Tony.S CMC 2246 Posted September 11, 2008 Report Posted September 11, 2008 Ja nu står den i garaget hemma efter att hämtat den i kväll. Tur att jag lånade grönskyltar, för jag hann tamefaén inte köra mer än 500m i lilla Gnosjö,så mötte jag bylingen i en rondell och han la sig efter. Men hade troligt vis ingen soppa för han körde och tanka. Hade jag inte haft någon skylt, hade man väl haft böter nu.Hur som helst bilen är hemma och vad skall man säga Det Jänkarna kallar för utställningsskick,det kallar vi för bruksskick i Sverige och det de kallar för renoveringsobjekt, det kallar vi för skrot Bilen var väl inte helt som han sa,men den är ju 35 år. Finns säker massor med småfix som de säger " småpojkarna som säljer på blocket"På plussidan är ju att originalmotorn är helrenoverad 2006 av Engine Teck Inc USA med specificerad faktura + att det sitter en ny edelbrock förgasare. Motor och låda går perfekt, inte en läcka under någonstans,kanske ingen olja i bilen Den rost som finns är retliga bubblor runt bakskärmar och på nedre dörrarna. Frågan är hur man gör det snyggt utan att behöva lacka hela nedre delen. I bagagen fanns ingen matta, tur var väl det,då kunde man se att idioten sprayat utan att slipa ytrosten När jag körde hem bilen,gick den lite vingligt fick parera lite med ratten,och var störig bak när man körde över 70-80 km. Nu vet jag inte vad Jänkarna har för däck egentligen. Men det kan vara bussningarna bak. Men en sak som är helt 100, det blir ingen regbesiktning iår,jag tänker riva rubbet förutom motorn då,så får man se vad man hittar under mattor o dyligt. Har redan hittat gammalt godis,pengar( inte så mycket att det räcker för renovering). Som tur har man hela långa vintern på sig Det kommer bilder senare när chocken lagt sig Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 11, 2008 Author Report Posted September 11, 2008 Glömde att säga att vinyltaket var i kanonskick iallafall Quote
bege Posted September 11, 2008 Report Posted September 11, 2008 Hej VästboDen bilen såg ju så oförskämt fin ut på alla bilderna som vi såg på ebay.Men att utställningsskick är svensktbruksskick skrämmer mig lite då jag har handlat en bil som är i utställningsskick (enligt ägaren)och som dessutomvunnit priser på ett antal utställningar.Hoppas att dom har lika höga krav där som här på utställningarna. Men se det positiva du är ju inte sysslolös i vinter iallafall.När den första chocken lagt sig så är den nog inte så galen iallafall. Skall bli kul att få se bilderna på den då jag också var väldigt sugen och bjöd på just den bilen.Hade högsta budet när du slog till. Det är bara att kavla upp ärmarna och ta tag i det.:boss Quote
Fröberg Posted September 11, 2008 Report Posted September 11, 2008 Hej VästboDen bilen såg ju så oförskämt fin ut på alla bilderna som vi såg på ebay.Men att utställningsskick är svensktbruksskick skrämmer mig lite då jag har handlat en bil som är i utställningsskick (enligt ägaren)och som dessutomvunnit priser på ett antal utställningar.Hoppas att dom har lika höga krav där som här på utställningarna. Men se det positiva du är ju inte sysslolös i vinter iallafall.När den första chocken lagt sig så är den nog inte så galen iallafall. Skall bli kul att få se bilderna på den då jag också var väldigt sugen och bjöd på just den bilen.Hade högsta budet när du slog till. Det är bara att kavla upp ärmarna och ta tag i det.:bossMin bil skulle också vara utställningsskick, och den hadde också vunnit några priser i USA. Jag tycker den är fräsch men snarare bruksskick än utställningsskick Quote
bege Posted September 11, 2008 Report Posted September 11, 2008 Ja vi får se det så här:Bilarna är ca 35 år gamla och då borde tidens tand skavt lite här ochdär.Eller som fastmagnus sa när han körde min eleanor i veckan:Oj vad du kommer att ångra att du skaffa en gammelbil. En liten bild på mitt nyförvärv: Quote
Tobias CMC1505 Posted September 11, 2008 Report Posted September 11, 2008 Fasen, då är ju min snart i Svenskt utsällningsskick. Men det var inte de jag ville säga utan, fasen vad kul!Bilder bilder bilder bilder ! Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 12, 2008 Author Report Posted September 12, 2008 Givetsvis är inte alla oseriösa säljare over there, men i mitt fall så hade han bara fotat där ingen skavanker fans. Typ att försöka dölja en reva på förasätet på bilden med programmet paint som i verkligen syns i verkligheten. Jävligt synd, för att alla de andra säterna är super skick. Kan man lämna in och bara byta sittdynan utan att det ser nyare ut. Quote
Fröberg Posted September 12, 2008 Report Posted September 12, 2008 Kan man lämna in och bara byta sittdynan utan att det ser nyare ut.Jag en släkting som arbetar som patinerare om du behöver hjälp Quote
Svedis Posted September 12, 2008 Report Posted September 12, 2008 Utställningsskick i USA menas att bilen kan ta sig till utställningen för egen maskin. Ungerfär som en vanlig träff för oss. Skicket på bilen är med andra ord körbar! Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 12, 2008 Author Report Posted September 12, 2008 Ja vi får se det så här:Bilarna är ca 35 år gamla och då borde tidens tand skavt lite här ochdär.Eller som fastmagnus sa när han körde min eleanor i veckan:Oj vad du kommer att ångra att du skaffa en gammelbil. En liten bild på mitt nyförvärv:Är denna bil i utställningsskick Bege eller hur ser den ut nu Quote
bege Posted September 12, 2008 Report Posted September 12, 2008 Ja vi får se det så här:Bilarna är ca 35 år gamla och då borde tidens tand skavt lite här ochdär.Eller som fastmagnus sa när han körde min eleanor i veckan:Oj vad du kommer att ångra att du skaffa en gammelbil. En liten bild på mitt nyförvärv:Är denna bil i utställningsskick Bege eller hur ser den ut nu Den är lite finare nu om korten stämmer Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 12, 2008 Author Report Posted September 12, 2008 Jaha,du skulle ha samma färg Jo den ser bra ut på bilden. Är det en 351 4V 1973 eller Jag har tittat lite mera på min i kväll, och det är väl inga större rostangrepp,ja menar att man skulle ramla genom golvet Det enda synliga är något litet hål i golvet under förarsätet och i bagagen runt besinröret, förstår inte vad de använder för jävla grå skitfärg till rostskyddfärg där borta. Framskärmar är bytta vid förra lackeringen och hela framvagnen är helt rostfri. Men lacken på skärmarna är inte så bra som övriga bilen ,så det blir nog kanske hellack i vinter.Det ger sig när man kommer så långt. Vem vet kanske åker motorn också ur så man kan lacka där också. Quote
bege Posted September 12, 2008 Report Posted September 12, 2008 Jaha,du skulle ha samma färg Jo den ser bra ut på bilden. Är det en 351 4V 1973 eller Nej det är en pewter metallic 1971 mach 1 351 4V . Finns inte så många av den. Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 13, 2008 Author Report Posted September 13, 2008 Då är det samma färg När kommer den hem Quote
bege Posted September 13, 2008 Report Posted September 13, 2008 Jag fick för mig att din var i silver Kommer väl i okt-nov.Regbes. i vår fixas i vinter som du får göra. Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 13, 2008 Author Report Posted September 13, 2008 Jag fick för mig att din var i silver Kommer väl i okt-nov.Regbes. i vår fixas i vinter som du får göra. Min är Light Pewter metallic 5A " Ford 3314-A"Men går man närma bilen i soljus,så ser man myckket skiftingar typ skuggningar särskilt på skärmar fram. Jag skall lägga budget på bilen då får jag se om det blir hellack eller inte. Huven är det vanlig mattsvart färg, eller vad brukar ni lacka med. Quote
bege Posted September 13, 2008 Report Posted September 13, 2008 Ok då har vi samma färg,då Om vi behöver lacka i vinter kan vi kanske få mängdrabatt på färgen då Min är ju också i utställningsskick(amerikansk). Det svarta kan både lackas och stripas men skall vara matt. Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 13, 2008 Author Report Posted September 13, 2008 Jag har samma problem som Fröberg med signalen,sönder i ratten,grunnar på att sätta dit en snygg träratt istället.Eller får man ha det tro Quote
pools Posted September 13, 2008 Report Posted September 13, 2008 Hej!Självklart får du sätta in en träratt. Ratten på bilden är en Grants. Jävligtdålig konstruktion då det gäller tutan. Var samma konstruktion för 30 år sen! Men om man är försiktig med tutan (använd bara vid besiktning) så funkardet i många år. Den är jävligt snygg i alla fall.Mvh. Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 13, 2008 Author Report Posted September 13, 2008 Plockade bort baksätet idag, använde tjocka hanskar " rädd för svarta änkan " och golvet var nästan som när det lämnade fabriken för 35 år sedan helt intakt med original ljuddämpmaterialet. Givetvis åker allt det gamla bort och ersätts med nya grejer. Däremot får jag laga ett hål i främre golvet på förarsidan,det är allt. Bilen har aldrig varit svetsad för rost. Vinyltaket är som nytt, och blev finare än nytt efter lite vinylbalsam Skall ta lite bilder senare under tidens gång. Det jag inte tycker om är att det är ju inget muller med originalsystemet Det skall ju höras att det är en 351 Cobra Jet. Får byta dämparna. Quote
Fröberg Posted September 13, 2008 Report Posted September 13, 2008 Plockade bort baksätet idag, använde tjocka hanskar " rädd för svarta änkan " och golvet var nästan som när det lämnade fabriken för 35 år sedan helt intakt med original ljuddämpmaterialet. Givetvis åker allt det gamla bort och ersätts med nya grejer. Däremot får jag laga ett hål i främre golvet på förarsidan,det är allt. Bilen har aldrig varit svetsad för rost. Vinyltaket är som nytt, och blev finare än nytt efter lite vinylbalsam Skall ta lite bilder senare under tidens gång. Det jag inte tycker om är att det är ju inget muller med originalsystemet Det skall ju höras att det är en 351 Cobra Jet. Får byta dämparna. Ta bort dämparna Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 14, 2008 Report Posted September 14, 2008 Hej.Tänk på att vinylbalsam har ämnen som ger mindreskador på lack, Lahegas vinylbalsam är för inredningar,kanske du har ett annat märke. Jag använde faktiskt skokräm till mitt vinyltak en gångi tiden, det höll bra. Quote
Pelle cmc 375 Posted September 14, 2008 Report Posted September 14, 2008 Hej!Självklart får du sätta in en träratt. Ratten på bilden är en Grants. Jävligtdålig konstruktion då det gäller tutan. Var samma konstruktion för 30 år sen! Men om man är försiktig med tutan (använd bara vid besiktning) så funkardet i många år. Den är jävligt snygg i alla fall.Mvh.Jag har visserligen en originalratt men tyckte att signalerna drog mycket ström så jag momteade in ett relä för att undvika slitage på signalringen, kanske det får Gants rattar att hålla längre! Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 14, 2008 Report Posted September 14, 2008 hej.Det är en jättebra idé att montera relä, köp ett som ärför tex extraljusmontering litet svart, koppla in det till originaltutan så blir det en mer distingt signal. Quote
CMC 1061 Berra Posted September 14, 2008 Report Posted September 14, 2008 Är det kraftten i reläet som gör att signalen blir mera distingt? Berra Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.