Mustangmach December 3, 2008 Report December 3, 2008 Hej,Tänkte palla upp mustangen för att ta loss fälgarna för att lättare komma åt. Bak är det väl inga konstigheter utan att ha pall bockarna placerade under bakaxeln. Men fram Har hör att om man sätter de på fel ställe kan karossen blir snett belastad kan det bli skadliga sättningar.Har ni några bra rekommendationer för detta ?Mvh Robban Citera
JanneJ December 3, 2008 Report December 3, 2008 Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!jag har provat.... Citera
Janne Holm CMC1740 December 3, 2008 Report December 3, 2008 Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!jag har provat....Fast kanske inte nu längre efter dina modifieringar Skulle börjat plocka ner min för för vissa förstärkningar men allt för mycket annat "skit" kommit ivägen Citera
ThomasFB December 4, 2008 Report December 4, 2008 Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den..Joo, om inte Montecarlo bar, export brace och resten av stagen passar, kan man låta fronten hänga i ett par veckor med pallbockar på rätt ställe, sen är det bara att montera. Mustang 60- tal flexar väldigt mycket, det är en mindre bra design. Citera
Svedis December 4, 2008 Report December 4, 2008 Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!jag har provat....Nådde cabben inte fram till rutan?? Vad hände ( halvcabbat är ju något nytt!!) Citera
JanneJ December 4, 2008 Report December 4, 2008 Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!jag har provat....Nådde cabben inte fram till rutan?? Vad hände ( halvcabbat är ju något nytt!!) Mycket riktigt:hade haft bilen stående nercabbad och uppallad ( på fel ställe), när jag skulle cabba på fattades det centimetrar fram till rutramen! Citera
Daggis December 5, 2008 Report December 5, 2008 Har min 66:a cab upppallad med bockar under rambenen, altså med framändan inklusive motor hängande i luften, hjulen borttagna dock.Min sufflett är uppe. Kommer den att spricka då eller?Usch, så jävla klen kan den väl inte vara så skulle ju bilen inte hålla i hop när man kör med den, eller? Citera
JanneJ December 5, 2008 Report December 5, 2008 Usch, så jävla klen kan den väl inte vara så skulle ju bilen inte hålla i hop när man kör med den, eller?Prova att lägga ett finger på dörrspringan mellan dörr och bakskärm när du kör på en gropig väg. Du kommer att bli förvånad, jag lovar.... Citera
Daggis December 5, 2008 Report December 5, 2008 Det blir ju betydligt större brytkrafter på rambenen när man kör på en gropig väg än när den står uppallad. Citera
Svedis December 5, 2008 Report December 5, 2008 Är skillnaden mellan HT och cab endast förstärkningen i tröskellådan? Citera
Daggis December 5, 2008 Report December 5, 2008 Nej det finns mer förstärkningar.Sen finns det inget tak på cabben Citera
pools December 5, 2008 Report December 5, 2008 Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.Hur får du det att väga rätt, har du justerbara pallbockar?Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!jag har provat....Där förstår inte vad du pratar om. Jag menar, jag har haft min bil uppalladflera vintrar utan att ha haft några problem med cabben.Mvh. Citera
JanneJ December 5, 2008 Report December 5, 2008 Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.Hur får du det att väga rätt, har du justerbara pallbockar?Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!jag har provat....Där förstår inte vad du pratar om. Jag menar, jag har haft min bil uppalladflera vintrar utan att ha haft några problem med cabben.Mvh.[/quote:wkb0yhxi]Några väl valda träklossar löser problemet, det handlar mest om att avlasta, inte någon avvägning på tusendelen Kanske är min bil ovanligt vek, vad vet jag? Men faktum kvarstår, sätter jag pallbockar enbart under torpeden och låter bilen hänga så under ett par veckor " viker" sig fronten så mycket att cabbens krokar inte längre passar i fästena på rutramen. Har gjort förstärkningar under bilen för att i möjligaste mån kompensera för det. Citera
Daggis December 5, 2008 Report December 5, 2008 Går det tilbaks när du sänker ner den på hjulen igen? Citera
pools December 5, 2008 Report December 5, 2008 Hej igen!Årsmodellen 70 borde ju inte vara vekare än tidigare modeller. Tvärtom. Eller?Vid närmare eftertanke så har jag nog haft cabben uppe alla gångerna.Men, menar du att cabben inte passar när bilen står på marken igen? Eller,när den fortfarande är uppallad? Då kan jag förstå om det inte passar, förchassit i en cab är vekt. Det är ju känt. Den borde passa när bilen står påbacken igen.Mvh. Citera
Lassemålare CMC 2071 December 5, 2008 Report December 5, 2008 Pools be en kompis sätta foten på din kofongare bak och säg åt honom att gunga bilen med foten.samtidigt lägger du fingret mitt över dörrspringan. Detta test har jag sett när andra gjort på 64- 66 cabbar, men jagtror att det är samma på 67- 73 men vet ej. Du kommer då at bli översakad hur vek din bil är för du kommer att känna hur springan vidgar sig när kompisen gungar bil(Men du kanske redan har testat detta.)Fan jag blev orolig och måste testa på min 94a cab men det var stumt. MVH Lasse. Citera
JanneJ December 6, 2008 Report December 6, 2008 När bilen kommer ner på hjulen igen rättar det till sig. MEN det känns onödigt att utsätta karossen för en sådan deformering om det går att undvika tycker jag, därav mitt svar i första inlägget. Citera
Daggis December 6, 2008 Report December 6, 2008 Jag kan inte låta bli över att grubbla över detta. Undrar om vi pallar på samma ställe?Mina bockar står nu så långt fram på rambenen det går, strax innan de vänder uppår för hjulupphängningarna. Drar man då en linje rakt upp så hamnar man en 4 decimeter framför vindrutan. med den brytpunkt som blir då kan jag inte förstå hur problemet med cabben kan uppstå?Fast jag har inte kommit mig för att prova att sänka och hissa cabben, vill inte ens öppna dörrarna när den är pallad. När jag blir klar med det jag håller på med ska den ner på hjulen igen.Finns många fördelar med att förvara den på däcken, tänk bara att kunna putta ut den om det börjar brinna.Trevlig helg för övrigt. Citera
JanneJ December 6, 2008 Report December 6, 2008 Här menar jag. Mycket smidigt när man ska rulla runt under bilen och meka med framvagn och styrning men inte bra för karossen.Min bil har en vikt på 870 kg på framaxeln, ska en stor del av dom hänga ut i luften så är det inte konstigt att det viker sig. Citera
Lassemålare CMC 2071 December 6, 2008 Report December 6, 2008 En fråga. Jag läste någonstans att man inte skulle ha cabben nerfälld övervintern för det kunde bli svårt att få igen den. Är det någon som har någon erfarenhet av detta. MVH Lasse. Citera
Daggis December 6, 2008 Report December 6, 2008 Janne, ja det är samma ställe. Din kan väl inte vika sig en millimeter med de förstärkningar du har om du inte monterar en scania diesel i nosen.Lasse, suffletten blir skrynklig om du vinterförvara med den nedfälld. Citera
JanneJ December 6, 2008 Report December 6, 2008 Janne, ja det är samma ställe. Din kan väl inte vika sig en millimeter med de förstärkningar du har om du inte monterar en scania diesel i nosen.Lasse, suffletten blir skrynklig om du vinterförvara med den nedfälld.Kul tanke...diesel ( inte nödvändigtvis en 16 liters scania ) men en lagom turboladdad 7 liters, helt i lättmetall och med 800 nm i vrid Min är betydligt stabilare numera, och det märks på väghållningen också. Citera
Svedis December 6, 2008 Report December 6, 2008 En liten fundering... Givetvis är en 40 år gammal cab inte så styv som dagen. Men om framänden "ramlar" ner när jag lyfter, vad hindrar den att åka åt andra hållet när jag kör i ett potthål? Knappast dörrarna? Borde inte elastisiteten var lika oavsett hur jag belastar? ( Ovan nämnda lyftpunkter är ju ganska nära fjäderinfästningarna) Citera
Guest my little pony December 6, 2008 Report December 6, 2008 Svar till lassemålare i tdigare inlägg:......Å vem fan åker nedcabbat på vintern när mussen står i stallet o väntar på senvåren o få komma ut efter avställning......mvh "my little pony" Citera
Lassemålare CMC 2071 December 6, 2008 Report December 6, 2008 My little pony. Har du ett så litet garag att du inte kan köra omkring i det. Inget går upp mot att susa omkring i garaget med caben nere när snön faller och tomtarna slinter. MUUUahahahahah. MVH Lasse. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.