November 3, 200816 yr comment_63709 Nu börjar leveranserna av "vinterpyssel" droppa in Fick mitt Ford Racing Axleback system som jag monterade på i helgen. Gick mkt lätt men har ett problem.... Någon som vet hur hårt man kan dra klämmorna??? Jag har dragit åt rejält men när jag kört en stund vrider ljuddämparna sig något och hamnar då lite snett.Ska man ha monteringspasta, eller sätta en svetspunkt i skarven???OrginalFord Racing AxlebackFR till vänster och orginal till högerSlutröret fyller utfasningen i bakbumpern riktigt snyggt
November 3, 200816 yr comment_63710 Dra tills det inte går att dra mer! Annars blir det inte tätt. Var noga med att klämmorna sitter rätt, i linje med slitsarna i axle backen.
November 3, 200816 yr Author comment_63712 Jag har inget läckage (kan iofs bero på minimalt motstånd i burkarna....)På mitt FordRacing system är slitsarna väldigt grunda drygt 1 cm och kommer i nivå med "styrpiggen" på avgasröret och jag har då satt klämmorna precis innanför "styrpiggen" dvs på samma sätt som orginaldämparna var monterade. Orginaldämparna har djupare slitsning än Ford Racing... Sätter jag klämmorna kant i kant med dämparröret täcker dom iofs slitsningen men då kommer jag ju att trycka in styrpiggen på avgasröret som då antagligen inte längre kommer att vara runt....
November 4, 200816 yr comment_63742 Jag har inget läckage (kan iofs bero på minimalt motstånd i burkarna....)På mitt FordRacing system är slitsarna väldigt grunda drygt 1 cm och kommer i nivå med "styrpiggen" på avgasröret och jag har då satt klämmorna precis innanför "styrpiggen" dvs på samma sätt som orginaldämparna var monterade. Orginaldämparna har djupare slitsning än Ford Racing... Sätter jag klämmorna kant i kant med dämparröret täcker dom iofs slitsningen men då kommer jag ju att trycka in styrpiggen på avgasröret som då antagligen inte längre kommer att vara runt....oxo funderat på montera exakt samma...........nån som vet vad fabror Besiktningsman säger om dessa?
November 4, 200816 yr comment_63743 Jag har inget läckage (kan iofs bero på minimalt motstånd i burkarna....)På mitt FordRacing system är slitsarna väldigt grunda drygt 1 cm och kommer i nivå med "styrpiggen" på avgasröret och jag har då satt klämmorna precis innanför "styrpiggen" dvs på samma sätt som orginaldämparna var monterade. Orginaldämparna har djupare slitsning än Ford Racing... Sätter jag klämmorna kant i kant med dämparröret täcker dom iofs slitsningen men då kommer jag ju att trycka in styrpiggen på avgasröret som då antagligen inte längre kommer att vara runt....oxo funderat på montera exakt samma...........nån som vet vad fabror Besiktningsman säger om dessa? Vet några som besiktat med och det har gått bra ! Men å andra sidan, det tar en timme å byta så det är lätt gjort och jag lovar, det kan vara skönt att åka orginal emmellanåt så öronen har en chans att vila lite !
November 4, 200816 yr Author comment_63747 Måste säga att jag inte tycker att det är alltförstor skillnad mellan orginal och dessa Ford Racing (M-5230-5GT) trots att det står (LOUD) på FR's hemsida..... Tonen blir mörkare och kraftfullare och det låter som man har minst 50 kusar till när man gasar på Märkte vissa tendenser till resonans men då jag har manuell låda så var det bara att växla sig bort från resonansvarvet Ljudet helt ok kraftfullt men ändå sobert, utseendemässigt är väl största förändringen ser suveränt kraftfullt ut med slutpipor som fyller upp i bumperns "halvmånar" i stället för orginalets ärtrör......Vet fortfarande inte hur hårt man ska dra? någon som har hittat på något åtragningsmoment för detta?Beträffande herr besiktningsman så tror jag att dessa inte vållar några problem, jag har haft Corvetter som låtit bra mycket mer än detta och de var inga problem att få igenom. De ska ju inte varva dom högre än dryga 2000rpm när dom kontrollerar utsläppen och då låter det ju inte så farligt...
November 4, 200816 yr comment_63749 Måste säga att jag inte tycker att det är alltförstor skillnad mellan orginal och dessa Ford Racing (M-5230-5GT) trots att det står (LOUD) på FR's hemsida..... Tonen blir mörkare och kraftfullare och det låter som man har minst 50 kusar till när man gasar på Precis, vill man få en märkbar skillnad är det utan ljuddämpare man ska köra.Beträffande herr besiktningsman så tror jag att dessa inte vållar några problem, jag har haft Corvetter som låtit bra mycket mer än detta och de var inga problem att få igenom. De ska ju inte varva dom högre än dryga 2000rpm när dom kontrollerar utsläppen och då låter det ju inte så farligt...Med tanke på att jag klarat besiktningen utan ljuddämpare så kan det knappast vara ett problem med ljuddämpade system. Bilen låter ju nästan ingenting trots avsaknad av ljuddämpare.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.