Jump to content

Hur många finns det??!!


Janebrink

Recommended Posts

Tja!

Har funderat på hur många det finns av min bilmodell... Har inte sett så många...

Det är en ´69a HT jag har.

Jag ringde bilregistret men de kunde bara söka på Reg. nr. så den vägen bommades ju direkt. Men han sa att jag skulle ringa Bilregistret i Örebro, och be att få bli kopplad till Uppdragsverksamheten. Men det skulle kosta. Har inte ringt dem ännu, men skall göra det strax för att få lite priosuppgifter.

Är det någon som kanske redan har information ang. detta eller vet hur jag skall få tag i den? Hade varit världigt bra.

mvh

Anders Janebrink.

Link to comment
Share on other sites

Du får inte rätt uppgifter från bilregistret.

Bilregistret har jag själv sett registrerat fel benämning på Mustanger

Jag har sett registreringsbevis där det står "Mustang HT" fast bilen är en "Fastback" eller "Sportsroof"

VIN nummret är enda chansen men det vet jag inte om du kan få därifrån

Link to comment
Share on other sites

Hittar inte boken från Kevin Marti så jag vet ej hur många som ble producerade men det finns minst 63 stk i Sverige!

Rekker det eller...

Er det några andre her som har boken från Kevin Marti?

John

Link to comment
Share on other sites

Aha!

De va bra.

Men hur många svenskålda ´69 HT finns d? Jag vet att jag har en i.a.f.

Beställde bilens första regpapper i fredags. Och lite andra papper också naturligtvis...

Kostar minst 50:- sedan kostar varje dokument 10:-. Hos SVAR i Ramsele alltså.

//A.

Link to comment
Share on other sites

Som skrivet, det finns minst 63 stk 69 HT i Sverige. Jag kan ha missat några. Det er bilar som jag har VIN# og regnummer på. Hur många av dom som va nysålda i Sverige? Det krevs en del arbeta å finne ut detta. Vil du verkligen veta det?

John

Link to comment
Share on other sites

Minst 63 st säger du... de hade onekligen varit intressant att veta hur många av dessa som är svensksålda... Men hur mycket besvär är det? Bara att veta att det bara finns 63 HT i sverige är rätt häftigt. Kan det vara så lite som hälften som är sålda i Sverige?

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Hei Anders

Av dom 63 69 HT som jag har uppgiftar om, er 23 reggad i sverige i 1968/69. Den tidigaste er reggad 681213. Samtidig finnas det 4 stykken reggad 690101, vilket måste va fel. Inte har vel bilprovningen øppet då?

Samtidig kan det jo finnes 69`or reggad i 1970 som var inntagen nya.

Om en 69a er inntagen ny eller "lett" begagnad, og reggad i 1970, se det kan jag inte veta.

Blev du klokare nu ;-)

Til besvær? Njaeidå, det er bara så himla mycket info å titta på.

Tveka inte om det er nåt annat du vil veta.

Hilsen John i Norge

Lite konstigt va at det måste en norbagge til? ;-))))

Link to comment
Share on other sites

John, en registrering som gjordes den 1/1 är beställd i förtid av importören (Ford) och har ingenting med att bilprovningen var öppen att göra. Importörerna förregistrerade ofta massor med bilar.

Link to comment
Share on other sites

hehehe...

tack så hemskt mycket.

Ja de e konstigt att det måste va en norrbagge till att ta reda på svensk bilhistoria! :lol:

23 st....de svaret räcker för mig.

Har du sifror på hur många som tillverkades över huvud taget? Antal ´69 HT som kom ur Ford fabriken?

Ha de gött!

Link to comment
Share on other sites

Av dom var 128458 HT + 22182 Grande.

Det der med regdatum. Nja, jag måste veta lite mera. Sedan jag tidigare har fått lite kritik for a va lite for "snell med regnr och VIN# upplysninger" vil jag at du tar direktkontakt med meg på John@Bakke.com

Efter en snapptitt i mina uppgiftar, hittar jag inga med det regdatumet.

Til Claes: Tack for uppgiften. Vista inta at man kunne førregga.

Hilsen John Bakke

Link to comment
Share on other sites

Det här är inte riktigt vad du frågade om, men det kanske är av intresse ändå. Kalenderåret 1969 registrerades det 242 st Ford Mustang i Sverige (uppgiften kommer från en bok som handlar om begagnade bilar 1965-70). Av dom amerikanska modeller som registrerades i Sverige så kom Mustang på andra plats, efter Valiant (462 st).

Man måste dock tänka till när man läser denna statistik, för den gäller KALENDERÅRET 1969. Så i dom 242 bilarna finns det säkert med en del kvarblivna 68:or som registrades under 1969, sen finns det med dom 70:or som såldes på hösten 1969. Däremot saknas samtidigt dom 69:or som såldes på hösten 1968.

Som sagt, en liten utvikning från ämnet, men kanske av intresse ändå.

Claes: Min erfarenhet av bilar som har första registreringsdatum 1/1 är att man av lathet satte 1 jan som datum när man gick över till dom nya nummerplåtarna och uppgifterna matades in i dator (ca 1973). Tittar man på det ursprungliga besiktningsinstrumentet (med länsbokstavs-registreringsnummer) så står det ofta ett annat (och riktigt) registreringsdatum. Troligen "orkade" man inte föra över uppgiften till det nya registret när man handstansade in uppgifterna, utan knackade bara in 1/1 (första registreringsdatum var troligen inte så viktigt på en gammal begagnad bil).

Ytterligare en uppgift som inte stämmer i registreringsbeviset när det gäller bilar som varit registrerade med ett gammal registreringsnummer (med länsbokstav) är antalet tidigare ägare. Det som redovisas är bara antalet ägare under den tiden bilen haft det nya reg-numret (antalet ägare sedan ca 1973).

Link to comment
Share on other sites

Uppgifter senare än 1994 kan man få genom bilregistret (hos vägverket).

Uppgifter mellan 1972-1994 finns hos SVAR:s fordonsarkiv i Ramsele ( http://www.fordonsarkiv.ra.se/ ). Där brukar man också kunna få en kopia på det senaste besiktningsinstrumentet (från 1972), så man kan se bilens gamla länsbokstavs-registreringsnummer.

Innan 1972: För att få kopior på dom tidigare besiktningsinstrumenten måste man vända sig till respektive landsarkiv för det län som bilen var registrerad i (i Stockholm fanns inte uppgifterna hos landsarkivet när jag kontaktade dom för ett par år sedan, utan istället hos länsstyrelsen.) På den tiden hade varje län sina egna registreringsnummer, bilen bytte alltså reg-nr om den såldes till ett annat län.

Man får gå ett steg i taget bakåt. Ett exempel: Säg att bilen fanns i Östergötland med reg-nr E11111. På det besiktningsinstrumentet står det "förutvarande reg-nr" i en ruta. Om vi säger att det står "A22222" i den rutan, då får man vända sig till Stockholm för att få en kopia det besiktningsinstrumentet. På det besiktnigsinstrumentet kan man se vad bilen hade för reg-nr innan A22222.

Tar alltså lite tid att får fram alla uppgifter.

(För dom gamla nummerplåtarna heter registreringshandlingarna "besiktningsinstrument". För dom nya heter det "registreringsbevis")

Link to comment
Share on other sites

Ronnie:

så kan det naturligtvis vara - jag hade en 66 HT (skrotbil) som hade regdatum före tillverkningsdatum (detta har alltid förbryllat mig...)

Janebring: Följ Ronnies instruktion så får du all information du vill ha - även om det innebär lite jobb från din sida. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...