Fröberg November 25, 2008 Report November 25, 2008 När jag monterade ner mitt avgassystem i helgen såg jag att dimensionen på mitt grenrör var gigantiskt, ca 7,5 cm i diameter. Efter grenröret har dom skarvat med två olika diametrar, varav den sista biten är orginalröret (tror jag).Till våren blir det ett nytt system eftersom det förra såg för risigt ut. På en skala 1-10 hur brutalt/töntigt kommer dubbla 7,5 cm pipor att se ut? Citera
JanneJ November 25, 2008 Report November 25, 2008 Jag har 7,5 cm/ 3" som slutrör på min bil men 63mm/2,5" i resten av systemet. Utseendet är helt ok.2,5" är rätt knöligt att tråckla runt bakaxeln, 3" är antagligen en riktig utmaning. Citera
Lassemålare CMC 2071 November 25, 2008 Report November 25, 2008 Stort e bra.på min tok trimmade saab 9.5a har jag 7.5/3 tum hela vägeninkl downpipen utom sista bite då är det 12,5/5 tum men jävelbergvilket mullrande AAAAHHHHH. MVH Lasse. Citera
Tobias CMC1505 November 25, 2008 Report November 25, 2008 Där har du ju också ett svar. Titta bara på dom 4-5 cylindriga bilarna. Dom kör mellan 2.5-3" på flera flera hundra hästar.Det jag vill komma fram till är effektminskningen.På en 351, även om du har 4-500 hästar så bör man inte gå över 2.75".Om du nu väljer 3" så måste jag fråga.Har du någonsin sett en 1000hk+ Toyota supra med 6" avgassystem? Citera
Lassemålare CMC 2071 November 25, 2008 Report November 25, 2008 Javars, men när man toktrimmar en turbobil då kan manju i princip inte ha ett för grovt avgasrör och skälvklart med racekatt eftersom ju fortare man får ut värmen desto fler hästar blir det ju. Skälvklart efter en juste mappning. Jag vet att det är annorlunda på snorkelbilar dom kräver ju ett visst motstånd. Men det blir ett så jäkla skönt muller, för erkänn det mullrade skönareförr i tiden när vi körde med två enkelpipor på jänkarna och inte en massa x och h pipes. MVH Lasse. Citera
pools November 25, 2008 Report November 25, 2008 Det beror väl mest på cylindervolymen hur mycket avgaser som ska ut. en351:a är ju på 5,7 liter. om den varvar i 5000 varv, så blir det 28 500 liter,d.v.s. 28 och en halv m3 avgaser varje minut som ska ut.Någon kanske kan räkna ut vilken hastighet dom avgaserna får i olika diametrar.28,5 m3? Är det möjligt förresten. Eller räknar jag fel?Mvh. Citera
Tobias CMC1505 November 26, 2008 Report November 26, 2008 Går en Plymouth här i stan med en 454 uppborrad till 508 med kompressor.Med någon uträkning han gjort så skall han ha 2x2.9" för att det ska bli optimalt. Så han kör 2.75 vilket han tycker känns väldigt dåligt; "Man kanske förlorar en häst eller två.." Jag tänker köpa 2.5" till min nu när det blir nytt system, i förberedelse för större motor. Men är det ljudet man är ute efter så är såklart större bättre. Citera
Fröberg November 26, 2008 Author Report November 26, 2008 Så hur tar man reda på vilken dimension man behöver ha på röret? Vill att det ska bli optimalt Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 26, 2008 Report November 26, 2008 Originalrör ca 2" för att få rätt motstånd tillsamman med de dämpare som monterades i tillverkning, jag tror att det användes till alla motorallternativen 65-73. Ljudet styrs väll mer av vilken typ av ljuddämpare som monteras. Mer än 2½" kan inte vara nödvändigt, över detta så är motståndet nästan samma som att köra med öppna headers, häftigt ljud med tappad ork. Allt beror givetvis på vad man gjort med motor, original en typ, trimmat en annan typ. Citera
ThomasFB November 26, 2008 Report November 26, 2008 Så hur tar man reda på vilken dimension man behöver ha på röret? Vill att det ska bli optimalt Med "std" gatheaders och primärrör ca 1 5/8 - 2 tum och 2-2,5-3 tums samlingsör räcker följande: 2 tum till ca 300 hästar, 2,25 till ca 350-400, 2,5 tum till 450-500, 2,75 tum till 550-580 hp.Med dual pipe på en V8, alltså. Överladdning och/eller lustgas vill se större diameter - och variationer mellan motorer förekommer.Big är inte alltid beautiful. Om din polare bygger ett 3 tums system behöver inte du bygga 3,25 tum för att vara bättre... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.