Jump to content

Borla touring/agressive?


Gäst

Recommended Posts

Ska köpa slutdämpare m rör (axleback) och funderar på två alternativ.

Vill ha ett behagligt ljud som inte ger resonans i kupén.

Har fått tips om följande:

Borla agressive (Borla p/n:11750 AXEL-BACK (stainless rear section agressive)

Borla touring: (Borla p/n:11752 AXEL-BACK (stainless rear section)

Undrar om någon har ljudmässig erfarenhet från dessa.

Satsar på aggresive om jag chansar, hellre för högt än för lågt ljud :!:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har svaret...

Detta måste vara agressive eftersom dämparna är så små, liten skillnad dock.

Link to comment
Share on other sites

Jag vågar inte svara absolut säkert, men jag tror jag har agressive på min. Ska kolla det imorgon hur mina burkar ser ut, men är nästan säker. Va ju där o pilla häromveckan :)

Det låter jätte bra tycker jag, har en film på youtube.

Där har jag Long Tube headers(keramiska), samt även en simons dämpare på varje rör.

Idag har jag tagit av simonsdämparna. Nu låter det ännu bättre / aggresivare :)

Jag LOVAR att fixa en film på den i helgen! Så får du hör hur den låter nu. Så kan du fundera lite :)

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Vill ha ett behagligt ljud som inte ger resonans i kupén.

Satsar på aggresive om jag chansar, hellre för högt än för lågt ljud :!:

Vill inte ha resonans ? Och du tittar på Borla aggressive :lol: Tror dom kallas för stingers också, dessutom så tror jag dämparna i länken är Borlas: http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=7707 Nåja, det är dessa jag har och resonans is the middle name. Det låter förjävligt inne i bilen mellan 1600-2012 rpm. Har skrivit det i otal inlägg nu så ni börjar väl tro jag är pensionsmässig eller liknande men jag gillar verkligen bilar som låter mycket ! Utanför låter det underbart dock, så vill du glädja alla beundrarna så go for it ! Glöm inte öronpropparna om du ska åka långt. Kan väl nämna att mina dämpare kommer bytas ut mot mindre resonansvilliga, har läst att Corsa har ett par som låter "hyffsat" ute och med nästan ingen resonans.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört/läst är den enbart raka rör (SLP Loudmouth, Pypes muffler delete, MAC Boomtubes etc) och Corsa som inte har ngn resonans.

Corsa är dock svindyra, men låter underbart.

Här är en väldigt bra sammaställning med både text och film/ljud: http://forums.stangnet.com/735791-post- ... ost7318179

Om Borla från den sidan:

"Also sold under the FRPP and Steeda exhaust guises, and I believe Roush, there are 3 types of Borla exhaust: The less aggressive chambered version, which is standard fare on the Shelby GT, (referred to as the FRPP GTA’s) the more aggressive “S” type, and the catback, which is the S type (bullet muffler) along with replacement over-axle pipes up to the midpipe. This catback system offers pretty much no performance/sound advantage.

The GTA’s are a subtle increase in volume over stock, as well as being deeper. They can be paired with a catted x pipe, or a catted or offroad h pipe. An offroad x pipe is not recommended, as these are a chambered style muffler and could get crackly. Drone is minimal. The aggressive style (also referred to as the Borla “stinger,” although not the official designation) are a substantial increase in volume over stock, and the sound is very low and very deep. They tend to dampen the tone a bit; they are not as throaty, and the sound is well under control. The best way to describe it is that the sound is toned down, not as aggressive, but very very deep. Drone is moderate, but is load-dependent and bearable. Not an exhaust for those who can’t stand drone. These mufflers are complimented excellently by a catted or offroad x pipe. An offroad h pipe will work well, however there are some “trumpeting” issues. In addition, it will not scream on the higher RPM’s like an x pipe will. However, an offroad h pipe is still a very viable option to consider.

Borla aggressive types are always a good choice; you really can’t go wrong with this muffler."

Link to comment
Share on other sites

Undrar om någon har ljudmässig erfarenhet från dessa.

Förresten, kom till Vegabaren nån Onsdag så kan du få dig en åktur i resonanslådan :lol: Ser att du, precis som jag, har automat och det verkar som vi slirar omkring lite mer i resonansområdet än vad manuella bilar gör.

Link to comment
Share on other sites

Vore mycket trevligt! :D

Ja, A/T:n mullrar väl mer pga att den går ner på så lågt varv där resonansen är som värst?

Link to comment
Share on other sites

vilken är det som är lika de andra då? aggressive eller touring? för det finns ju två varianter. finns väl bara ett steeda / ford?

Att döma av utseende så ser fords ut som touring och steedas ut som agressive.

Link to comment
Share on other sites

Att döma av utseende så ser fords ut som touring och steedas ut som agressive.

Ford har 2 system, ett som är Borla stingers(aggressive) och ett annat med större dämpare, vet dock inte om det är Borla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...