Jump to content

Recommended Posts

När jag monterade ner mitt avgassystem i helgen såg jag att dimensionen på mitt grenrör var gigantiskt, ca 7,5 cm i diameter. Efter grenröret har dom skarvat med två olika diametrar, varav den sista biten är orginalröret (tror jag).

Till våren blir det ett nytt system eftersom det förra såg för risigt ut. På en skala 1-10 hur brutalt/töntigt kommer dubbla 7,5 cm pipor att se ut?

Jag har 7,5 cm/ 3" som slutrör på min bil men 63mm/2,5" i resten av systemet. Utseendet är helt ok.

2,5" är rätt knöligt att tråckla runt bakaxeln, 3" är antagligen en riktig utmaning.

Där har du ju också ett svar.

Titta bara på dom 4-5 cylindriga bilarna. Dom kör mellan 2.5-3" på flera flera hundra hästar.

Det jag vill komma fram till är effektminskningen.

På en 351, även om du har 4-500 hästar så bör man inte gå över 2.75".

Om du nu väljer 3" så måste jag fråga.

Har du någonsin sett en 1000hk+ Toyota supra med 6" avgassystem? :--

Javars, men när man toktrimmar en turbobil då kan man

ju i princip inte ha ett för grovt avgasrör och skälvklart med racekatt eftersom ju fortare man får ut värmen desto fler hästar blir det ju. :shock::shock:

Skälvklart efter en juste mappning. :P:P

Jag vet att det är annorlunda på snorkelbilar dom kräver ju ett visst motstånd. :oops:

Men det blir ett så jäkla skönt muller, för erkänn det mullrade skönare

förr i tiden när vi körde med två enkelpipor på jänkarna och inte en massa x och h pipes. :P:P

MVH Lasse. 8)

Det beror väl mest på cylindervolymen hur mycket avgaser som ska ut. en

351:a är ju på 5,7 liter. om den varvar i 5000 varv, så blir det 28 500 liter,

d.v.s. 28 och en halv m3 avgaser varje minut som ska ut.

Någon kanske kan räkna ut vilken hastighet dom avgaserna får i olika diametrar.

28,5 m3? Är det möjligt förresten. Eller räknar jag fel?

Mvh.

Går en Plymouth här i stan med en 454 uppborrad till 508 med kompressor.

Med någon uträkning han gjort så skall han ha 2x2.9" för att det ska bli optimalt. Så han kör 2.75 vilket han tycker känns väldigt dåligt; "Man kanske förlorar en häst eller två.." :)

Jag tänker köpa 2.5" till min nu när det blir nytt system, i förberedelse för större motor.

Men är det ljudet man är ute efter så är såklart större bättre. :)

Originalrör ca 2" för att få rätt motstånd tillsamman

med de dämpare som monterades i tillverkning, jag

tror att det användes till alla motorallternativen 65-73. :?

Ljudet styrs väll mer av vilken typ av ljuddämpare som

monteras. :roll:

Mer än 2½" kan inte vara nödvändigt, över detta så är

motståndet nästan samma som att köra med öppna

headers, häftigt ljud med tappad ork. ;)

Allt beror givetvis på vad man gjort med motor,

original en typ, trimmat en annan typ. :)

Så hur tar man reda på vilken dimension man behöver ha på röret? Vill att det ska bli optimalt :)

Med "std" gatheaders och primärrör ca 1 5/8 - 2 tum och 2-2,5-3 tums samlingsör räcker följande:

2 tum till ca 300 hästar, 2,25 till ca 350-400, 2,5 tum till 450-500, 2,75 tum till 550-580 hp.

Med dual pipe på en V8, alltså.

Överladdning och/eller lustgas vill se större diameter - och variationer mellan motorer förekommer.

Big är inte alltid beautiful. Om din polare bygger ett 3 tums system behöver inte du bygga 3,25 tum för att vara bättre... :--

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...