Jump to content

Tjuvstannar -67 289


nettodanne

Recommended Posts

Fått problem nyligen.

Startar bilen kall (Edelbrock med elektronisk choke)

Går bra åker 400m tjuvstannar tvärt,typ som om man slog av tändningen provar att starta igen-går igång

Har även haft dn på tomgång ståendes likadant tjuvstannade tvärt går direkt igång igen.

Körde den senare varm o hade den på tomgång länge- inga problem

Vid en kallstart åkte jag iväg direkt och kom ca 500 m sedan dog den och tände till igen och gick ca 50m till för att sedan stanna.Startade inte Då kändes det lite som bensinstopp och jag slog i 10L och startade och körde hem igen.

Vad ska jag tro elfel ,elchoke som släpper,bränslepump problem( Håller nog inte trycket helt då bilen är lite seg att starta efter någon vecka)

Första V8 bilen så jag har ingen riktig känsla för hur den beter sig om det skulle vara bensinbrist det känns som man slår av tändningen när den stannar.

Link to comment
Share on other sites

Hade väldigt liknande bekymmer med min Fastback -68a med 302a kunde efter mycket klurande och testande konstatera att tändspolen fick för dåligt med ström. Min bil gick alltid på lite högre varv och ibland gick den bra långa stunder på tomgång med, men sen rätt som det va så dog den bara. Provade att byta förgasare till ingen nytta, drog sen en direktkabel mellan spole och batteri då gick den klockrent direkt utan att dö nångång, ska tillägga att jag har Ignitor bryttarlöst monterad på bilen. Kanske kan va nåt att prova iallafall? / Rickard

Link to comment
Share on other sites

Nej du ska inte ha ständig ström till spolen för då kan du inte stänga av bilen och dessutom så bränner du spolen om du har ström för länge på den utan att motorn är igång. Men däremot kan du prova att sätta en tillfällig kabel mellan spole och batteri för att se om det är det som är problemet om så är fallet får du koppla via tändningslåset (eller på en egen brytare med risk för att glömma att slå av och bränna spolen) Hoppas jag förklarat någorlunda lättförståligt...

Link to comment
Share on other sites

Nej du ska inte ha ständig ström till spolen för då kan du inte stänga av bilen och dessutom så bränner du spolen om du har ström för länge på den utan att motorn är igång. Men däremot kan du prova att sätta en tillfällig kabel mellan spole och batteri för att se om det är det som är problemet om så är fallet får du koppla via tändningslåset (eller på en egen brytare med risk för att glömma att slå av och bränna spolen) Hoppas jag förklarat någorlunda lättförståligt...

Matning från batteriets plus via ett relä som drar när tändningen slås på är en bra lösning. Koppla gärna in en säkring på matarkabeln oxå så är du säker på att du inte råkar ut för något missöde om spolen kortsluter eller annat fel uppstår.

Kom oxå ihåg att original så är det förkopplingsmotstånd till spole i drift och då kan du inte göra så här utan att vidare. Detta innebär att spolen ska lägre spänning under drift och högre i startögonblicket. Den högre spänningen får den från uttaget på startreläet när startmotorn går.

En sådan spole är avsedd för normal drift runt 7-9 volt och får högre spänning i startögonblicket för att ge bättre gnista och få motorn att bli startvilligare.

Om du inte är originalfreak så gör som jag först beskrev men byt först till en spole som inte är avsedd för förkopplingsmotstånd.

Du kan använda original plusmatning till spolen att dra reläet, det drar fast det sitter ett motstånd i original kabelhärva.

Många har ju fler grejor som kräver ordentlig matning såsom elfläkt mm och då kan man ju med fördel mata dom grejorna också via detta relä. Dimensionera säkringen rätt bara! Börja gärna med för liten och öka på om det behövs. Spolen säkrar man 5 A men ska du ha elfläkt med så säkrar du 20 A minst.

Kablar och relä måste naturligtvis oxå matcha strömförbrukningen. De flesta grejor är märkta med max A eller W så det är bara lite enkel matematik :)

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Inte säkert att detta är rätt men som du beskriver uppför sej en förgasarbil utan förvärmning,jättevanligt förr när man glömt att slå om till vinterläge på luftrenaren (d behöver inte ens vara minusgrader ute) Hälsningar Göran

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så enkelt att luftrenaren spökar?

Första gången jag blev drabbad var en svalare dag tidig höst och även senare på hösten

Tidigare i sommar inga bekymmer alls

Har en Edelbrock 8" luftfilter låg modell med pappfilter i

Eftersom bilen bara rullat runt 30 mil i Sverige så är den ju inte direkt utprovad ännu

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Istället för att sätta dit relä och annat för att få 12 V till tändspolen kan Du enkelt göra en by-pass på den rosa motståndskabeln under instrumentpanelen. Knipsa den nära (c:a 3-4 cmm) tändningslåset samt innanför genomföringen i torpedväggen och ersätt med svart RK 2,5 mm².

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Istället för att sätta dit relä och annat för att få 12 V till tändspolen kan Du enkelt göra en by-pass på den rosa motståndskabeln under instrumentpanelen. Knipsa den nära (c:a 3-4 cmm) tändningslåset samt innanför genomföringen i torpedväggen och ersätt med svart RK 2,5 mm².

Mvh,

Mja det va ju inte bara för att få 12 volt som reläet skulle dit det var ju oxå för att slippa spänningsförlusten i långa dåliga kablar. Men visst helt rätt om man bara vill få bort förkopplingsmotståndet.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hejsan bränsle/elfel kan vara svåra att skiljas åt ibland hade ett liknande fel på min andra hobbybil (amazon) där var det smuts i tanken som hade kommit upp i förgasaren då det inte satt något bränslefilter på slangen till förgasaren Gjorde ren förgasaren och satte dit ett bränslefilter och sedan så funkar den bra, min var visserligen svårstartad med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...