Ingo April 6, 2009 Report Share April 6, 2009 Nu börjar ni gå in på detaljer som jag inte riktigt fattar. En mineralolja som fyller SF/CD kraven borde väl funka i en hederlig 351w?[/quotesjälvklart.Jag hittar bara inte vad kraven var där kring 70 -71min chilton är som sagt i slutet av 70 och rekommenderar SE,vilket inte fanns just i sverige vid de åren Men gå på fordkvaliteten ESE-M2C101-C då är du säker,mer behövs inte. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo April 6, 2009 Report Share April 6, 2009 Nu hittade jag ..Ford kvaliteten ESE-M2C101-C är alltså klass SB... Den som hittar en motorolja saluförd i Sverige som håller lägre klass än SB bjder jag på rejält med öl... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB April 7, 2009 Report Share April 7, 2009 Sorry Ingo, glömde att jag var på ett forum där man behandlar ÄLDRE AMERIKANSKA gjutjärnsmotorer. Dagens 10/30 eller 10/40 mineral duger för STANDARDmaskiner ända upp till 90-talet, men problemet är just avsaknaden av zink och fosfor i dagens oljor (vilket tycks vara uppe i en annan tråd). Men det är en annan historia.Förlåt mitt luddiga inlägg i punkt 5.Thomas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius April 7, 2009 Report Share April 7, 2009 Har använt Valvoline Racing 40W rak viskositet i mer än 25 år i min 67:a med 289 HP och i mer än 20 år i min 65:a med 289 HP.Aldrig några problem och den innehåller ZDDP i tillräcklig mängd.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB April 7, 2009 Report Share April 7, 2009 Rak 40 är okej då klimatet tillåter HD-killarna gillar rak 50 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo April 7, 2009 Report Share April 7, 2009 Har använt Valvoline Racing 40W rak viskositet i mer än 25 år i min 67:a med 289 HP och i mer än 20 år i min 65:a med 289 HP.Aldrig några problem och den innehåller ZDDP i tillräcklig mängd.Mvh Bossemen hur länge tar det innan motorn uppnår drifttemp med rak 40.. Jag är ju fostrad att ALDRIG belasta en motor före oljetempen överskrider vattentempen,och när man haft tjockare oljor och relativt kalla termostater har det tagit tid.Och så kostar det bensin.men har man väl fått upp driftempen då är det ju guld,håller oljetrycket betydligt bättre än blaskoljornaDet bör ju också nämnas att oljor strävar efter att gå tillbaks till ursprunget,så en 10/40 olja blir ju en rak 10 när den är "slut".vidare oljor har ju en massa kemikalier i sig så dom stoppar nog ett tag,men åker man rakt slipper man det problemet.men inte kul att starta en bil på senhösten som stått ute och har rak 40....när det gäller zink så är det ju så att bensin klassningen är lägre på oljor med zink i.Så att satsa på en olja till dieselfordon är nog vettigast. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts