Jump to content

Rullvippor 1:7


gustaf

Recommended Posts

Hej! Jag är ny på forumet.

Köpte en 302 för 1 och ett halvt år se´n, och tänkte försöka sätta fart på den nu i vinter. Dn ska enl uppgift vara borrad,30 med stressplattor och toppdeckad, veven slipad,10 nya world jr järntoppar 58cc mm. Nu till min fråga:

Det sitter Probe rullvippor med 1:7 utväxling. Kammen har jag fått uppgifter på men jag kan inte ett smack omm sånt, men den är en Comp Cams Dur.50 214-224/280-290 lyft472-496 (1500-6500) Ja det är vad det står på lappen jag fick med motorn. Kompet ska vara 9,7:1 Kolvarna KB 115. Vågar man provstarta?

Link to comment
Share on other sites

Nja det var det där med utväxlingen, jag har läst en del här i forumet och det verkar som 1:6 utväxling är det normala, jag tänkte att någon kanske visste om kammen t.ex har för högt lyft så att det kanske börjar "skramla" :evil: vid lite varv.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Gustaf. Tycker du ska prova att dra runt motorn för hand. Om den redan är ihopsatt. Bäst är att kolla innan den är ihopsatt. Med modell lera. Så att du kan se och mäta avtrycken. Så det inte blir möten mellan ventil och kolv. Vet att det finns personer som kört med 1.7 utv på vippor. Det är ett sätt att trimma lite till. Men det måste matcha till kam och kolvar. Man ska alltid dra motorn för hand. Innan man kör med startmotor. Går det tungt så för tusan. Ta inte i för kung och fosterland. Det är bättre att kolla varför det går tungt eller inte alls. Hoppas att du förstår vad jag menar. Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej... en kam med .472" lyft får .501" med 1:7 och .496" får .527" lyft med 1.7 i förhållande till 1:6 - så håll koll så dina toppar klarar det extra lyft du får eller rättare sagt ventilfjädrarna...Frigång till ventiler osv.. Men då lär det ju isf skramla även på låga varv ;)

I övrigt funkar det säkert bra..

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Javisst går den runt fint och lätt för hand, och det där med modelleran är säkert bra, så jag får nog riva motorn trots allt, det finns fler tveksamheter som jag får återkomma till.

ps .Kan någon förklara enkelt hur man lägger ut bilder här?Har försöt enl. anvisngar men det gick inte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...