FastMagnus October 15, 2008 Report October 15, 2008 Kvällens arbete montera 5vxl låda. Ni som har gjort det tidigare hur tätt ligger vxl-lådan mot kardan tunnlen? Citera
mikeo cmc 748 October 15, 2008 Report October 15, 2008 När jag monterade min 5vxl så var jag tvungen att lossa motorfästena lite och luta motorn bak för att kunna montera lådan på motorn. Sen när jag spände motorfästena så ligger växellådan rätt tajt mot kardantunneln. Blir tvungen till att göra hålet större till växelspaken. Citera
FastMagnus October 16, 2008 Author Report October 16, 2008 När jag monterade min 5vxl så var jag tvungen att lossa motorfästena lite och luta motorn bak för att kunna montera lådan på motorn. Sen när jag spände motorfästena så ligger växellådan rätt tajt mot kardantunneln. Blir tvungen till att göra hålet större till växelspaken.den är givetvis på plats det var en straffspark. men jag tycker det ser lite väl trångt ut! upp mot golvet. och vad fick du för vinkel på kardanen blev den något så när rak? Citera
mikeo cmc 748 October 16, 2008 Report October 16, 2008 Ja trångt blev det. Vet inte hur vinkeln blir med kardanen än eftersom jag inte har någon kardanstång Måste skicka iväg bilen o få en tillverkad. Citera
FastMagnus October 16, 2008 Author Report October 16, 2008 Ja trångt blev det. Vet inte hur vinkeln blir med kardanen än eftersom jag inte har någon kardanstång Måste skicka iväg bilen o få en tillverkad.Monterade tillbaka orginal kardanen passade direkt utan justering. dock lite kort axel spel in i struten på vxllådan. får bli efter justering efter provkörning Citera
JanneJ October 17, 2008 Report October 17, 2008 Tack för studiebesöket!Du har en fantastisk förmåga att få saker gjort, inget snack bara verkstad.Det som för andra kan ta en hel vinter fixar du på 2 kvällar, makalöst.Ser fram mot en provtur Citera
FastMagnus October 17, 2008 Author Report October 17, 2008 Blev tvungen att tillverka en ny växelspak valde 16mm rostfritt stål. se bild, ena böjen har jag börjat med polering på. Man kanske skulle ta och hållborra den för vikt besparning nu när man har tjänat vikt på växellåda och startmotor. och även efter alu topps montering som kommer snart Citera
CMC 1061 Berra October 17, 2008 Report October 17, 2008 Snyggt böjd Magnus. Det med hålborra är inte så dumt. du sparar massa vikt. Ha Ha. Hoppas att allt funkar. Läste att det var litet spel. Hur litet? Berra Citera
mikeo cmc 748 October 17, 2008 Report October 17, 2008 Blev tvungen att tillverka en ny växelspak valde 16mm rostfritt stål. se bild, ena böjen har jag börjat med polering på. Man kanske skulle ta och hållborra den för vikt besparning nu när man har tjänat vikt på växellåda och startmotor. och även efter alu topps montering som kommer snartHar du behövt göra hålet större för växelspaken? Min spak tycks vara väldigt nära ena kanten, har dock inte provat o växla ännu. Citera
FastMagnus October 17, 2008 Author Report October 17, 2008 Jag var tvungen att såga upp en halvmåne på höger sida och lite på framåt på kardan tunneln. har just nu ca 15mm frigång mellan växellåda och golv räcker det Berra? deè inga problem att justera höjden just nu bara att ändra växellådes fästet lite. Citera
mikeo cmc 748 October 17, 2008 Report October 17, 2008 Jag var tvungen att såga upp en halvmåne på höger sida och lite på framåt på kardan tunneln. har just nu ca 15mm frigång mellan växellåda och golv räcker det Berra? deè inga problem att justera höjden just nu bara att ändra växellådes fästet lite.Ja det var på höger sidan som jag misstänker att min också kommer ta i, blir väl till o skära lite då. Citera
CMC 1061 Berra October 17, 2008 Report October 17, 2008 Sorry Magnus missuppfattade det med spelet. Trodde det var spelet mellan kardan och lådan alltså youken. Tror jag ligger på ungefär samma som du mellan kaross och låda. Det är riktigt tajt på vissa ställen. Har inte haft något problem att den tar i under körning eller snabba riviga starter. Men har blivit mycket försiktigare med det senare. Är lite orolig att den ska paja för dessa ryckiga belastningar. Jag har som sagt fått byta en del grejer i den. Efter tags körning. Men det är hel smutt när allt är klart.Berra Citera
FastMagnus October 17, 2008 Author Report October 17, 2008 Sorry Magnus missuppfattade det med spelet. Trodde det var spelet mellan kardan och lådan alltså youken. Tror jag ligger på ungefär samma som du mellan kaross och låda. Det är riktigt tajt på vissa ställen. Har inte haft något problem att den tar i under körning eller snabba riviga starter. Men har blivit mycket försiktigare med det senare. Är lite orolig att den ska paja för dessa ryckiga belastningar. Jag har som sagt fått byta en del grejer i den. Efter tags körning. Men det är hel smutt när allt är klart.Berranej Berra jag skrev otydligt! var även intresserad av spelet för yoken vad har du där? Min bil är ganska låg och styv i fjädringen Citera
CMC 1061 Berra October 17, 2008 Report October 17, 2008 Har fått lära mig att inte mindre än en tums spel. Det är vad jag försöker att efterleva.Berra Citera
FastMagnus October 18, 2008 Author Report October 18, 2008 Spaken prov monterad. det var lite pilligt att montera wire till kopplingen hoppas att även där att bluetooth tekniken får ett genombrott så även sånt kan bli trådlöst i framtiden Citera
CMC 1061 Berra October 18, 2008 Report October 18, 2008 Det börjar ta form ser jag. Kunde tro att det var lite puligt med wiren. Men skam den som ger sig. Men man behöver inte vara lika envis som mig. Som du vet tog jag mitt förnuft till fånga och skaffade ett hydrauliskt uttrampningslager. Vilket var det bästa som jag gjort på många år. Då slapp jag pula med det andra typen av hydraul system. Och orginal kopplings vagga som sitter på sidan av motorn. Vilken tur att jag nästan förträngt den mardröms tiden. Vad hade du för spel då på youken?Berra Citera
FastMagnus October 19, 2008 Author Report October 19, 2008 Växellåde arbetet klart, ska korta kardaxeln. Fick besök idag av en 500gt 08 och en mycket trevlig man!!! Så var det dags för nästa moment toppar Citera
CMC 1061 Berra October 19, 2008 Report October 19, 2008 Kul att du är klar med lådan. Granna toppar där du. Visst besök är alltid kul. Och med grann bil med. Då blir det alldrig fel. Berra Citera
FastMagnus October 21, 2008 Author Report October 21, 2008 Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv. Citera
Janne Holm CMC1740 October 21, 2008 Report October 21, 2008 Gud vad jag är impad av ditt jobb Magnus Inget nytt om det andra men jag hör av mig då jag vet mer Citera
Micke Jarhl October 21, 2008 Report October 21, 2008 Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.Trodde annars det var din körstil som gjorde den krokig Citera
FastMagnus October 24, 2008 Author Report October 24, 2008 Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.Trodde annars det var din körstil som gjorde den krokig nej jag tror att desto mera man gasar desto rakare blir kardanen Beställde den här så man kan få tilt ratt och förenkla framtida kuggstång ska se vad man hinner med vinter. för varje 45kg man sparar in motsvarar ca 10 hkr om jag inte minns fel; alu insug alu toppar komposit huv+ front+ framtida kuggstång det blir många kilo Citera
pools October 24, 2008 Report October 24, 2008 Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.Alltså, nu är jag ute på väldigt svag is. Men måste fråga ändå. Är kardanaxelninte ett rör? Jag menar den är väl inte av massivt järn?Om man svarvar av ett rör som är krokigt. så att det blir rakt, får man då inteett rör med lite tunnare gods på de ställen där det putade ut? Röret är väldå rakt på utsidan, men fortfarande krokigt på insidan. Och när det dåsnurrar runt i hög hastighet så blir det väl obalans?Många frågetecken, men rätta mej om jag har fel. Mvh. Citera
FastMagnus October 24, 2008 Author Report October 24, 2008 Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.Alltså, nu är jag ute på väldigt svag is. Men måste fråga ändå. Är kardanaxelninte ett rör? Jag menar den är väl inte av massivt järn?Om man svarvar av ett rör som är krokigt. så att det blir rakt, får man då inteett rör med lite tunnare gods på de ställen där det putade ut? Röret är väldå rakt på utsidan, men fortfarande krokigt på insidan. Och när det dåsnurrar runt i hög hastighet så blir det väl obalans?Många frågetecken, men rätta mej om jag har fel. Mvh.Yoken som sitter i framänden är en massproducerad historia som slängdes ihop grov justerades med balanserings vikter istället för att kontrollera att dom hamnade 100% rakt. när jag satte upp min kardan så felade den på ca 2mm, jag är nu nere på ca 3 tiondelar i slag fortfarande krävs en balansering för max resultatJag har svarvat bort orginal svetsen som du ser och innan ihop svetsningen har jag riktat den med en micrometer på kardanen så den "spårar" mot yoken. efter svetsning har jag riktat om den igen med värme och kyla Citera
bege October 24, 2008 Report October 24, 2008 Fastmagnus skrev:Beställde den här så man kan få tilt ratt och förenkla framtida kuggstång ska se vad man hinner med vinter. för varje 45kg man sparar in motsvarar ca 10 hkr om jag inte minns felEftersom man (jag)skulle kunna banta bort en 30 kg så blir min bil 7-8 hkr starkare,ytterligare ett plus med att banta.... Citera
Recommended Posts