mot ventil och stötstång. Men nu åker problemet bort. Sätter dit nya alu toppar. Men var tvungen att ta ut motorn för att ARP bultarn som är pinn bult. Det blir för tajt att sätta dit topparna med motorn i. Så jag är igång snart igen.

Berra

Original 3/8 stödbult är för klen, det är 7/16 som gäller.

3/8 håller nog originalfjädrar och kam, men knappt mer.

Vipparmarna i rad på en stång är en mycket bättre lösning :--

Ja just. Men jag kör med 7/16 bultar och har gjort det från första början.

Och det blir 7/16 även på alu topparna. Och dom ska väl inte vara snedgängat. Så man slipper bryta på stödbulten. Och det är ganska ansträngande att bryta en sådann bult så att den linar med ventil och stötstång utan värme.

Berra

Jo, det kan vara problem ibland. Jag hade ett par World Products alutoppar, sprillans nya. Med dom kom det stödbultar 7/16 (ingick i paketet) som var så sneda att dom inte kunde användas för att vippan missade ventilen. Hålet och gängan i topparna gick rakt, men själva bulten stod väldigt snett då den var åtdragen. Slängde skiten på skroten och köpte ARP 7121 istället. Dessa höll dubbelfjäder + damperfjäder, trots att det inte är "heavyduty" bultar.

Nu skrämmer du mig Rtm. Jag har inte monterat mina nya alu toppar ännu. Har gjort kol och det ser bra ut. Men man vet inte först man monterat allt och ser hur gången med vipporna ser ut. Fan vad orolig jag blir. Hoppas för tusan att det är fel på dom nya grejorna.

Berra

Kom på en sak i efterhand. Att man sett mycket dålig tillverkning från Over there. Fasr det var Wv delar och det säger ingenting att det är bättre till V8or. Det var ett märke som heter Super floo. Dom gjorde toppar på urusel gjutaluminium. Sätena sjönk och dom kroknade på alla de konstiga sätt. Kändes som dom var engångsförbrukning. Tur så har dom bättrat sig och andra duktiga tillverkare gör fina delar nu för tiden.

Hoppas det gäller innom våra fina Ford motororer med. Jag har ingen tillverkare som satt stämpel. Men jag har köpt dom av speed lab. Om du vet vilka dom är. Dom kör själva med dessa tillverkare. Fast dom kör Cheva.

Berra

Åter monteringen har på börjats. Det börjar se gott ut. topparna verkar hålla hög kvallite. allt har hittils stämt perfekt. Vipporna linar perfekt inget vint eller vickande på underligt sätt. Nu hann jag inte montera insuget. Så visst kan det fortfarande bli fel. Men det hoppas jag inte. den stora spänningen blir när man kommer till heders. Där är jag rädd att det kan uppstå vissa problem. Men dom är till för övervinnas.

Berra

har du inte lite bilder Berra? vore riktigt roligt att se.

sitter själv just nu och funderar på nya alu toppar vore kul att se dina problem och lösningen

Fick sänka mitt fäste till styrningen i ram balken när headers skulle gå plats.

Först Rtm. Det finns ingen märkning på topplocken. Men jag har köpt dom av Speedlab. Dom importerar dessa topplock. Den dom visar på nätet är inte samma som jag har köpt. Mina ventiler är större än dom och förbränningsrummen skiljer sig och kanalerna skiljer sig med.

Ja du Magnus jag skriver gärna och berättar. Men att be mig att ta kort är ingen bra ide. Skäms över detta. Jag klara inte av att få in kort och ändra så att man får in dessa kort på forumet. Den bilden jag har fått in är en jätte nogran beskrivning från Lasse Oscarsson. Hade inte han hjälpt mig så hade det alldrig blivit någon bild. Jag är jätte ledsen för detta. Men mitt tålamod brister alldeles för lätt på just datorer. Bilen kan jag hålla på och pilla på nästan hur länge som helst. Men när det blir dator. så sliter jag håret av mig och skriker som en vilde när det inte går som jag vill.

Sorry Berra

Motorn är i. Heders på plats. Men ser att man måste ändra avgassystemet. dessa heders kom lite längre ut på sidorna under bilen där dom ska anslutas. Men nu ska jag fylla olja och pumpa upp tryck. Sedan dra runt motorn för hand och se om det blir möte med ventil och kolv. Kom på det försent efter jag lagt i motorn och skruvat fast heders. Man blir lite för ivrig ibland. Låg nära gränsen förut. så det kan finnas möjligheter för detta problem. Funkar allt som det ska så blir det fortsättning. Det kanske blir en tur med raka heders till Inge Ellburg. För att bygga en ny Xpipe. Eftersom min migsvets har sagt upp sig. Och gas får vi inte ha längre för brandmyndigheten. Så man sitter lite illa till, på att konstruera saker. Om det blir så. Då blir det en körning med mycket ljudupplevelse.

Berra

Lycka till Berra.

Jag måste instämma med tidigare inlägg...bilder ;)

För oss med en lite pervers inställning till detaljbilder på ventilfjädrar, bensinpumpar och bärarmar skulle det vara roligt att få se vad du håller på med. En bra mobilkamera räcker långt.

Hälsningar

Janne

Tack till er bägge två. Jag har en riktigt bra mobilkamera och även en riktigt schysst digital kamera. det är bara det att det är min fru som är bra att ta kort. Hon har bett mig ett par gånger att ta en bild. Men det har slutat i katastrof. Hon blir jätte arg på mig för att jag är så urusel att ta kort. Men ska se om hon kanske kan följa med att ta lite kort. Men sedan är problemet att skicka men det får man ta då.

Berra

Tyvär så kom jag inte ner till garaget. Jag var på sjukhuset. Fich ett skumt tryck över bröstet och lite svårt att andas. Men det visade sig att det inte var några problem. Skönt men jag var hemma halvfyra på morgonen. Så min dag har varit seg. Men på söndag blir det uppstart.

Har inte hunnit att skaffa reducers ännu men till början av veckan blir det av. Och lite rörböjar måste inhandlas med. Ska lyssna med herr Persåker om det är lönt att åka till honom. Hansen är som sagt rätt dyra. Men man måste räkna in soppan och tiden som går åt att kuska till Persåker.

Skriver och berättar närmsre i morgon. Det verkar som frun är villig att följa med och ta lite trevliga bilder. Men dom kan ändra sig snabbt. Vi får se.

Berra

Dags för uppdatering. Nu har jag startat upp motorn igen. Trodde det var fel för jag såg olja som bubblade på muttern som jag drog åt topplocket. Tänkte lite provade med brake clean och blåste torrt med trycklyft. Startade igen. Nu var det som det skulle. Sedan bar det iväg till Hansen köpte reducers till Headerserna. Då upptäckte jag problem som kommer.

Måste flytta handbromswirefästet + jag måste bygga helt nytt avgassystem. Ingen ide att börja kapa i det gamla. Brukar inte bli bra. Jag kan använda mina ljuddämpare iallafall. Bra så länge. Men jag måste tillverka ett ny Xpipe i tvåochen halvtums sytem i stället för nuvarande tre tum som jag har. Det känns surt. Men så är det. det blir en tur till Persåker och köpa rörböjar och lite annat smått och gott. Så Weelsnats ser lång bort för mig. Detta blev en trist sommar för mig . Men minnas den kommer jag att göra. Man har iallafall set mycket fina mustanger och andra jänks. Så lite posetivt är det.

Berra

Hej Berra.

Det är minst 2 månader kvar att åka, skit är ju om

pengarna är slut, men nog hinner ni (du) ut en sväng

eller två. 8)

wheels är inget som är ett måste, kolla i träfflistorna

som finns i våra motortidningar, det är mycket kvar

än. :shock:

Veckoträffar på onsdagar Vegabaren är ju året om,

jag vet att det är många som åker med Mustangen

så länge det bara går. 8)

Tack Lars. Ibland behöver man en spark. Och visst tänker jag försöka att få åka mer i år. Men detta var ett stort mål för mig. Jag har nästan alltid försökt att vara på Wheels på något sätt med bilen. Om det inte blivit på fältet så har det varit i stan på kvällen. Men i år så blir det inget med mussen. Men som sagt det finns adra träffar. Och ut det ska jag på något vis. Man är så ruskigt nyfiken hur den går med nya topparna och headerserna.

Berra

Ibland är man dum att man inte tar reda på saker och ting först. Idag åkte jag till Persåker för att köpa rörkrökar till avgassystemet. Självklart så var det slut. Där stod jag med lång näsa. Men ibland är det bra med kompisar. en av dom ringde. Och ajg berättade mitt dilemma. Han sa. Varför åker du inte till gamla Lunkans avgas i Bällsta. Fan det hade jag glömt. Så jag rullade dit inga problem imorgon klockan tio finns det för avhämtning. Varje böj kostade 70 kr. Så det var billigt med. Så är det när huvudet är dumt.

Berra

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...