pools December 6, 2008 Report December 6, 2008 My little pony. Har du ett så litet garag att du inte kan köra omkring i det. Inget går upp mot att susa omkring i garaget med caben nere när snön faller och tomtarna slinter. MUUUahahahahah. MVH Lasse. He, he, he, he. Stort garge måste man ha om man har en cab. I morron är det andra advent, då drar vi en repa i garaget igen. :P Får väl backa ut Escorten först. Citera
Lassemålare CMC 2071 December 7, 2008 Report December 7, 2008 Hej Pools. Du det ser lagom trångt ut i ditt garage, men det är större än mitt. Nä man får torr köra till våren är här så är det bara. Men om 2 veckor så vänder det och blir ljusare, ahhh. Snart är det sommar. MVH Lasse. :boss Citera
Daggis December 7, 2008 Report December 7, 2008 Min har stått nu pallad på rambenen i två veckor. Verkar hålla ihop än så länge i alla fall.Fast jag hade en mardröm att jag skulle höra ett brak från garaget och när jag kommer ut så ligger framvagn och motor på golvet och jag står bredvid och gråter. Citera
pools December 7, 2008 Report December 7, 2008 Hej Pools. Du det ser lagom trångt ut i ditt garage, men det är större än mitt. Nä man får torr köra till våren är här så är det bara. Men om 2 veckor så vänder det och blir ljusare, ahhh. Snart är det sommar. MVH Lasse. :bossNä du ser inte riktigt.. bortom stereon, just ovanför huven på Escorten, finns öppningentill andra delen av garaget. Där får man gå med bredsladd på två hjul föratt komma in i tvätthallen, sen är det en likadan öppning i andra delen, därgäller också två hjul. Sen är man tillbaka på startplattan. Det är tur att gropenär igenlagd i främre delen så man har tid att ställa upp sladden. Tjo, ho, vad kul det blir att backa ut Escorten så man får prova sina teorier. Escorten är snart klar för vintervila.Mvh. Citera
Jakob Cmc 1879 December 7, 2008 Report December 7, 2008 Jag har min uppallad på bärarmarna fram, bra eller dåligt?har en -74 så det kanske inte är lika dant som på de äldre bilarna. Citera
JanneJ December 7, 2008 Report December 7, 2008 En liten fundering... Givetvis är en 40 år gammal cab inte så styv som dagen. Men om framänden "ramlar" ner när jag lyfter, vad hindrar den att åka åt andra hållet när jag kör i ett potthål? Knappast dörrarna? Borde inte elastisiteten var lika oavsett hur jag belastar? ( Ovan nämnda lyftpunkter är ju ganska nära fjäderinfästningarna) Bilens vikt över framaxeln vilar på det övre fjäderfästet, dvs innerskärmen. Om man hypotetiskt kapar av undre länkarm och reaktionstag skulle bilen fortfarande bibehålla samma läge.Innerskärmen är svetsad i rambalken och torpedplåten, krafterna från fjädern vidarebefodras till dessa och sedan ut i trösklarna ( och taket för dom som har det). (Export brace och Monte carlo staget har här en viktig uppgift att hjälpa till att fördela krafterna. )När du dunsar ner i ett redigt svenskt potthål och fjädern rätar ut sig kommer en del av kraften i fjädern att avges ( den är förspänd i och med vikten av bilen )och kraften återfås när den återigen blir ihoptryckt.Är fjädringen 100% perfekt hanteras all energi i fjädern och inget påverkar bilen, den flyter över potthålet som ingenting.Nu är inte mustangens fjädring 100%...och en del av kraften kommer att påverka karossen, antingen genom att böja den som en jättelik fjäder som återtar sin form så snart den kan eller kasta hela bilen upp i luften (lite tillspetsat! ) Kastade bilar är vi inte intresserade av då däcken kommer att förlora sitt fäste och f.n vet var vi hamnar.Att karossen agerar jättelik fjäder är inte heller bra då vi inte kan förutse hur den kommer att bete sig.Bäst är alltså en kaross och fjädring i harmoni där var och en sköter jobbet de är bäst på.Man kan väl säga att min bil hade från början en ganska kraftig disharmoni... Citera
Mustangmach December 12, 2008 Author Report December 12, 2008 Det blir inga permanenta defektioner i karossen vid sund uppallning, vad jag förstått av dessa inlägg.Mvh Robert Citera
Tobias CMC1505 December 13, 2008 Report December 13, 2008 Här menar jag. Mycket smidigt när man ska rulla runt under bilen och meka med framvagn och styrning men inte bra för karossen.Min bil har en vikt på 870 kg på framaxeln, ska en stor del av dom hänga ut i luften så är det inte konstigt att det viker sig.Min bil har nu stått i 2-pelar lyft med främre lyftare där fram samt bakre där chassit "tittar ner" igen i flera månader.Skall jag vänta ett tag och låta bilen stå som vanligt innan jag svetsar förstärkningar som du gjort på din? Tänkte faktiskt göra som du gjort med dina förstärkningar. Citera
JanneJ December 13, 2008 Report December 13, 2008 Här menar jag. Mycket smidigt när man ska rulla runt under bilen och meka med framvagn och styrning men inte bra för karossen.Min bil har en vikt på 870 kg på framaxeln, ska en stor del av dom hänga ut i luften så är det inte konstigt att det viker sig.Min bil har nu stått i 2-pelar lyft med främre lyftare där fram samt bakre där chassit "tittar ner" igen i flera månader.Skall jag vänta ett tag och låta bilen stå som vanligt innan jag svetsar förstärkningar som du gjort på din? Tänkte faktiskt göra som du gjort med dina förstärkningar. [/quote:1u177szr]Ska du svetsa dit chassiförstärkningar bör bilen stå på hjulen, eller vara uppallad under hjulen. Vill du kompensera för en "säckig" kaross går det att sätta en domkraft under bilen och ha den där tills det att du är färdig med förstärkningarna. Det är dock lite av en chansning då det är svårt att förutse hur slutresultatet blir. Hade jag haft en cabbe med uppenbart "säckig" kaross och omöjlig dörrpassning skulle jag prova mig fram med en domkraft mitt under bilen och se om det blev bättre.Lycka till! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.