Jump to content

Importera reservdelar, hjälp ...


lukito

Recommended Posts

Hej, jag har efter en service på mussen fått reda på att den är lite -fulsänkt- ja den står på genomslagsgummina. Lätt irriterande minst sagt eftersom den studsar på vägen som en groda :)

Hursomhelst är jag lite feg när det gäller beställa saker från USA samt hur det egentligen går till, vilka företag som går att lita på osv... Blir heller inte mkt klokare på att läsa all info på div. hemsidor.

Jag tänkte mig iaf inhandla ett "Ford racing handling pack" och skulle vilja ha lite hjälp och tips om var och hur det går till. Ska man ta flygfrakt? båt? VISA? Paypal... osv...

Hade bilen till norrland på landstället i sommar iaf. Det är ju som en dröm! Men lite högre än 6cm ovan asfalt och fjädring hade nog drömmen blivit ännu mer rosa :D Bifogar några bilder från i sommar!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar betala antingen via paypal eller via Visa har allt fungerat perfekt.

Det är nog bara o beställa, brukar ta DHL / UPS eller USPS(Amerikanska Posten). Tar aldrig med båt då det inte är så dyrt på flyg endå om man inte ska frakta en hel bil. Dessutom går det gör fort mellan 4-9 dagar typ.

Kommer inte ihåg vad alla sidor heter nu, men det vet nån annan. De flesta verkar ju dock va seriösa.

Link to comment
Share on other sites

Är det så enkelt alltså?

Det står ju så mkt på sidor om att typ "tänk på att du får betala all skatt osv... när det kommer till ditt land osv..."

Är det liksom massa att tänka på när det väl kommer till sverige? eller knackar det bara på en snubbe i bruna kläder från ups och ber en skriva på? :>

Link to comment
Share on other sites

det är INTE billigt att frakta med flyg, är det små lätta saker så är det väl överkomligt.

fråga ALLTID företaget om fraktkostnaden, ford racings handling pack är ju inga småsaker heller, räkna med flera hundra dollar i frakt.

I Sverige så tillkommer skatter om du tar in från icke eu-land.

först 3.5% tull, sedan 25% moms.

Räkna med ett par hundra i kostnader för dom som gör tulldeklarationen.

Fedex kan som exempel ta flera månader på sig innan dom skickar ut räkningen för tull+moms.

Link to comment
Share on other sites

Ja visst får man betala skatt och moms på prylarna.. :)

Om man inte har en jädra tur.

Generellt har jag fått betala så här.

Pris på prylen: $ 100 (617)

Frakt: $25 (155)

Moms: 25% ( 617 + 155 + 25%) = 193:-

Tull: 11% ( 617 + 155 + 11%) = 85:-

Totalt: 1050:-

Ibland får man även betala en fraktkostnad till Svenska posten, har hänt mig en gång då jag beställde två stora paket från Summit Racing.

Jag har för mig att det är ungefär som ovan det ligger till.

Räknar man med att dubbla det amerikanska priset så ligger man safe.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig haft problem med att köpa från USA. Har iof aldrig använt FedEx men mina två paket på totalt 30kg(USPS) va det inte mkt i frakt på och dom gick med flyg antar jag då det tog drygt 7 dagar innan det stod på posten.

EDIT: Jag frågar alltid vad dom ska ha för frakten såklart.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lukito!

Fin bil du har röd mustang är fräckt......

Välkommen i gänget som hatar fartgupp. :twisted:

Jag har en cab med cerviniskit komplett med sidepipes.

Ger ca 4 cm fritt men har sänkt med riktiga grejor.

Bifogar en bild på bilen.

Varför grejor i USA när du har killar i Sverige:

www.swedenmustang.com

Dom använder jag alltid funkar perfekt. :--:--

Link to comment
Share on other sites

Är det så enkelt alltså?

Det står ju så mkt på sidor om att typ "tänk på att du får betala all skatt osv... när det kommer till ditt land osv..."

Är det liksom massa att tänka på när det väl kommer till sverige? eller knackar det bara på en snubbe i bruna kläder från ups och ber en skriva på? :>

Precis, det står en snubbe från UPS och vill ha kontanter för moms+tull. Så enkelt är det !

Köpte precis en bensinpump från Mustangsunlimited, kostade 8,25 kr / dollar, hemlevererat på 4 dagar.

Tillägg, Mustangsunlimited är väldigt bra å ha å göra med också, man skickar en beställning via mail på vad man vill ha, begär en fraktkostnad, dagen efter har man en "offert" på prylarna och frakten. Då kan du jämföra med våra svenska leverantörer, såg nu senast 11.50 kr/dollar för icke skrymmande.

Link to comment
Share on other sites

hmm... ok, vad jobbigt det blev. pratade med grufman, de sa att om de importerade åt mig samt gjorde arbetet skulle det gå loss på ca 20k. 13 för delar ca 7 för jobbet.

Det tyckte jag var lite mycket när man hittar pack:et på nätet för 1100 dollar.

Har även släkt i USA. Hur fungerar det om jag beställer till dom och sedan skickar dom en gåva? :)

Eller är jag bara snål nu? Tycker bara att om man kan köpa det för 7-8000 istället för minst 13000 så är det lite skillnad ju.

tack för all hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Låt dom skicka som gåva och låt dom skriva ner värdet på gåvan. Har för mig den inte får vara värd hur mkt som helst om man ska slippa avgifterna. Eller har jag fel?

Snål jag tycker det låter smart. Hade jag nån i USA så hade dom mer än gärna fått ge mig grejer.

Vissa köper ju blöjor o chocklad för skattepengar så what ;)

EDIT: Om paketet försvinner och värdet är nerskrivet får du såklart inte ut det de är värt. Men hur ofta händer det?

Link to comment
Share on other sites

Jo det kanske är det smartaste att göra. Låta dom skicka grejjerna.

Tack för all hjälp!

Släng gärna iväg några länkar till sidor ni själva köpt ifrån som ni tycker funkar bra, för allt från kromade tanklock till kompressorer :>

John

Link to comment
Share on other sites

Jo det kanske är det smartaste att göra. Låta dom skicka grejjerna.

Tack för all hjälp!

Släng gärna iväg några länkar till sidor ni själva köpt ifrån som ni tycker funkar bra, för allt från kromade tanklock till kompressorer :>

John

http://www.americanmuscle.com/ har jag handlat av, via kontakt i USA. Funkade mkt bra och lättnavigerad sida.

Link to comment
Share on other sites

Jo det kanske är det smartaste att göra. Låta dom skicka grejjerna.

Tack för all hjälp!

Släng gärna iväg några länkar till sidor ni själva köpt ifrån som ni tycker funkar bra, för allt från kromade tanklock till kompressorer :>

John

Om du vill kan jag kolla med min kontakt i New Britain, CT. Han har ett företag som skeppar bilar och biltillbehör till Sverige men han hinner inte åka och leta utan man får själv hitta prylarna så hämtar han beroende på avstånd alt. leverans. Jag kan fråga om han kan och i så fall kostnad?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...