Jump to content

Renovera en 351ci-2BBL


Fröberg

Recommended Posts

Snackade med min svärfar igår och han tyckte att vi skulle lyfta ur motorn i vinter för och gå igenom den. Han bad mig ta en funderare på vad jag vill göra med motorn, hur måna Mustanger som ska plockas ut.

:?: Jag och min sambo skulle vilja få ut i alla fall 300 hk gärna lite till, är det rimligt till en inte allt för stor kostnad? Vad skulle ni ha gjort för att uppnå detta?

- Byta förgasare till en fyra portars - 5 000 kr?

Säg att vi får ut 300 hk, då antar att jag behöver byta lite andra prylar också... Hårdare fjädring? Bromsar? Någon som har ett uppskattat totalpris på detta "lilla" projekt.

:?: Vad kan man räkna med att en renovering av motorn kostar om jag antar att det inte är några stora fel, Nya kablar, packningar och andra slitdelar som bör bytas. Någon som har en uppskattning?

Är det inte dumt att trimma en motor som är orginal och matchingnumber... Bättre att köpa en annan motor och leka med?

Link to comment
Share on other sites

kan lägga in lite av mina egna erfarenheter kring detta här... kostnaden för renoveringen beror helt på vad som behöver göras i maskinarbete.

¤Behöver den borras eller räcker det med honing? (verkar som om det ganska ofta behöver borras)

¤Behöver veven slipas?

¤Hur ser topparna ut? Behövs det en totalrenovering av dem?

Om du skulle behöva göra allt det ovanstående kostar det lite pengar, tror min offert landade på 16000 ex. moms för rubbet (302, borde vara lite dyrare för en 351)

När det sedan kommer till delarna är våra amerikanska underverk billiga och bra att hålla på med:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-5-8 ... 0296345704

innehåller väl det mesta som behövs, dock ska du nog ha en vassare kam om du vill ha 300hk.

Ska inte gå in på trimmet men av det jag läst att dömma tror jag inte att 300hk ska vara någon större problem i en frisk 351C.

Ang. Matching#s så skulle jag själv inte dragit mig för att borra och lätt trimma en orginalmotor (förutsatt att den inte är borrad innan, kan man borra en 351C 2 ggr?). Om man dock ska trimma hårdare är det enligt mig väl värt pengarna att köpa en annan motor att roa sig med, kan ju även vara en fördel att faktiskt ha en orginalare när man tröttnar på att tanka 3l/mil eller när den trimmade strular. Om du ska köpa ny motor kanske det är värt att kolla på en som har specsen redan, färdigarbetad etc.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-351 ... 0254242260

fast då kanske svärfar bli ledsen

Ang. övriga uppgraderingar tror jag inte att det är så mkt som behöver göras, bromsar och väghållning är lux på dessa bilar, lux kostar pengar men visst är det en dröm att kunna göra de underverk som vissa gör på sina bilar för att få dem att gå som moderna bilar, men nödvändigt är det inte. Dock tror jag att du kommer vilja ha en diff i bakaxeln om du nu inte redan har det och lådan kanske även behöver ses över.

Total kostnad blir väl svårt att säga men i runda svängar skulle jag tro ca 40000 (15k i maskinarbete (motor), 15k i motordelar (insug, förgasare, tändning?, motorfärg etc.), 10k? i låda och bakaxel om du inte redan har en diffad axel och en låda som ej behöver jobbas på.) Dock brukar man ju allmännt säga om projekt, "de kostar alltid dubbelt och tar alltid dubbelt så lång tid att genomföra"

Finns mängder av folk här som kan mkt mer om ämnet men nu har du ju mina spekulationer och min vetenskap iaf ;)

/ Axel :?

Link to comment
Share on other sites

Ang. övriga uppgraderingar tror jag inte att det är så mkt som behöver göras, bromsar och väghållning är lux på dessa bilar, lux kostar pengar men visst är det en dröm att kunna göra de underverk som vissa gör på sina bilar för att få dem att gå som moderna bilar, men nödvändigt är det inte. Dock tror jag att du kommer vilja ha en diff i bakaxeln om du nu inte redan har det och lådan kanske även behöver ses över.

Har diffad bakaxel och det sitter en nyrenoverad (enligt säljaren) C6 låda i.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag skulle renovera motorn till nära original, känslan i en

renoverad standard motor slår nästan allt, stark och snäll

minimalt med justerande hit och dit. 8)8)8)

Man kan om man vill byta till en något lite vassare kam och

montera ett annat insug o förgasare, dessa delar är ju

sedan bytbara när som. :)

Ett annat allternativ är att Skaffa en annan motor om du

vill göra mer än originalrenov, du (ni) behöver tid för att

få den så bra det bara går, kan vara skönt att ha en fungerande

motor i Mustangen i fall att. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...