Jump to content

Montera kompressor/trim


Gäst

Recommended Posts

Halloj gubbar o gummor!

Är lite nyfiken på om det finns erfarenheter och tankar kring kompressor montage på en vanlig 4.6 l. GT aut.

Min tanke är att göra så litet ingrepp som möjligt med mesta effektökning.

1: Påverkas bränsleförbrukning nämnvärt vid normal/lugn körning?

2: Påverkas den mekaniska livslängden?

3: Hur blir bilens effektkurva o karraktär körmässigt, orginal är ju motorn väldigt "toppig"?

4: Vrid o effekt i siffror?

4: Förstått att priser ligger på ca 50 000 för ett kit?

5: Vad kan montage kosta, kan en vanlig mek göra det?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu är inte jag nån expert på trim, men som det ser ut just nu så får man vara lite försiktig när det gäller kombinationen automatlåda och kompressor. Den håller helt enkelt inte.

Tittar man på ford racings sortiment så är det endast för bilar med manuell låda, av ovanstående anledning. Vill man hänga på ett kompressorkit ändå skulle jag ta ett snack med andreas på no fear så han kan plocka fram en tune som inte förstör drivlinan.

Tänk på att uppgradera bromsarna samtidigt, på gt'n ligger dom redan på gränsen. Mitt tips är att satsa på gt500-kitet i fram så du får stopp på maskinen.

Link to comment
Share on other sites

Här:

2005 -06 Mustang GT Supercharger Kit (Black Wrinkle)

Black Wrinkle Fits 2005-06 Mustang GT with MANUAL or AUTOMATIC transmission See www.fordracingparts.com for 2008 manual and automatic transmission applications Produces 400 hp with 93 octane at approximately 5 psi of boost Kit includes intake manifold supercharger, drive belt and all other accessories for installation of the supercharger Includes Pro-Cal tool voucher Premium fuel required

Artnr: M-6066-M463V

Pris: 57250 kr inkl. moms.

Link to comment
Share on other sites

Ajdå, kanske får nöjja mig med portad topp mm :roll:

Är rätt nöjd ändå... 8)

Kompressor funkar nog, men du får plocka ner lådan och be någon som kan att kitta upp den så den håller. Det behövs nämligen. Vi har rivit några lådor som haft tok-haveri. Det blir sallad!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, förstärka aut lådor har man ju hört talas om...

Ska kolla med mina :boss kanaler.

Ni som undrar: Nä, jag har inte blivit frånåkt av en BMW eller så, grabben har slutat sova middag så det blir långa kvällar med abstinens vilket resulterar i ovanstående tankar samt "mycket vill ha mer"...

Och angående abstinens, jag har inte rökt cigg på 8 dagar nu vilket var ett beslut jag tog när jag beställde Mussen. Känns bra trots lite cold turkey. :-|

Link to comment
Share on other sites

Å så svarar ja på mitt inlägg igen... :--

Det finns mycket inlägg om detta redan, kan vara värt att nämna att det kan bli problem med besiktningen med kompressor...

Sökte på "trim" och fann mycket bra info. som vanligt!

Link to comment
Share on other sites

Ajdå, kanske får nöjja mig med portad topp mm :roll:

Är rätt nöjd ändå... 8)

Kompressor funkar nog, men du får plocka ner lådan och be någon som kan att kitta upp den så den håller. Det behövs nämligen. Vi har rivit några lådor som haft tok-haveri. Det blir sallad!!

Ja du, Grufman har ju varnat förut. Men när blir lådan sallad ? Som sagt Fordracing säljer kitet för 400 hk till automat, jag har läst på många forum och även en trimfirma(letar febrilt efter deras test) som kört en automat med Procharger(500+ hk) och automat i 2 års tid. Och det var inte söndagskörning ! Grufman, du kanske kan tala om vad vi ska göra då istället för att bara kasta grus i maskineriet :D eftersom ni rivit så många lådor ? Jag har ju skickat in en å annan slant i din kassakista så jag kanske kommer tillbaks med salladen om det blir nån !!

Arno, du är redan förstörd ! Jag vet, been there, done that ! Var helnöjd med min bil när jag köpt den men efter ett par månader så ......Började läsa amerkanska forum och sen är man rökt ! Satte på kompressor i våras och tycker redan bilen är slö ! Vad ska man hitta på nu då ? Köpa en GT500 å chippa den ? Titta bara på GT500 snubbarna här på forumet, hur mycket orginal är dom ? Nä, kom igen nu, köp kompressor å se glad ut nästa sommar åxå !

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en centrifugalkompressor istället för en "skruv" för det sägs att den sliter mindre på motorn den laddar mer och mer när du gasar istället för allt på en gång.

men som grufman säger det är nog inte lönt med automat om du inte förstärker den. du får nog ändå räkna med att motorn slits mer med den också och ja du kan nog sätta på den själv köper du ett kitt så är det rätt enkelt

men snacka med andreas på nofear han kan hjälpa dig med allt detta +att han har bra priser http://www.nofear-motorsport.se/

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en centrifugalkompressor istället för en "skruv" för det sägs att den sliter mindre på motorn den laddar mer och mer när du gasar istället för allt på en gång.

men som grufman säger det är nog inte lönt med automat om du inte förstärker den. du får nog ändå räkna med att motorn slits mer med den också och ja du kan nog sätta på den själv köper du ett kitt så är det rätt enkelt

men snacka med andreas på nofear han kan hjälpa dig med allt detta +att han har bra priser http://www.nofear-motorsport.se/

Bra priser ? Ja, det beror på vad man menar. Man kan t ex titta på Mustanperformance.se

Nåväl, Andreas kan säkert svara för sig själv, men jag tror han flyger hit en kille för tuning. Själv skulle jag vilja ha någon i Sverige som kan göra tunes för SCT eller Diablo så man har lite koll själv. Har Vortech/Diablo tune till min och där har dom t ex tagit bort allt som har med växling och göra, jämfört med orginal Diablon. Dessutom är nog den tunen väldigt konservativ när det gäller växling(kanske för att den ska hålla längre).

Vi har också vette.se som har en egen rototest anläggning och hållt på att trimma Corvette under många år som nu även gör Mustanger, kanske kan vara något ?

Link to comment
Share on other sites

Ajdå, kanske får nöjja mig med portad topp mm :roll:

Är rätt nöjd ändå... 8)

Kompressor funkar nog, men du får plocka ner lådan och be någon som kan att kitta upp den så den håller. Det behövs nämligen. Vi har rivit några lådor som haft tok-haveri. Det blir sallad!!

Ja du, Grufman har ju varnat förut. Men när blir lådan sallad ?!

Det verkar som att dom låga växlarna tar stryk. Det kan dock vara så att ford har lagt in en momentbegränsare i sina tunes som gör att den stryper effekten på 1-3ans växel och släpper till mer på 4-5-an. Detta är dock bara något jag tror, inte vet.

Link to comment
Share on other sites

Sella ifrån Bollebygd kör väl me Automatare o Whipple/Ford kompressor. han borde väl isf kunna ge dig några tips på vad du ska göra. :D

Som AJ säger, mkt vill ha mer, jag tycker nu efter ett par månader med mitt trim att fan va bilen går sakta. man vänjer sig ju så snabbt. Satt o läste om en trimfirma HPPERFORMANCE som säljer Twin Turbo kit till förra modellens Mustang ett kit som ska kunna ge ungefär 1600 HK med viss modifikation i motorn oxå :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Sella ifrån Bollebygd kör väl me Automatare o Whipple/Ford kompressor. han borde väl isf kunna ge dig några tips på vad du ska göra. :D

Som AJ säger, mkt vill ha mer, jag tycker nu efter ett par månader med mitt trim att fan va bilen går sakta. man vänjer sig ju så snabbt. Satt o läste om en trimfirma HPPERFORMANCE som säljer Twin Turbo kit till förra modellens Mustang ett kit som ska kunna ge ungefär 1600 HK med viss modifikation i motorn oxå :twisted:

No Fear Motorsport är Scandinavan Authorized dealers for HP Performance.

Kolla vårt kit till 2005+ Mustang GT!

http://www.nofear-motorsport.se/index.php?productID=678

Link to comment
Share on other sites

Härligt, nu har man lite mer kött på benen...

Detta eventuella projekt ska jag suga på ett tag, tror jag. :roll:

Guld, detta forum.

Stort Tack, Arno.

Link to comment
Share on other sites

Härligt, nu har man lite mer kött på benen...

Detta eventuella projekt ska jag suga på ett tag, tror jag. :roll:

Guld, detta forum.

Stort Tack, Arno.

Ja, vi kanske syns nästa säsong så kan du få kolla live på min med Vortech å lite annat smått å gott !

Link to comment
Share on other sites

Sella ifrån Bollebygd kör väl me Automatare o Whipple/Ford kompressor. han borde väl isf kunna ge dig några tips på vad du ska göra. :D

Som AJ säger, mkt vill ha mer, jag tycker nu efter ett par månader med mitt trim att fan va bilen går sakta. man vänjer sig ju så snabbt. Satt o läste om en trimfirma HPPERFORMANCE som säljer Twin Turbo kit till förra modellens Mustang ett kit som ska kunna ge ungefär 1600 HK med viss modifikation i motorn oxå :twisted:

No Fear Motorsport är Scandinavan Authorized dealers for HP Performance.

Kolla vårt kit till 2005+ Mustang GT!

http://www.nofear-motorsport.se/index.php?productID=678[/quote:3g4ncqgp]

Vad blir priset, monterat o klart?

Link to comment
Share on other sites

Sella ifrån Bollebygd kör väl me Automatare o Whipple/Ford kompressor. han borde väl isf kunna ge dig några tips på vad du ska göra. :D

Som AJ säger, mkt vill ha mer, jag tycker nu efter ett par månader med mitt trim att fan va bilen går sakta. man vänjer sig ju så snabbt. Satt o läste om en trimfirma HPPERFORMANCE som säljer Twin Turbo kit till förra modellens Mustang ett kit som ska kunna ge ungefär 1600 HK med viss modifikation i motorn oxå :twisted:

No Fear Motorsport är Scandinavan Authorized dealers for HP Performance.

Kolla vårt kit till 2005+ Mustang GT!

http://www.nofear-motorsport.se/index.php?productID=678[/quote:3ingun8o]

ska finnas kit upp till 1000 hk me för S197 Mustangen säljer ni sånt me?. men 700 hk räcker ju fan gott o väl ändå hehehe :D

Link to comment
Share on other sites

Sella ifrån Bollebygd kör väl me Automatare o Whipple/Ford kompressor. han borde väl isf kunna ge dig några tips på vad du ska göra. :D

Som AJ säger, mkt vill ha mer, jag tycker nu efter ett par månader med mitt trim att fan va bilen går sakta. man vänjer sig ju så snabbt. Satt o läste om en trimfirma HPPERFORMANCE som säljer Twin Turbo kit till förra modellens Mustang ett kit som ska kunna ge ungefär 1600 HK med viss modifikation i motorn oxå :twisted:

No Fear Motorsport är Scandinavan Authorized dealers for HP Performance.

Kolla vårt kit till 2005+ Mustang GT!

http://www.nofear-motorsport.se/index.php?productID=678[/quote:2zb8b093]

ska finnas kit upp till 1000 hk me för S197 Mustangen säljer ni sånt me?. men 700 hk räcker ju fan gott o väl ändå hehehe :D[/quote:2zb8b093]

Det är turbon som sätter gränsen och vi kan erbjuda turbos för 1600hp. Men du måste byta motor över 500hp och automatlådan håller bara för 400. Sen krävs ett ordentligt soppasystem och diverse andra förstärkningar.

På bilden under mitt namn här på forumet kör jag med HPs dubbelturbokit. 600hp/926Nm vid 13psi laddtryck.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...