Jump to content

Recommended Posts

Då kan du nog behålla org. är det så stor skillnad :roll: eller....

//Micke.

Vad jag läst så ska den göra en del (beror kanske mest på fullflödeskatarna?)

"The MRT Stainless Steel "MaxFlow" H-pipe further improves the performance and changes the exhaust sound to that low deep tone that H-pipes are known for. Dyno-testing showed a 9 RWHP gain on a STOCK GT with just the MRT H-pipe. Another big plus for MRT is all their products come with all necessary hardware, plus the H-pipe comes with a new OEM Manifold flange gasket, so there's no messing around when it comes time to install"

• 7 years later...

Effekt och vridmoment X-pipa vs H-pipa.

Har försökt finna lite fakta i denna HETA fråga,   Det är väldigt tunt med fakta, finns väldigt mycket skrivet, snackat och surrat om hur det funkar med gasrörelser och flöden men väldigt lite fakta i form av rättvisa jämförande bänkkörningar med samma förutsättningar. De få tester eller jämförelser jag sett har varit till H-pipans fördel gällande bättre vrid och effekt upp till 5-6.000 rpm.

Bara det faktum att ingen tillverkare av X-pipor tar fram bra grafer där man inte ändrat något annat än just denna del. Självklart ska det mappas/tunas för respektive pipa om det ska vara jämförbart. Det luktar skumt lång väg, De få bänktester som jag hittat jämför ljud !!! ....eller har ändrat även något annat i samband med bytet till x-pipa vilket diskar hela jämförelsen.

Att även de flesta tillverkare bygger bilarna med h-pipa standard säger en del också. Man vill ha max vrid tidigt vilket främjar körbarheten, acceleration och upplevelsen.

Sen kanske man får ett coolare ljud med X-pipa och möjligtvis aningens lite högre toppeffekt högst upp i registret. Men det har man sällan någon nytta om det inte är ren  tävlingsverksamhet.  

Tar tacksamt emot bevis på att min tes är felaktig så jag får köpa mig en cool X-pipa :-)

/M

(redigerad)

Det är mycket snack att det ger si och så mycket, men man får aldrig se några papper på det :) Långa headers ger däremot effekt, men då ska man byta till kort h eller x-pipa med. Sen tappar man lite på låga varv och vinner mer på höga :)

På en annars standard maskin ger det nog inget med bara en x-pipa. Har läst att ljudet blir annorlunda och att den kan bli något tystare. Men med lite andra modifikationer så ger det mer. Öppet filter, större spjällhus, cmcv-delete och ett par headers som flödar bättre. Då kanske det ger lite mer :)

Ändrade %s av %s (%s)