Jump to content

Dumdristigt?


MOS

Recommended Posts

Överväger ett köp av cab 2006 i USA från bilhandlare som kan erbjuda transport till Stockholm. Intrycken via hemsidan och via e-post och telefonsamtal känns bra. Många bilder, rent carfax etc. Inget verkar konstigt i det hela. Handlaren etablerad sedan 30 år.

Så är det vettigt att överhuvudtaget fundera på att köpa bilen direkt från handlaren genom att skicka över pengar och låta handlaren sköta allt istället för att anlita ett ombud som på plats kollar bilen och genomför köpet?

Någon som köpt bil på detta sätt?

Mycket tacksam för synpunkter och kommentarer tack.

/M-O

Link to comment
Share on other sites

Överväger ett köp av cab 2006 i USA från bilhandlare som kan erbjuda transport till Stockholm. Intrycken via hemsidan och via e-post och telefonsamtal känns bra. Många bilder, rent carfax etc. Inget verkar konstigt i det hela. Handlaren etablerad sedan 30 år.

Så är det vettigt att överhuvudtaget fundera på att köpa bilen direkt från handlaren genom att skicka över pengar och låta handlaren sköta allt istället för att anlita ett ombud som på plats kollar bilen och genomför köpet?

Någon som köpt bil på detta sätt?

Mycket tacksam för synpunkter och kommentarer tack.

/M-O

jag har själv köpt både bilar och båtar via ebay.. skickat stålarna och väntat. Har aldrig blivit blåst. Man får ha lite sunt förnuft. det jag brukade göra var att be säljaren ta en bild på bilen där man ser chassienumret samtidigt som typ datumet på dagens tidning. Då vet man att han har bilen i sin ägo. Självklart har han scannat in title och sitt id-kort och mailat till dig oxå.

Link to comment
Share on other sites

Överväger ett köp av cab 2006 i USA från bilhandlare som kan erbjuda transport till Stockholm. Intrycken via hemsidan och via e-post och telefonsamtal känns bra. Många bilder, rent carfax etc. Inget verkar konstigt i det hela. Handlaren etablerad sedan 30 år.

Så är det vettigt att överhuvudtaget fundera på att köpa bilen direkt från handlaren genom att skicka över pengar och låta handlaren sköta allt istället för att anlita ett ombud som på plats kollar bilen och genomför köpet?

Någon som köpt bil på detta sätt?

Mycket tacksam för synpunkter och kommentarer tack.

/M-O

Hade inte vågat - utan att någon känd person varit på plats å kollat upp.

Köpt mycket på e-bay osv. men då pratar i inga stora pengar.

Med säkrad identited etc. så låter det väldigt bekvämt.

Hur fungerar bankgaranti - vid internatiolnella peningtransaktioner?

Så brukar man ju göra i Svedala - när det gäller lite större belopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min 07:a osett genom Charise Nolasco som arbetar på en stor Ford-firma i Los Angeles. Hade dock inte gjort detta om jag inte känt henne eller hennes sambo Bernt Karlsson (fd. lackerare hos Boyd).

Kan verkligen rekommendera Charise. (E-post: hitheroad@mac.com)

Jag handlade i våras då dollarn stod i 5.95 - nu är det kanske mer lönande att kolla efter bil i Sverige då det finns en hel del nyare Mussar till salu.

Link to comment
Share on other sites

Har själv handlat två bilar på detta sätt du pratar om.En Mustang GT och min Saleen.Har även hjälpt min kollega Thore med sin California Special.Genom min kontakt Gregg i Californien.Det kan ta lite tid innan bilarna blir ivägskickade till Sverige.Min förste tog 4mån,den andre 2mån.Vi köpte två st bilar på Valleydealer i Californien Min Saleen och Linders Mustang GT.Efter 1:a oktober har dom infört nya regler i Usa.New export regulations fick jag reda på.Dom kollar väl upp bilarna innan dom lämnar Usa.Linders bil står kvar i Californien ännu.Men Juan Carlos på Valleydealer han fixade den biten till linders bil.Hans bil blir troligtvis lastad denna vecka till Sweden!!

Link to comment
Share on other sites

Tack för era kommentarer!

Har fått säljaren spela in en kort video där han filmar bilen, chassinummer, gör en provkörning, hälsar till mig, etc. Verkar ok.

Nästa fundering:

Säljaren kan också ombesörja transporten till Stockholm (inkl. inrikes transport i USA) till ett överkomligt pris.

Överväger dock att anlita InfraNordic. Blir dyrare men ger kanske en större känsla av koll...

Synpunkter?

Mvh M-O

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med vad gäller Charise Nolasco, köpte min av henne också, även min kompis köpte sin där.....100% koll på grejorna och 100 % service!!

Infranordic använder sig California shipping av....Charise fixar rubbet!

Link to comment
Share on other sites

Dumdristigt eller inte? Mustanger berör och det handlar egentligen om känslor, som ju bekant inte alltid går att styra.

Det blev ett köp - har tryckt på köpknappen och skickat iväg pengarna....

Har nog inte förstått vad jag gjort - känslor är inte rationella....

/M-O

Link to comment
Share on other sites

Dumdristigt eller inte? Mustanger berör och det handlar egentligen om känslor, som ju bekant inte alltid går att styra.

Det blev ett köp - har tryckt på köpknappen och skickat iväg pengarna....

Har nog inte förstått vad jag gjort - känslor är inte rationella....

/M-O

Det går säkert bra!!

Man kan inte gå och oroa sig hela livet, man måste leva också.

Du får alldeles säkerhet hem en dunderbil!

Link to comment
Share on other sites

Dumdristigt eller inte? Mustanger berör och det handlar egentligen om känslor, som ju bekant inte alltid går att styra.

Det blev ett köp - har tryckt på köpknappen och skickat iväg pengarna....

Har nog inte förstått vad jag gjort - känslor är inte rationella....

/M-O

Det går säkert bra!!

Man kan inte gå och oroa sig hela livet, man måste leva också.

Du får alldeles säkerhet hem en dunderbil!

Visst är det så!

Och nu börjar den här låååånga väntan...

/M-O

Link to comment
Share on other sites

Dumdristigt eller inte? Mustanger berör och det handlar egentligen om känslor, som ju bekant inte alltid går att styra.

Det blev ett köp - har tryckt på köpknappen och skickat iväg pengarna....

Har nog inte förstått vad jag gjort - känslor är inte rationella....

/M-O

Det går säkert bra!!

Man kan inte gå och oroa sig hela livet, man måste leva också.

Du får alldeles säkerhet hem en dunderbil!

Visst är det så!

Och nu börjar den här låååånga väntan...

/M-O

Välkommen i gänget som går i väntans tider........... :--:--:--

Jag har också gjort som du. Fått ett otal bilder som man begärt med dagtidning ihop med titel och bil.:lol:

Lite pirrigt var det när man skickade iväg pengarna till en helt okänd privatperson :shock:

Men det går säkert bra för oss båda får vi hoppas. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Väntan innefattar, transport i USA, sammanställa, kontrollera alla papper... Få en plats i container, samt skeppning till Sverige. (från Houston där IKE drog fram, är det nu en och en halv månads stiltje.. vilket innebär att prylarna tar all världen rutter runt eftersom alla väntat...) så därifrån beräknas det ta 6-7 veckor innan grejerna når slutdestination... i mitt fall Falun.... suck... men väntar man på nåt gott som sagt.....

Link to comment
Share on other sites

Det var på gång med en bil från just Houston, men ett annat objekt dök upp i Boston så det blir så småningom skeppning från New Jersey. Kommer kanske att gå lite smidigare förhoppningsvis...

/M-O

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Idag är det på dagen 3 månader sedan jag skrev föregående inlägg. Nog för att jag var inställd på att det skulle ta lång tid, men kanske inte så lång tid som det nu faktiskt blev. Men idag har jag hämtat bilen och det känns verkligen skönt. Efter en tvätt kan jag konstatera att bilen var värd att vänta på. Kommer att sova gott i natt...

/mos

Link to comment
Share on other sites

Stort Grattis!!

Skönt att du fick hem bilen till slut.

Tycker själv att det är frustrerande att behöva vänta på något man betalat så jag hade nog inte klarat av en 3 månaders väntan, så starkt jobbat av dig MOS och lycka till med bilen!

Och nu väntar vi alla med spänd förväntan på att få se lite bilder på underverket :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Idag är det på dagen 3 månader sedan jag skrev föregående inlägg. Nog för att jag var inställd på att det skulle ta lång tid, men kanske inte så lång tid som det nu faktiskt blev. Men idag har jag hämtat bilen och det känns verkligen skönt. Efter en tvätt kan jag konstatera att bilen var värd att vänta på. Kommer att sova gott i natt...

/mos

Grattis!! :--

Du har ju ändå gott om tid på dig innan säsongen börjar. Sista snön lär ju falla i slutet av Mars som den gjort tidigare år... :?

Link to comment
Share on other sites

Ja uttrycket "den som väntar på något gott..." passar ju bra i sammanhanget.

För övrigt är det en vanlig trippelsvart (automat), se bilden från hämtningen i hamnen.

/mos

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...