Jump to content

Vakuum-ventil mellan insug/förgasare/fördelare


bjornpersson

Recommended Posts

Hej!

Jag har haft problem med att bilen går som en påse nötter innan den blir varm. Står den på tomgång så rycker den rätt kraftigt och går ojämnt och orent kall. Sedan efter ca 2 minuter så är det som att slå om en brytare och den går helt rent. Jag fick tips att förbikoppla den ventil som sitter vakumm-mässigt mellan insug, förgasare och fördelare. Sagt och gjort så köpte jag en vanlig T-koppling och då gick den bra även kall.

Hur är det med denna ventil ? Är det bara en ventuil till/från eller har den fler egenskaper ?

Jag hann bara köra en dag med den nya T-kopplingen innan den övre kylarslangen sprack och jag fick vatten i fördelaren. Efter rengöring så går nu bilen konstant ryckigt men jag kan inte låta bli att fundera på om det hela i alla fall kan ha med vakuum att göra ? Troligtvis är det väl glykol eller vatten någonstans i tändsystemet ...

Det får bli en ny elektronisk tändning så fort jag får en slant över. Hade hoppats slippa i år ...

Info om ventilen vore fint!

Det hela sitter i en Mustang 1970 HT, 351C, 2-port - allt standard under huv.

Mvh,

Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har haft problem med att bilen går som en påse nötter innan den blir varm. Står den på tomgång så rycker den rätt kraftigt och går ojämnt och orent kall. Sedan efter ca 2 minuter så är det som att slå om en brytare och den går helt rent. Jag fick tips att förbikoppla den ventil som sitter vakumm-mässigt mellan insug, förgasare och fördelare. Sagt och gjort så köpte jag en vanlig T-koppling och då gick den bra även kall.

Hur är det med denna ventil ? Är det bara en ventuil till/från eller har den fler egenskaper ?

Jag hann bara köra en dag med den nya T-kopplingen innan den övre kylarslangen sprack och jag fick vatten i fördelaren. Efter rengöring så går nu bilen konstant ryckigt men jag kan inte låta bli att fundera på om det hela i alla fall kan ha med vakuum att göra ? Troligtvis är det väl glykol eller vatten någonstans i tändsystemet ...

Det får bli en ny elektronisk tändning så fort jag får en slant över. Hade hoppats slippa i år ...

Info om ventilen vore fint!

Det hela sitter i en Mustang 1970 HT, 351C, 2-port - allt standard under huv.

Mvh,

Björn

Hallå Björn.

Jag tror att den har med avgasrningen att gjöra, den ventilen du är ute efter, ser ut så.(Men ja kan ha fel)

Är de originalgasaren på nu? Isf ska no den ventilen koplas med gasaren mm .

Ska kolla i boken och återkommer sen.

Sen tror ja du har kvar vatten i fördelaren. Som du är inne på.

mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

på min 351C-2v 73 har samme ventil og jeg har studert i diverse literatur fra ford . Den ventilen styrer tenningen via temp på vannet i motoren - spørsmål har du to slanger til vakum klokka på fordeleren ?

På min skal øvre slange komme fra innsugs manifold . Den nedre fra vakumm fra forgasser . Og den i mitten til fordeler klokka .

Har du sjekket slakk på aksel (sideveis) på fordeler .

Min hadde samme problemer med tomgang helt til jeg kjøpte pakning sett og renset den , med "grunn "innstilling .

Jeg kjører bare med vakum fra innsug - hører mange sier det ikke er ok .

Men min starter lettere enn 07 mondeo og bruker 1,5l i gjennomsnitt på 2t mils jeg har målt den ..

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, det är originalförgasare (än så länge) ...

Om det nu är så att ventilen endast öppnar och stänger vid varmt / kallt så borde ju min T-koppling vara OK då jag endast åker sommartid och aldrig varvar motorn nämnvärt kall.

Bige - endast en anslutning finns på min fördelare. Annars hade jag kunnat göra som du och leda direkt från förgasare till fördelare.

Tack för Er input!

Fler synpunkter är självklart välkommet.

Mvh,

Björn

Link to comment
Share on other sites

Men som många sagt tidigare den är bara till för avgasrening ;)

Våra kossor ger mer avgaser än våra bilar ger så strunt i den där ventilen

jag har plockat bort den så jag är miljöbov tja kanske inte så att bortplockandet av just den spelar roll utan det är samverkan av fler detaljer

Parentes till det hela är att om man vässar upp bilen med vassare kam

bättre topplock med större ventiler m.m. så struntar man helt i vaceum på fördelaren

Link to comment
Share on other sites

OK Tack grabbar!

Ja, avgasrening av den här typen på en gammal V8 känns väl sådär effektiv också. En något vässad motor ska åstadkommas så snart som möjligt är det tänkt och då är det väl som du säger bara att skrota vakuumet helt. Vi får se vad det blir men jag skulle vilja ha hundra extra hästar eller så ...

Tack igen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...