Jump to content

250 cui eller vad?


redneckfarm

Recommended Posts

Är då inte ett av de omtalade guruna men hittade följande efter lite research...

hittades i:

http://www.mustangclubsweden.se/phpBB2/ ... ght=#79090

Det står: C9DE

6015-B vad är det för årgång osv. nån'??? :?:?

C9DE-6015-B

C9 säger att blocket blev designat för 1969 års modell, men inte nödvändigtvis tillverkat 1969. Det är fullt möjligt att det göts något eller några år senare.

D säger att det var framtaget för Ford Falcon, men kan ha använts i vilken modell som helst.

E står för Engine Design Office, det var de som hade ansvaret för konstruktionen.

6015 är basnumret för alla Fords motorblock.

B betyder att det är andra revisionen av blocket.

Från Wikipedia

200

The 200 cu in (3.3 L) was introduced in the middle of 1963. The 1965 Mustang used this engine as standard with 120 hp (89 kW). The Mustang continued to use the 200 as its base engine until it was dropped in 1971. The 200 was used in the Maverick, and continued on in the Fairmont until the Fairmont was retired at the end of the 1983 model year. Its re-skinned replacement, the LTD, used the engine for another year until it was replaced by the 3.8L Essex V6. The 200 engine had four main bearings at introduction through 1964 and can be idemtified by three freeze (core) plugs on the side of the block. All 1965 and later 200 CID engines were upgraded to seven main bearings to increase its durability. The 1965 and later engine can be identified by 5 freeze (core) plugs on the side of the block.

250

The 250 cu in (4.1 L) straight six was an engine option offered in 1969 in the Mustang and 1970 in medium sized Ford cars(Maverick). Output was 155 hp (115 kW) in the Mustang, and became the base engine in 1971. Power was down to 98 hp (73 kW) for 1972 and just 88 hp (66 kW) the next year. The last year of production for the 250 was 1980. This engine had seven main bearings and can be identified by the five freeze (core) plugs on the side of the block. The block uses a low mount starter and six bellhousing bolts sharing its bellhousing with the Windsor V-8s 302-351W, late (1965-68) 289, 351 Cleveland, modular V-8s (4.6-5.4), and the 240-300 CID Ford Six.

Ford Falcon 1964-1970

Manufacturer Ford Motor Company

Engine(s) 144 CID Thriftpower Six

170 CID Thriftpower Six

200 CID Thriftpower Six

260 CID Windsor V8

289 CID Windsor V8

302 CID Windsor V8

efter att ha läst detta tror jag att din motor är en 200 då den ser ganska klen ut :lol:. Skämt åsido så verkar det som om din motor är en 69a 200 CID då den 1969 designades för en falcon vilken aldrig gjordes med 250n mellan åren 1964 och 1970.

Sen verkar det som om det endast är 250n som har 6s fästen för sprängkåpan bakpå så du kan ju räkna dem för att se vad det är.

Hoppas det hjälpte till något!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har hittat blocket ifråga (C9DE-6015-B). Det ser ut att ha använts för 250 cuin motorer mellan 1969 och 1974.

http://www.fordsix.com/tech/misc/casting_numbers.php

Men!!! gjutnummer för 200 cuin blocket saknas för motsvarande år, så frågetecknet är inte helt uträtat, man kanske inte kan utesluta att uppgifterna om gjutnummer hamnat under fel motor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...