Jump to content

Ombesiktnig på Saleenen!!


evert cmc1622
 Share

Recommended Posts

Jag fick ombesiktnig på våran bil.Dom godkände inte klisterlappar på glaset,där är ju milesmätare på denna bil.Bullerintyget blev inte iheller godkänt, där stod Mustang GT på det,bilen är ju en GT från början men bilen är ju en ombyggd Mustang.Så jag får låna min kollegas Mustang GT avgasrör,vid första bes.Sen är det OK vid dom andra besiktnigarna.Bilen har ju ett annat avgassystem.Får även byta till Grufman bakljus.Får sätta tillbaka den svarta plasten över innersta ljuset igen.Man går ju inte ifrån originalet.Kommer väl att bli snyggt tror jag.Har köpt denna typ av mätare till bilen,tror att dessa blir fina på den.Kommer ifrån Steeda köpte den i Usa.

Link to comment
Share on other sites

fan vilken otur du hade då :shock:. när farsan besiktiga hans gamla mustang så sa dom åt honom att sätta dit klisterlappar så den blev godkänd, kanske e andra regler på dom nyare vad vet jag :?

Men det borde la gå att få tag i ett bullerintyg till Saleen Mustangen. han som besiktigade min bil åt mig fick tag i ett godkänt

Kolla med Saleen Canada annars dom har Saleen mätare i KM/H

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tråkigt att höra att du fick massa problem, tyvärr är reg besiktingen rena lotteriet.

Du skulle prövat att reggat den som en vanlig Mustang GT (eller vad det det du gjorde?) Jag gjorde ialla fall det och hade inga problem med bullerintyget via Dekra som säger att det är en GT (körs ju på bilens chassi nr samt din amerikanska "Title" säger ju att det är en GT. I USA reggas de som standard GT. Modifieringarna, ialla fall på en 3-valve kan betraktas som "mindre" i det här fallet, ialla fall med lite välvilja.

Ps, tror inte Saleen har något eget som motsvarar Dekra intyget. Antingen får du väl göra bullerprov på någon testbana...tror dock det borde gå bra, men är inte helt säker. Eller som du planerar byta ut avgassystemet, låter lite bökigt dock...

Vissa problem med milesmätaren hade jag dock på reg besiktningen, jag hade gjort en noggran genomskinlig plast film med km/h skala, och de släppte igenom den efter viss diskussion med kollegorna runt omkring.

Tänk på att Steeda mätartavlan som du har köpt stämmer inte med Saleen kalibreringen för hastighetsmätaren. Saleen visar 100 MPH kl 12.00 och 200 MPH kl 15.00. Den du köpt (=standard GT) visar 70 MPH/140 MPH i motsvarande positioner, alltså mätaren måste kalibraras om. Vet ej hur svårt detta är men det går ju helt säkert att göra av proffsen.

PS. det är ruskigt dyrt att skaffa en ny km/h skala fr Canada pga de vill i så fall byta ut/sälja hela konsollen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tråkigt att höra att du fick massa problem, tyvärr är reg besiktingen rena lotteriet.

Du skulle prövat att reggat den som en vanlig Mustang GT (eller vad det det du gjorde?) Jag gjorde ialla fall det och hade inga problem med bullerintyget via Dekra som säger att det är en GT (körs ju på bilens chassi nr samt din amerikanska "Title" säger ju att det är en GT. I USA reggas de som standard GT. Modifieringarna, ialla fall på en 3-valve kan betraktas som "mindre" i det här fallet, ialla fall med lite välvilja.

Ps, tror inte Saleen har något eget som motsvarar Dekra intyget. Antingen får du väl göra bullerprov på någon testbana...tror dock det borde gå bra, men är inte helt säker. Eller som du planerar byta ut avgassystemet, låter lite bökigt dock...

Vissa problem med milesmätaren hade jag dock på reg besiktningen, jag hade gjort en noggran genomskinlig plast film med km/h skala, och de släppte igenom den efter viss diskussion med kollegorna runt omkring.

Tänk på att Steeda mätartavlan som du har köpt stämmer inte med Saleen kalibreringen för hastighetsmätaren. Saleen visar 100 MPH kl 12.00 och 200 MPH kl 15.00. Den du köpt (=standard GT) visar 70 MPH/140 MPH i motsvarande positioner, alltså mätaren måste kalibraras om. Vet ej hur svårt detta är men det går ju helt säkert att göra av proffsen.

PS. det är ruskigt dyrt att skaffa en ny km/h skala fr Canada pga de vill i så fall byta ut/sälja hela konsollen.

Jag reggade bilen som en vanlig GT ,gick inte igenom ändå.Har fixat kalibreringen av mätarna Car Tech fixar det till mig i Ystad.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tråkigt att höra att du fick massa problem, tyvärr är reg besiktingen rena lotteriet.

Du skulle prövat att reggat den som en vanlig Mustang GT (eller vad det det du gjorde?) Jag gjorde ialla fall det och hade inga problem med bullerintyget via Dekra som säger att det är en GT (körs ju på bilens chassi nr samt din amerikanska "Title" säger ju att det är en GT. I USA reggas de som standard GT. Modifieringarna, ialla fall på en 3-valve kan betraktas som "mindre" i det här fallet, ialla fall med lite välvilja.

Ps, tror inte Saleen har något eget som motsvarar Dekra intyget. Antingen får du väl göra bullerprov på någon testbana...tror dock det borde gå bra, men är inte helt säker. Eller som du planerar byta ut avgassystemet, låter lite bökigt dock...

Vissa problem med milesmätaren hade jag dock på reg besiktningen, jag hade gjort en noggran genomskinlig plast film med km/h skala, och de släppte igenom den efter viss diskussion med kollegorna runt omkring.

Tänk på att Steeda mätartavlan som du har köpt stämmer inte med Saleen kalibreringen för hastighetsmätaren. Saleen visar 100 MPH kl 12.00 och 200 MPH kl 15.00. Den du köpt (=standard GT) visar 70 MPH/140 MPH i motsvarande positioner, alltså mätaren måste kalibraras om. Vet ej hur svårt detta är men det går ju helt säkert att göra av proffsen.

PS. det är ruskigt dyrt att skaffa en ny km/h skala fr Canada pga de vill i så fall byta ut/sälja hela konsollen.

Vad spelar det för roll om du har ett Saleen eller Mustang GT avgassystem? Dem kopplar ju inte dekra intyget till avgassystemet :)

Oavsett om bilen mullrar lite eller lite mera så vill dem ändå ha ett bullerintyg och i detta fallet avvisade dem det nog pga att intyget var för en Mustang GT och på något sätt tog denna som en Saleen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tråkigt att höra att du fick massa problem, tyvärr är reg besiktingen rena lotteriet.

Du skulle prövat att reggat den som en vanlig Mustang GT (eller vad det det du gjorde?) Jag gjorde ialla fall det och hade inga problem med bullerintyget via Dekra som säger att det är en GT (körs ju på bilens chassi nr samt din amerikanska "Title" säger ju att det är en GT. I USA reggas de som standard GT. Modifieringarna, ialla fall på en 3-valve kan betraktas som "mindre" i det här fallet, ialla fall med lite välvilja.

Ps, tror inte Saleen har något eget som motsvarar Dekra intyget. Antingen får du väl göra bullerprov på någon testbana...tror dock det borde gå bra, men är inte helt säker. Eller som du planerar byta ut avgassystemet, låter lite bökigt dock...

Vissa problem med milesmätaren hade jag dock på reg besiktningen, jag hade gjort en noggran genomskinlig plast film med km/h skala, och de släppte igenom den efter viss diskussion med kollegorna runt omkring.

Tänk på att Steeda mätartavlan som du har köpt stämmer inte med Saleen kalibreringen för hastighetsmätaren. Saleen visar 100 MPH kl 12.00 och 200 MPH kl 15.00. Den du köpt (=standard GT) visar 70 MPH/140 MPH i motsvarande positioner, alltså mätaren måste kalibraras om. Vet ej hur svårt detta är men det går ju helt säkert att göra av proffsen.

PS. det är ruskigt dyrt att skaffa en ny km/h skala fr Canada pga de vill i så fall byta ut/sälja hela konsollen.

Jag reggade bilen som en vanlig GT ,gick inte igenom ändå.Har fixat kalibreringen av mätarna Car Tech fixar det till mig i Ystad.

Det är väl lite detta som är problemet att ta in en Saleen i Sverige då det inte finns någon typning på just Saleen? Har du kompressor i bilen?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tråkigt att höra att du fick massa problem, tyvärr är reg besiktingen rena lotteriet.

Du skulle prövat att reggat den som en vanlig Mustang GT (eller vad det det du gjorde?) Jag gjorde ialla fall det och hade inga problem med bullerintyget via Dekra som säger att det är en GT (körs ju på bilens chassi nr samt din amerikanska "Title" säger ju att det är en GT. I USA reggas de som standard GT. Modifieringarna, ialla fall på en 3-valve kan betraktas som "mindre" i det här fallet, ialla fall med lite välvilja.

Ps, tror inte Saleen har något eget som motsvarar Dekra intyget. Antingen får du väl göra bullerprov på någon testbana...tror dock det borde gå bra, men är inte helt säker. Eller som du planerar byta ut avgassystemet, låter lite bökigt dock...

Vissa problem med milesmätaren hade jag dock på reg besiktningen, jag hade gjort en noggran genomskinlig plast film med km/h skala, och de släppte igenom den efter viss diskussion med kollegorna runt omkring.

Tänk på att Steeda mätartavlan som du har köpt stämmer inte med Saleen kalibreringen för hastighetsmätaren. Saleen visar 100 MPH kl 12.00 och 200 MPH kl 15.00. Den du köpt (=standard GT) visar 70 MPH/140 MPH i motsvarande positioner, alltså mätaren måste kalibraras om. Vet ej hur svårt detta är men det går ju helt säkert att göra av proffsen.

PS. det är ruskigt dyrt att skaffa en ny km/h skala fr Canada pga de vill i så fall byta ut/sälja hela konsollen.

Jag reggade bilen som en vanlig GT ,gick inte igenom ändå.Har fixat kalibreringen av mätarna Car Tech fixar det till mig i Ystad.

Det är väl lite detta som är problemet att ta in en Saleen i Sverige då det inte finns någon typning på just Saleen? Har du kompressor i bilen?

Nej där är ingen kompressor i Saleenen!!Ja dom avvisade bullerintyget pga att det var för en GT, dom påstod att det var en ombyggd bil.Dom hade ju rätt i och för sig.Finns väl inget bullerintyg för Saleen-Mustangerna?Man kan inte ta in kompressormatade bilar sa dom. Det finns bullerintyg för Shelby GT 500 sa dom, har ju 500 hästar original. Dom kunde släppa på reglerna ibland tycker man.

Link to comment
Share on other sites

Han som hjälpte mig med besiktninigen på min bil åkte ifrån Göteborg till Helsingborg hos nån kille där, Sa det till Anders Nylen som oxå har en Saleen SC, att han kunde kontakta honom oxå för att få Anders Saleen Mustang godkänd. Tror företaget heter D&D Service i Helsingborg där våra bilar besiktigades.

Och nått om att dom hade beställt bullerintyg ifrån Tyskland till min bil, tog ett tag innan man fick hem det till Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...