Jump to content

Förgasarbeteckningar.


Kenneth Olsson

Recommended Posts

Söker en 4-portsförgasare till min -64½ med 289:a. D-kod.

Enligt uppgift ska originalförgasaren heta C4GF-AF, och ha en porthålsdiameter på 1.08"

Modellen tror jag ska vara Motorcraft 4100.

Det finns ju ett flertal förgasare till 289:an, och därmed ett flertal

beteckningar.

Olika beteckning för olika årsmodeller, och olika beteckningar för automat eller manuell låda.

Vad är skillnaden på olika förgasare ?

Det finns ju olika porthålsdiameter, men är det för övrigt bara olika bestyckning vad gäller munstycken och nålventiler ?

Går det att ta en 4-portare från årsmodell 65-67, om man bestyckar den enligt specifikationen till -64½ ?

Känner någon till någon bra länk eller vet någon bra litteratur där man kan utläsa vad förgasarbeteckningarna står för ?

Har idag en 4-portare, som enligt "Pony Carburetors" har suttit på en Mustang -68 med 428:a.

Bilen går bra men drar onödigt mycket bensin, 1.51 liter/mil vid mycket lugn blandad körning.

Porthålsdiametern på förgasaren är 1,12" ,alltså för stor.

Färgen på tändstiften är rätt, så motorn ser inte ut att få för mycket bensin.

Enligt personer jag har pratat med, så kan förgasarstorleken ända påverka förbrukningen negativt.

Det gör väl egentligen inte så mycket med den något höga förbrukningen, då bilen ju inte rullar så många mil varje år, men det är tekniskt intressant om man kan lösa gåtan med den något höga förbrukningen.

Har också monterat brytarlös tändning och högeffekt tändspole, men utan resultat på varken effekt eller förbrukning.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ja du har ju läst på bra redan! :)

Jag skulle byta ner till en 1.08 helt klart!

Det kommer gå bättre på alla varvtalsregister och bränsleförbrukningen sjunker direkt.

Hör med "Carbguy" i Stockholm som är expert här i svedala på Autolite

http://www.carbguy.com/

Där kan du köpa i princip en ny som är exakt bestyckad för din bil.

Kostar väll sisådär 4000kr gissar jag men med dagens bensinpris räknar du hem det! :)

Men framförallt blir körbarheten bättre

Att din 1.12 drar mycket beror säkert mycket på att den redan sett sina bästa dagar.

Men på 60, 70-talet var dessa populära i race samanhang då de var lätta att trimma.

En liten "trimgrej" du kan kolla är vakumkanalen till sekundärportarna.

I den kanalen ska det ligga en liten stålkula som hindrar sekundären att öppna för tidigt.

Tog man bort den så vipps fick du ett enkelt sätt att flåsa i mer soppa i motorn.

Men som sagt köp en ny 1.08 tycker iallafall jag.

1.12 är säkerligen mycket intressant i inbyte till carbguy eller att sälja.

Sitter säkert någon 428 ägare och kanske dreglar här nu! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...