Kenneth Olsson Posted August 2, 2008 Report Posted August 2, 2008 Vad är det här för en motor ?3C12C3AE-6015NSer ut att vara tillverkad 12 mars 1963, men vilken motortyp är det ?Känner någon till bra länkar där man kan översätta såna här nummer ? Quote
bosewallius Posted August 2, 2008 Report Posted August 2, 2008 Hej Kenneth!Enligt boken "How To Rebuild Your Smallblock Ford" ar deten 5 bultad 289 som anvandes under 1963 och 64.Mvh Bosse Quote
Kenneth Olsson Posted August 2, 2008 Author Report Posted August 2, 2008 Man tackar !Verkar vara en intressant bok.Kan man utläsa vad förgasarbeteckningar står för i samma bok ?Bestyckning av förgasare m.m ?Behandlar den en helrenovering av motorn ?Var kan man köpa boken ? Quote
Ronnie S Posted August 3, 2008 Report Posted August 3, 2008 En annan bra bok om man vill identifiera olika motordelar, och se skillnaderna mellan olika år, är "Mustang& Ford Small Block V8 1962-69" På hemsidan www.fordsmallblock.com kan du klicka dig vidare och se lite smakprov ur boken. Det finns en sektion som bara handlar om förgasare också, med tabeller över hur dom var bestyckade. Här är ett exempel på en sida om förgasare: http://www.fordsmallblock.com/c-2.htm Boken är något mindre än A4-format, och är ca 3,5 cm tjock, så det finns massor av information i den. Quote
Kenneth Olsson Posted August 4, 2008 Author Report Posted August 4, 2008 Finns boken "Mustang& Ford Small Block V8 1962-69" att köpa i Sverige ? Quote
Ronnie S Posted August 4, 2008 Report Posted August 4, 2008 Jag tror inte det, jag har inte sett den här i alla fall. Jag köpte den direkt från USA via deras hemsida. Quote
bosewallius Posted August 4, 2008 Report Posted August 4, 2008 Hej igen!Boken som Ronnie talar om ar skriven av Bob Mannel ochden basta som finns nar det galler information om SmallBlock Fords. Boken jag namnde visar hur man renoverarmotorn i detalj men har ocksa manga sidor som visar deolika beteckningarna pa motordelar. Den ar skriven av TomMonroe och finns formodligen hos Hansen. Den forsta bokenmaste bestallas direkt fran Bob Mannel. Har bada bockernaoch kan rekommendera bada. Det Bob inte vet om small blocksar inte vart att veta.Mvh Bosse Quote
Recommended Posts