Jump to content

X-Pipe vs H-Pipe


Chili

Recommended Posts

Då kan du nog behålla org. är det så stor skillnad :roll: eller....

//Micke.

Vad jag läst så ska den göra en del (beror kanske mest på fullflödeskatarna?)

"The MRT Stainless Steel "MaxFlow" H-pipe further improves the performance and changes the exhaust sound to that low deep tone that H-pipes are known for. Dyno-testing showed a 9 RWHP gain on a STOCK GT with just the MRT H-pipe. Another big plus for MRT is all their products come with all necessary hardware, plus the H-pipe comes with a new OEM Manifold flange gasket, so there's no messing around when it comes time to install"

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Effekt och vridmoment X-pipa vs H-pipa.

Har försökt finna lite fakta i denna HETA fråga,   Det är väldigt tunt med fakta, finns väldigt mycket skrivet, snackat och surrat om hur det funkar med gasrörelser och flöden men väldigt lite fakta i form av rättvisa jämförande bänkkörningar med samma förutsättningar. De få tester eller jämförelser jag sett har varit till H-pipans fördel gällande bättre vrid och effekt upp till 5-6.000 rpm.

Bara det faktum att ingen tillverkare av X-pipor tar fram bra grafer där man inte ändrat något annat än just denna del. Självklart ska det mappas/tunas för respektive pipa om det ska vara jämförbart. Det luktar skumt lång väg, De få bänktester som jag hittat jämför ljud !!! ....eller har ändrat även något annat i samband med bytet till x-pipa vilket diskar hela jämförelsen.

Att även de flesta tillverkare bygger bilarna med h-pipa standard säger en del också. Man vill ha max vrid tidigt vilket främjar körbarheten, acceleration och upplevelsen.

Sen kanske man får ett coolare ljud med X-pipa och möjligtvis aningens lite högre toppeffekt högst upp i registret. Men det har man sällan någon nytta om det inte är ren  tävlingsverksamhet.  

Tar tacksamt emot bevis på att min tes är felaktig så jag får köpa mig en cool X-pipa :-)

/M

 

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket snack att det ger si och så mycket, men man får aldrig se några papper på det :) Långa headers ger däremot effekt, men då ska man byta till kort h eller x-pipa med. Sen tappar man lite på låga varv och vinner mer på höga :)

På en annars standard maskin ger det nog inget med bara en x-pipa. Har läst att ljudet blir annorlunda och att den kan bli något tystare. Men med lite andra modifikationer så ger det mer. Öppet filter, större spjällhus, cmcv-delete och ett par headers som flödar bättre. Då kanske det ger lite mer :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...