Peter Värnamo Posted August 29, 2008 Report Posted August 29, 2008 HejHade tänkt att skaffa en annan förgasare.Den som sitter på är till en 1966 Ford FE 390-410-428.Min bil är en Mustang 1965 289cui A kod 225hk fyrport med manuell växel svenskssåld.Problemet är att bilen har en trimkam som är av okänd modell.I övrigt inget trim.Bilen skall användas för lugn familje körning ej på racerbana.Min första tanke är att köpa en nyrenoverad originalförgasare.Men hur göra för att få rätt bestyckning. Finns det delar att köpa så att det går att justera den rätt? Vilka är det man kan tänkas behöva för att prova sig fram?Eller skall man satsa på en edelbrock eller annan förgasare? I så fall vilken?Hjälper det att mäta vacumet på den förgasaren jag har?Har i första hand tänkt att försöka justera in den själv men har aldrig pysslat med förgasare.Finns det någon firma som tar på sig uppgiften att justera in och bestycka förgasare som är duktiga på dessa bilar?Gärna i Värnamo trakten. Tacksam för tips. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 29, 2008 Report Posted August 29, 2008 Hej.Den förgasaren som du har är troligen för stor, din motorblir dränkt, jag vet ju inte heller vilken kam som sitter imen att kombinera bara vass kam med en så pass stor förgasare blir fel. Om du är ute efter att få motorn att fungera på ett vanligtoch vänligt sätt bör du sätta en förgasare som har runt 500cfm eller möjligen 600cfm vilket troligen är för stort. Däremot tror jag att en Edelbrock 500cfm skulle funka bra även om kamen är moderat vass, en original kamskulle göra underverk för dig. Den förgasaren du har, håll i den, det finns säkert någonsom är på jagen efter en sådan. Quote
Peter Värnamo Posted August 29, 2008 Author Report Posted August 29, 2008 Jag har varit i kontakt med Carbguy och Ponycarberutors och de vill absolut veta vad för kam jag har innan de säljer eller renoverar en förgasare åt mig.Så det vore bra om man på något enkelt sätt kunde ta reda vilken kam man har. Vad tror Ni om en Ford orignal bestyckad förgasare från Ponycarberutors, hur funkar den med en trimkam? Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 29, 2008 Report Posted August 29, 2008 Hej.Den funkar säkert men det är fortfarande lite av ettlotteri, för att veta vilken kam du har i måste du fåtag på den som bytt eller helt enkelt plocka ur den. Om du ändå måste ta ur kammen så byt till en medoriginal duration så slipper du massor av arga kvällari garaget. Quote
redneck Posted August 31, 2008 Report Posted August 31, 2008 Hej, jag kör med en edelbrock 500 på min 289a, funkar fint och går ganska snålt. Har en småvass compcam och ett weiand stealth insug samt headers annars standard. Jag har manuell 4 petad låda. Kan rekomendera edelbrock förgasare, de är mycket prisvärda och enkla att bestycka. (det är dock inget fel på holley förgasarna heller) Quote
Peter Värnamo Posted September 4, 2008 Author Report Posted September 4, 2008 HejNär det gäller Edelbrock förgasarna.Vilka artikel nummer är det som rekommenderas1404,1403,1405,1406,1803,1804,1805?Vad för skillnad är det mellan Performer series och Thunder avs series?El choke eller manuell choke?Behövs kalibreringskit?Behövs spacer?Behövs det några extra länkage eller slanganslutningar? (manuell växellåda).Rekommenderas ett nytt insug? Skulle det ge några hästar extra?Finns det kalibreringskit till ford orignal förgasaren? Är det lättare bestycka och justera in en edelbrock förgasare än en ford orignal förgasare? Quote
Stefan cmc 1169 Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Vad för skillnad är det mellan Performer series och Thunder avs series? På Thunder kan du ställa manuellt när du vill att andra steget skall öppna. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 Hej. Du frågade.När det gäller Edelbrock förgasarna. Vilka artikel nummer är det som rekommenderas 1404,1403,1405,1406,1803,1804,1805? Vad för skillnad är det mellan Performer series och Thunder avs series? El choke eller manuell choke? Behövs kalibreringskit? Behövs spacer? Behövs det några extra länkage eller slanganslutningar? (manuell växellåda). Rekommenderas ett nytt insug? Skulle det ge några hästar extra? Finns det kalibreringskit till ford orignal förgasaren? Är det lättare bestycka och justera in en edelbrock förgasare än en ford orignal förgasare?Hej. EDE 1404 storlek 500cfm räcker till din motor. Bygg manuell choke. Kalibreringskitt inte nödvändigt, bara bra att ha. Spacer JA finns olika byter du inug skaffa en isolatorplattaexempel EDE9266 skippa då spacer. Ingen extra anslutning behövs. Jag rekomenderar EDE 2121 insug några hk extra blir det meninte så många som många andra tror. Nej det finns inga s.k. kalibreringskitt klara att köpa till FOMOCO, du måste själv välja de delar som du vill byta till. Kunskapsfråga FOMOCO VS Edelbrock förgasare, personligenhar jag inga problem, men köper du en Edelbrock så finnsdet enklare sätt att bygga om, EDE 1486 Bestyckningssats. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.