Jump to content

Uppallning Mustang


Mustangmach

Recommended Posts

Hej,

Tänkte palla upp mustangen för att ta loss fälgarna för att lättare komma åt. Bak är det väl inga konstigheter utan att ha pall bockarna placerade under bakaxeln. Men fram :?: Har hör att om man sätter de på fel ställe kan karossen blir snett belastad kan det bli skadliga sättningar.

Har ni några bra rekommendationer för detta ?

Mvh Robban

Link to comment
Share on other sites

Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.

Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.

Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!

jag har provat....

Link to comment
Share on other sites

Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.

Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.

Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!

jag har provat....

Fast kanske inte nu längre efter dina modifieringar :D

Skulle börjat plocka ner min för för vissa förstärkningar men allt för mycket annat "skit" kommit ivägen :cry:

Link to comment
Share on other sites

Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.

.

Joo, om inte Montecarlo bar, export brace och resten av stagen passar, kan man låta fronten hänga i ett par veckor med pallbockar på rätt ställe, sen är det bara att montera.

Mustang 60- tal flexar väldigt mycket, det är en mindre bra design.

Link to comment
Share on other sites

Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.

Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.

Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!

jag har provat....

Nådde cabben inte fram till rutan?? Vad hände ( halvcabbat är ju något nytt!!) :--

Link to comment
Share on other sites

Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.

Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.

Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!

jag har provat....

Nådde cabben inte fram till rutan?? Vad hände ( halvcabbat är ju något nytt!!) :--

Mycket riktigt:

hade haft bilen stående nercabbad och uppallad ( på fel ställe), när jag skulle cabba på fattades det centimetrar fram till rutramen!

Link to comment
Share on other sites

Har min 66:a cab upppallad med bockar under rambenen, altså med framändan inklusive motor hängande i luften, hjulen borttagna dock.

Min sufflett är uppe. Kommer den att spricka då eller?

Usch, så jävla klen kan den väl inte vara så skulle ju bilen inte hålla i hop när man kör med den, eller?

Link to comment
Share on other sites

Usch, så jävla klen kan den väl inte vara så skulle ju bilen inte hålla i hop när man kör med den, eller?

Prova att lägga ett finger på dörrspringan mellan dörr och bakskärm när du kör på en gropig väg.

Du kommer att bli förvånad, jag lovar....

Link to comment
Share on other sites

Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.

Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.

Hur får du det att väga rätt, har du justerbara pallbockar?

Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!

jag har provat....

Där förstår inte vad du pratar om. Jag menar, jag har haft min bil uppallad

flera vintrar utan att ha haft några problem med cabben.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Mustangkarossen är ganska klen och flexar mycket när man hissar upp den.

Jag brukar ha 4 pallbockar fram om bilen ska stå uppallad någon längre tid. Den främre ställer jag under rambenen strax framför länkarmen och de bakre mitt under torpeden vid torquebox.

Hur får du det att väga rätt, har du justerbara pallbockar?

Om man bara pallar upp under torpeden passar inte cabben efter ett tag!

jag har provat....

Där förstår inte vad du pratar om. Jag menar, jag har haft min bil uppallad

flera vintrar utan att ha haft några problem med cabben.

Mvh.[/quote:wkb0yhxi]

Några väl valda träklossar löser problemet, det handlar mest om att avlasta, inte någon avvägning på tusendelen ;)

Kanske är min bil ovanligt vek, vad vet jag? Men faktum kvarstår, sätter jag pallbockar enbart under torpeden och låter bilen hänga så under ett par veckor " viker" sig fronten så mycket att cabbens krokar inte längre passar i fästena på rutramen. Har gjort förstärkningar under bilen för att i möjligaste mån kompensera för det.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Årsmodellen 70 borde ju inte vara vekare än tidigare modeller. Tvärtom. Eller?

Vid närmare eftertanke så har jag nog haft cabben uppe alla gångerna.

Men, menar du att cabben inte passar när bilen står på marken igen? Eller,

när den fortfarande är uppallad? Då kan jag förstå om det inte passar, för

chassit i en cab är vekt. Det är ju känt. Den borde passa när bilen står på

backen igen.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Pools be en kompis sätta foten på din kofongare bak och säg åt

honom att gunga bilen med foten.

samtidigt lägger du fingret mitt över dörrspringan. :shock:

Detta test har jag sett när andra gjort på 64- 66 cabbar, men jag

tror att det är samma på 67- 73 men vet ej. :oops:

Du kommer då at bli översakad hur vek din bil är för du kommer

att känna hur springan vidgar sig när kompisen gungar bil

(Men du kanske redan har testat detta.)

Fan jag blev orolig och måste testa på min 94a cab men det var stumt. :shock:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte låta bli över att grubbla över detta. Undrar om vi pallar på samma ställe?

Mina bockar står nu så långt fram på rambenen det går, strax innan de vänder uppår för hjulupphängningarna. Drar man då en linje rakt upp så hamnar man en 4 decimeter framför vindrutan. med den brytpunkt som blir då kan jag inte förstå hur problemet med cabben kan uppstå?

Fast jag har inte kommit mig för att prova att sänka och hissa cabben, vill inte ens öppna dörrarna när den är pallad. När jag blir klar med det jag håller på med ska den ner på hjulen igen.

Finns många fördelar med att förvara den på däcken, tänk bara att kunna putta ut den om det börjar brinna.

Trevlig helg för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Här menar jag. Mycket smidigt när man ska rulla runt under bilen och meka med framvagn och styrning men inte bra för karossen.

Min bil har en vikt på 870 kg på framaxeln, ska en stor del av dom hänga ut i luften så är det inte konstigt att det viker sig.

Link to comment
Share on other sites

Janne, ja det är samma ställe. Din kan väl inte vika sig en millimeter med de förstärkningar du har om du inte monterar en scania diesel i nosen.

Lasse, suffletten blir skrynklig om du vinterförvara med den nedfälld.

Link to comment
Share on other sites

Janne, ja det är samma ställe. Din kan väl inte vika sig en millimeter med de förstärkningar du har om du inte monterar en scania diesel i nosen.

Lasse, suffletten blir skrynklig om du vinterförvara med den nedfälld.

Kul tanke...diesel ( inte nödvändigtvis en 16 liters scania :shock: ) men en lagom turboladdad 7 liters, helt i lättmetall och med 800 nm i vrid :twisted:

Min är betydligt stabilare numera, och det märks på väghållningen också.

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering... Givetvis är en 40 år gammal cab inte så styv som dagen. Men om framänden "ramlar" ner när jag lyfter, vad hindrar den att åka åt andra hållet när jag kör i ett potthål? Knappast dörrarna? Borde inte elastisiteten var lika oavsett hur jag belastar? ( Ovan nämnda lyftpunkter är ju ganska nära fjäderinfästningarna) :--

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Svar till lassemålare i tdigare inlägg:......

Å vem fan åker nedcabbat på vintern när mussen står i stallet o väntar på senvåren o få komma ut efter avställning......

mvh "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...