Jump to content

X-Pipe vs H-Pipe


Chili

Recommended Posts

Har kollat igenom lite "gamla" trådar och det verkar som ett flertal satte på X-pipes när man ändå modifierade avgaseriet.

Jag kommer montera Ford Racing Axle Back och funderar på att kanske även sätta dit deras X-pipe. Ni som kört ett tag vad tycker ni om era X-pipes? Blir det bättre effekt med X-pipan, låter det sämre eller bättre?

Kort sagt: kan man lika gärna ha kvar sitt gamla H eller ger det lite "bang for the bucks" med ett X?

Link to comment
Share on other sites

Har kollat igenom lite "gamla" trådar och det verkar som ett flertal satte på X-pipes när man ändå modifierade avgaseriet.

Jag kommer montera Ford Racing Axle Back

ooo, du "lyssnade" alltså inte på min bil och mina råd :) Har både Ford racing axle back och Magnaflow X-pipa. Hur det låter ? Brumbrum :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jorå både läst och lyssnat :D:D men har svårt att höra om det finns ngt karaktäristiskt X-pipe sound på ljudfilerna, därför detta inlägg om det finns i verkligheten och om dom som kört X-pipa ett tag är nöjda med det..

Och beträffande länkarna ovan :D:D:D saken är biff man riktigt hör hur mycket mer prestanda man får.... :D

Link to comment
Share on other sites

Jorå både läst och lyssnat :D:D men har svårt att höra om det finns ngt karaktäristiskt X-pipe sound på ljudfilerna, därför detta inlägg om det finns i verkligheten och om dom som kört X-pipa ett tag är nöjda med det..

Och beträffande länkarna ovan :D:D:D saken är biff man riktigt hör hur mycket mer prestanda man får.... :D

Jodå, jag körde 2 säsonger med Ford racing axle back innan jag satte på x-pipan. Direkt så kom reaktionerna från dom "gamla rävarna" här i klubben som hörde skillnad. Från Jänk till Italienare var det någon som tyckte :? Det blev ett lite rappare ljud jämfört med fiskebåtsljudet innan om du förstår vad jag menar. Själv hör jag inget av det, inne i kupén skramlar och vibrerar det fint :lol: Prestanda ? Magnaflow säger ca 10 rwhp, jag säger jaha ! Inget som märks.

Link to comment
Share on other sites

Själv gillar jag ju äkta V8 ljud vilket är helt avsaknad av förbindelse mellan de två rören. Men med H pipa behåller man ändå mycket av det goda ljudet. Med X pipa börjar det bli lite sämre jänkeljud så jag kommer inte byta till X.

Link to comment
Share on other sites

Personligen så gillar jag ett rappare ljud mer (låter mer trimmat??) så en X-pipa kanske passar min smak?? Man får väl montera dämparna först och sen testa X-pipan för att se om det låter bra (jag menar ju givetvis ger mer effekt :D )

Litet problem är iofs att jag gillar fiskebåtsljudet när man cruisar men att det kan på vissa system låta bra brutalt men kompressionslöst vid fullgas så vid fullgas så skulle då en X-pipa vara bättre.... Så vad man skulle behöva är en elektrisk skiljevägg för pulsutjämning som är öppen vid fullgas och stängd vid cruising.

Ganska lustigt egentligen att man slänger ut en massa dollars enbart för att omgivningen ska höra vilken "snabb" bil fulladdat med en massa hästkrafter man har :D:D, själv så blir det väl bara när man åker tunnlar med nedhissat sidoruta som man hör hur bra det låter (känner hur snabb bilen är)......

Link to comment
Share on other sites

Inte lätt det här inte :roll::roll::roll: får nog lägga X-pipan på is tills jag får möjlighet att höra det "live" någonstans....

Om det blir nån träff på Stinsen imorgon så kanske jag har möjlighet att titta förbi och då kan du få höra !

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Hej...jag vill bara säga att Stinsen är nästa tisdag alltså 2008-10-21...

håll gärna koll under träffliken...

MVH "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vill egentligen inte lägga mig i trådarna för dessa nya Mussar men på min "gamle" Fox vilken fick sig ett X-pipe för två år sen är det väl nu... märktes en tydlig skillnad på ork på längre varv... motorn blev rappare och varvade upp betyligt bättre än med ett BBK-H-pipe i 2.5". Blev ju lite annat ljud i bilen både innuti och utanför... fiskebåt/raggarljudet försvann och lät betydligt bättre nu när det också är lite mer kam än standard...

Den gamle 67an fick sig också ett X efter 302an i somras och här fortsatte jag med Xen ända ut till trösklarna för en lagom buspipa på varje sida innan bakhjulet... har dock klenare rör ända bak vid tystare körning... iom detta försvann alla resonans innuti fastbackkarossen vilken innan var väldigt påtaglig...

Så jag säger ja till X-pipa oavsett... Man får en bättre utjämning av gaspulserna än med ett H... gaserna måste ju liksom mötas dessutom slår det sönder ljudet och dödar lite resonans... Men bäst låter det med enbart en X-pipa... :P

Link to comment
Share on other sites

Håller med John.

Jag är också restriktiv på att lägga inlägg i 2005 trådar men kan inte låta bli just i denna..

Har haft alla varianter på min 70:a. Raka rör, h-pipa, x-pipa (2 olika) 2", 2½", olika dämpare mm.

Mitt intryck är att motorn går bäst med x-pipa, bättre drag i mellanregistret och motorn varvar ur bättre.

Att ljudet är annorlunda håller jag med om, men motorkaraktären är viktigast tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Ni som bytt till x-pipa på 2005+ GT, har ni märkt någon skillnad förutom ljudet när ni drar iväg?

Är sugen att byta när jag väl byter headers och ekonomin tillåter...

Strunta i headers och gå på X-pipa med race-kattar direkt istället. X-pipan ger mer effektökning än headers(har jag läst mig till) och är dessutom enklare att byta :-) Jag har Magnaflows x-pipa med kattar och ljudet blev annorlunda. Dock satte jag på kompressor på min i samma veva så jag vet inte om enbart x-pipan gjorde något. Men enligt http://www.steeda.com/products/magnaflow_xpipe_cats.php så får man 10 glada rwhp !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fortfarande lite osäker på ljudet med X-pipa, så jag har letat vidare.

Hittade denna "Max Flow" H-pipa som tydligen håller kvar fiskmåsarna efter bilen... Någon som vet kvaliten på MRT's prylar?

hpip05.jpg

http://store.mrt-direct.com/93a200.html

"MRT Stainless Steel "MaxFlow" H-pipe available for the 2005-07 Mustangs, the only h-pipe exhaust system on the market with that deep exhaust sound we love! Made of 304 stainless steel, includes bell-mouth flanges for a leak free seal and premium hi-flow cats that allow your Mustang to breathe much, much easier. All h-pipe systems are built from High grade Stainless steel using a computerized CNC mandrel bender for precision fitment and stainless rod welds for guaranteed years of worry free performance. Requires the purchase of one O2 extension."

Dom har ju jävligt fräcka ljuddämpare också...

yhst-3989196333214_2031_6087256.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...