Jump to content

Montering av Ford Racing Axleback Exhaust


Chili

Recommended Posts

Nu börjar leveranserna av "vinterpyssel" droppa in :D

Fick mitt Ford Racing Axleback system som jag monterade på i helgen. Gick mkt lätt men har ett problem.... Någon som vet hur hårt man kan dra klämmorna??? Jag har dragit åt rejält men när jag kört en stund vrider ljuddämparna sig något och hamnar då lite snett.

Ska man ha monteringspasta, eller sätta en svetspunkt i skarven???

Orginal

S1050655.JPG

Ford Racing Axleback

S1050661.JPG

FR till vänster och orginal till höger

S1050651.JPG

S1050658.JPG

Slutröret fyller utfasningen i bakbumpern riktigt snyggt

S1050666.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget läckage (kan iofs bero på minimalt motstånd i burkarna....)

På mitt FordRacing system är slitsarna väldigt grunda drygt 1 cm och kommer i nivå med "styrpiggen" på avgasröret och jag har då satt klämmorna precis innanför "styrpiggen" dvs på samma sätt som orginaldämparna var monterade. Orginaldämparna har djupare slitsning än Ford Racing... Sätter jag klämmorna kant i kant med dämparröret täcker dom iofs slitsningen men då kommer jag ju att trycka in styrpiggen på avgasröret som då antagligen inte längre kommer att vara runt....

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget läckage (kan iofs bero på minimalt motstånd i burkarna....)

På mitt FordRacing system är slitsarna väldigt grunda drygt 1 cm och kommer i nivå med "styrpiggen" på avgasröret och jag har då satt klämmorna precis innanför "styrpiggen" dvs på samma sätt som orginaldämparna var monterade. Orginaldämparna har djupare slitsning än Ford Racing... Sätter jag klämmorna kant i kant med dämparröret täcker dom iofs slitsningen men då kommer jag ju att trycka in styrpiggen på avgasröret som då antagligen inte längre kommer att vara runt....

oxo funderat på montera exakt samma...........nån som vet vad fabror Besiktningsman säger om dessa? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget läckage (kan iofs bero på minimalt motstånd i burkarna....)

På mitt FordRacing system är slitsarna väldigt grunda drygt 1 cm och kommer i nivå med "styrpiggen" på avgasröret och jag har då satt klämmorna precis innanför "styrpiggen" dvs på samma sätt som orginaldämparna var monterade. Orginaldämparna har djupare slitsning än Ford Racing... Sätter jag klämmorna kant i kant med dämparröret täcker dom iofs slitsningen men då kommer jag ju att trycka in styrpiggen på avgasröret som då antagligen inte längre kommer att vara runt....

oxo funderat på montera exakt samma...........nån som vet vad fabror Besiktningsman säger om dessa? :oops:

Vet några som besiktat med och det har gått bra ! Men å andra sidan, det tar en timme å byta så det är lätt gjort och jag lovar, det kan vara skönt att åka orginal emmellanåt så öronen har en chans att vila lite !

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag inte tycker att det är alltförstor skillnad mellan orginal och dessa Ford Racing (M-5230-5GT) trots att det står (LOUD) på FR's hemsida..... Tonen blir mörkare och kraftfullare och det låter som man har minst 50 kusar till när man gasar på :D:D:D

Märkte vissa tendenser till resonans men då jag har manuell låda så var det bara att växla sig bort från resonansvarvet :D:D:D

Ljudet helt ok kraftfullt men ändå sobert, utseendemässigt är väl största förändringen ser suveränt kraftfullt ut med slutpipor som fyller upp i bumperns "halvmånar" i stället för orginalets ärtrör......

Vet fortfarande inte hur hårt man ska dra? någon som har hittat på något åtragningsmoment för detta?

Beträffande herr besiktningsman så tror jag att dessa inte vållar några problem, jag har haft Corvetter som låtit bra mycket mer än detta och de var inga problem att få igenom. De ska ju inte varva dom högre än dryga 2000rpm när dom kontrollerar utsläppen och då låter det ju inte så farligt...

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag inte tycker att det är alltförstor skillnad mellan orginal och dessa Ford Racing (M-5230-5GT) trots att det står (LOUD) på FR's hemsida..... Tonen blir mörkare och kraftfullare och det låter som man har minst 50 kusar till när man gasar på :D:D:D

Precis, vill man få en märkbar skillnad är det utan ljuddämpare man ska köra.

Beträffande herr besiktningsman så tror jag att dessa inte vållar några problem, jag har haft Corvetter som låtit bra mycket mer än detta och de var inga problem att få igenom. De ska ju inte varva dom högre än dryga 2000rpm när dom kontrollerar utsläppen och då låter det ju inte så farligt...

Med tanke på att jag klarat besiktningen utan ljuddämpare så kan det knappast vara ett problem med ljuddämpade system. Bilen låter ju nästan ingenting trots avsaknad av ljuddämpare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...