Jump to content

Hur lindar man headers ? Praktiska tips


Radioman

Recommended Posts

Har beställt lindor.

Funderar nu över om det är en vanlig rulle som kommer. Hur går man då praktiskt tillväga ? Räknar man ut hur mycket som behövs för två lager/pipa och börjar och slutar på samma ställe för att sedan fixera med rostfri slangklämma eller finns det andra tips ? :oops:

Man kan ju liksom inte bara linda på som man t.ex gör med eltejp på ett rör i det fria.

Det är ju dyrt som fan så man vill ju göra rätt från början :?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter av lindning. Till o börja med ska man vara 2 stycken som lindar.

"Bandaget" kommer på rullar, kommer ej ihåg hur långa (15meter??? kanske de var) och 1" breda. Finns olika bredder och på metervara oxå tror jag. Man får med en beskrivning som det står hur man ska räkna ut längderna beroende på tjocklek osv. på sina headers, även montererings anvisningar står där.

Jag gick aldrig efter deras sätt att räkna ut längden, utan först o främst började jag med att lägga bandaget i en hink med vatten så de fick ligga o dra i sig en stund. Satt upp headers i skruvstycket, o började linda strax före kollektorn och sedan framåt mot rören till. Det är noga att man håller bandaget spännt hela tiden man lindar(därför går det åt 2 pers.).

Var noga o se till att bandaget är streckt hela tiden från start punkten vid kollektorn. Under tiden jag lindade använde jag vanliga buntband för att fixera bandaget allt eftersom. För slutlig fixering använde jag vanliga slangklämmor, på vissa ställen bockade jag runt tunn plåt (0,5mm eller så) runt själva headers röret och bandaget för att sedan dra slangklämman. Detta gjorde jag för att inte bandaget skulle kunna linda upp sig senare och för att klamman fick större area att klämma på. Man kan även använda ståltråd för att fixera med. De räcker med att linda ett lagar bandage. När jag lindat klart tog lite motorolja och strök på bandaget (mycket tunt). När man startar upp och röret blir varmt ryker det lite men slutar snart.

Hoppas detta är till nån hjälp!

mvh

Link to comment
Share on other sites

Två personer :shock:

Nä detta gör jag själv. Inte fan skall man behöva vara två och knö omkring avgasröret :lol: En viss blötläggning rekomenderas dock. (ingen "soaking" dock )

Ett lager OK, bra. Att lappa över med 1/4" framför varje varv läses i instruktionen.

Fick lindorna idag och de är breda "tjocka vävda textilband" 5 cm (2"), storlek som jag beställde.

Var har du läst att du skall ha olja på, förstår jag inte och står inte i beskrivningen ? Däremot så står det att det ryker gött innan det är avbränt om man råkar få på olja på lindorna.

Kanske återkommer jag med resultatet och utgången.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det går åt minst två par lindor. Då räcker det ändå inte ner till kollektorn.

Jag använde alltså en linda(sats) per header och snålade lite och kom ganska långt ner.

Resultatet blev bra och det blev svalare i motorrummet. Har svårt att avgöra om det blev mycket mer hästar ( hann inte köra så mycket innan jag blev tvungen att renovera) men en del gjorde det säkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...