August 1, 200816 yr comment_58281 Hej! Är det någon som har några idéer om vilken typ (värmetal) av tändstift man ska välja av fabrikat NGK till en 289:a, 4port som så vitt jag känner till är otrimmad? Motorn sitter i en -65:a. För tillfället sitter det stift i av fabrikat AC Delco med beteckning R85TS.(Valde fel forumindex. Passar väl bättre under Teknik El, Tändning, Data misstänker jag)./Bosse
August 2, 200816 yr comment_58311 NGK har tydligen bytt beteckningar på sina tändstift, vilket jag inte visste om. Förr i tiden hette NGK-stiften till en 289:a AP5FS. Många köpte istället AP6FS, för dessa var mycket vanligare (sitter i Ford Taunus, Granada mfl med 4-cylindriga motorer) och var därmed mycket lättare att hitta. Skillnaden är att detta stift är ett steg kallare.
August 2, 200816 yr comment_58361 Hej igen...Hittade det här hos NGK som kan vara intressant att veta.http://www.ngk.se/upload/Martin%20bilder/Typbeteckning_usa1.pdf