Jump to content

Installation Ford Racing Handling Pack


Chili

Recommended Posts

Efter att ha monterat på Ford Racing Axle back dämpare (M-5230-5GT) så har det börja klia i mekarfingrarna. Skaffade mig en uppsättning "Take Offs" Shelbyhjul 18x9,5" som gav bilen ett lite mer banraceutseende än orginalhjulen och blev då sugen på att även förbättra väghållningen.

Efter många timmars internetsurfande så införskaffades till slut ett Ford Racing Handling Pack M-2005-FR3 vilket innehåller:

M-1800-A Dampers

M-5300-K Lowering Springs

M-5490-A Sway Bars

M-20201-S197 Strut Tower Brace

Handling%20Pack.JPG

Setet kompletterades med

M-18183-A SVT Front Strut Mounts (att jag tog dom beror på att jag läst att många har fått problem med orginalbussningarna efter monterat hårdare fjädrar)

M-5025-A Front Lower A-arm brace (kan inte skada att styva upp karossen lite till)

Så nu har man några timmar att tillbringa i garaget!!!!

Men jag har då fått lite huvudbry.

När man läser "Write Ups" och installationsbeskrivningar på forum så säger alla att man ska montera bakfjädrarnas kompakta del uppåt (dvs den del som har minst avstånd mellan fjäderringarna). Då är texten på fjädern åt samma håll som framfjädrarna (som bara går att sätta på ett sätt) vilket verkar logiskt

mmfp_0706_24_z+S197_mustang_ford_racing_performance_parts_suspension_install+installing_the_rear_sway_bar.jpg

http://www.musclemustangfastfords.com/projectcars/mmfp_0706_2006_ford_mustang_gt_ford_racing_suspension/photo_01.html

Men.......

Tittar man på FordRacings reklamvideo sätter dom bakfjädrarna med minst fjäderavstånd nedåt.

Kan det vara så att FR helt enkelt monterat fel på sin video, eller kan det ge någon annan fiffig egenskap som man missat?

Är också lite konfunderad över Camberjusteringen, till Handling Packet följer det med en instruktion över hur man slitsar upp det nedre hålet för att använda deras camberbult som följer med. Problemet jag ser det är att det då endast går att öka den negativa vinkeln dvs framhjulen kommer att luta in ännu mer i överkant. Vad jag förstått så är ju problemet omvänt dvs att man behöver minska vinkeln för att få den att stämma med specifikationen?

Någon som monterat camberjusteringar från annat fabrikat? Granatelli eller Steeda? hur slitsar man dom hålen? bara åt ett håll för att öka vinkeln eller åt bägge så man både kan öka och minska?

Ford Racings instruction:

http://www.fordracingparts.com/download/instructionsheets/FordInstShtM-18000-A.pdf

Link to comment
Share on other sites

F-n Christer, du kommer köra åttor runt mig på Sviesta om du fortsätter så här.. :cry:

Hoppas själv hinna installera mina axle-back o CAI innan körningen...

Link to comment
Share on other sites

Den täta delen har jag alltid satt neråt när jag sänkt gamla volvobilar. Där går det nämligen inte att vända den fel, men på mustangen ser jag att det går eftersom den är lika i bägge ändarna. Det spelar nog ingen roll vilket håll man sätter dem på. Funktionen blir nog detsamma. Grufman kanske vet något mer?

Har själv skaffar sänkningsfjädrar för att bygga bort traktorkänslan nu i vinter. Det jag inte ser fram emot är hjulinställningen. I mina trakter finns det ingen som har känslan för att göra detta ordentligt. Frågan är om man behöver justera något efter sänkning eller om det bara är till att åka. Att förstora hålen för att justera camber gissar jag gäller om man ska köra riktig racing med bilen, alltså helt meningslöst vid normal gatkörning. Kan detta stämma?? :?:

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

. Att förstora hålen för att justera camber gissar jag gäller om man ska köra riktig racing med bilen, alltså helt meningslöst vid normal gatkörning. Kan detta stämma?? :?:

/Daniel

Njae...

Att ha rätt hjulvinklar är helt avgörande för hur bilen uppför sig., men rätt hjulvinklar är inte detsamma på gatan och racerbanan.

På banan prioriteras grepp framför livslängd på däck. Instabilitet vid inbromsning är ok så länge det blir bättre turn-in i kurvor mm.

På gatan handlar det om en balans mellan säkerhet, slitage på däck och körglädje.

Hjulvinklarna är inte absoluta bara för att tillverkaren har rekommenderat en viss inställning, speciellt inte om bilen är modifierad.

Andra här på forumet kan säkert ge råd och tips om vilka hjulvinklar som passar när man har modifierat hjulupphängningarna på 05-08 mustangerna

Själv har jag bara råd att ge för oss med lite äldre mussar.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Ja du Arno, kanske jag kan köra åttor runt dig, tyvärr måste jag nog även göra en massa åttor när jag ska bromsa också, medans du bara behöver trycka på bromspedalen..... mao du kanske vinner loppet ändå :lol:

En framvagnsinställning måste man göra oavsett om man monterat justerbara camberbultar/plates eller ngt annat då det är många andra vinklar som förändras vid en sänkning

Angående Cambervinklarna verkar det vara individuellt om det går att få rätt toleranser på (det är ju väldigt svårt att veta säkerheten på alla forumssvar också....) Läste om ngn som vid montering pressade den övre bultfästet så långt ut som möjligt i befintligt hål vid åtdragninen (och det inre så långt in som möjligt) och hävdar att han kom inom specen för framvagnsvinklarna.

Då jag inte bygger en banbil så kommer jag garanterat inte behöva öka vinklarna för bättre kurvtagning, däremot kommer jag kanske behöva minska vinkeln just för bättre vägegenskaper vid landsvägsåkning i högre farter. Jag är inte riktigt på det klara hur camber plates fungerar om dom går att minska vinklarna också? Troligtvis borde det vara så då de tekniska reportage handlar just om att få tillbaka rätt vinklar efter sänkning....

Har funderat lite mer på bakfjädrarna, rent teoretiskt borde det vara rätt att sätta dom med den progressiva delen ( dvs mindre avstånd mellan fjädervarven) mot chassit uppåt (texten på fjädern blir ju rätt då också) pga att då axeln fjädrar uppåt komprimeras den nedre delen före den tätare övre och man uppnår en progressiv effekt, omvänt med den täta delen nedåt kommer fjädern först att bottna på nederdelen innan den övre fjädrar vilket borde ge en stummare fjädring????

Link to comment
Share on other sites

Är det inte nån som kan ge mig en hint om åt vilket håll man ska vända bakfjädrarna?

Jag var helt säker på hur det ska vara tills jag såg FordRacings video som var tvärtemot vad jag kommit fram till..... nån som har någon teori om varför de vänder fjädrarna tvärtemot alla andra?

Link to comment
Share on other sites

Skulle gissa att det inte spelar någon roll vilken väg man vänder den... ska ju pressas ihop och dras isär oavsett... :?

På skotrar brukar man alltid vända dom så att den överliggande delen (locket) är uppåt för att undvika risken att få in vatten i dom... Sitter ofta felmonterade dock... men det kanske är en annan femma :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finns mycket man vill ha..... :D:D

Jag har själv kompletterat Handling Packet (M-2005-FR3) med lite prylar (också från Ford Racing):

SVT Front Strut Mounts

SVT Front Lower Control Arms

SVT Rear Lower Control Arms

FR500C Rear Upper Control Arm Bushings

Mustang Front Lower A-Arm Brace

Det justerbara panhardstaget kommer från MRT

Hoppas på att det räcker en bit till att förbättra väghållningen i alla fall :D

Link to comment
Share on other sites

Finns mycket man vill ha..... :D:D

Jag har själv kompletterat Handling Packet (M-2005-FR3) med lite prylar (också från Ford Racing):

SVT Front Strut Mounts

SVT Front Lower Control Arms

SVT Rear Lower Control Arms

FR500C Rear Upper Control Arm Bushings

Mustang Front Lower A-Arm Brace

Det justerbara panhardstaget kommer från MRT

Hoppas på att det räcker en bit till att förbättra väghållningen i alla fall :D

Det tror jag säkert :D

R-däck nästa..

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag klart hur bakfjädrarna ska sitta :D:D

och har nu påbörjat framdelen...... På orginalfjäderbenen finns det på nedersidan av fjädern en gummisolering som sitter på sista ringen (rubber spring isolator?) Hur har ni gjort som installerat FRPP fjädrar? har ni fört över gummidelen till dom nya fjädrarna?

FRPP fjädrarna har en transparent slangisolering som sitter lite högre upp, ersätter den orginal eller ska jag plocka över och således komplettera med orginalgumminal?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har du testat om det vart skillnad?

Min gungar duktigt vid 180 på ojämn väg, 220 på rak och fin gick spikrakt iaf. Hoppas Sviesta är plan o fin dårå... :)

Link to comment
Share on other sites

Någon riktig test har det inte blivit då det var värsta skitvädret när jag åkte hem.

Vad jag kunde konstatera är att hela bilen känns mycket tightare och att allt är fastskruvat mot tidigare. Inget gung över huvudtaget och den ligger plant som ett strykjärn i kurvorna :D:D

Trots att den är mycket stummare än orginal så är komforten helt ok (körde 25 mil utan att få ont i kroppen), lite som att köra Corvette....

Tror det är viktigt att man även byter till Ford Racings stötdämpare om man ska montera FordRacing fjädrarna då dessa klarar av de hårdare fjädringarna och ger bilen väl avstämda egenskaper.

Men som sagt vi får väl se hur det funkar på bana :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jag har har org. dämparna på tillsammans med Ford racing fjädrarna. och bilen tappar vägkontakt vid ojämnheter i kurvor :? .

Så jag kommer att byta ut dämparna.

Men jag funderar på att montera ett coilover kit. Vi får se :roll:

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Innan jag bestämde mig för systemet så kollade jag runt på US-forum och flera inlägg jag hittade om FRRP fjädrarna handlade just om dåliga vägegenskaper när man behöll orginaldämparna, bytte man även dessa till FRRP så verkade det fungera perfekt.

På utförslöpan på infarten till byn (Åkersberga) finns det en "kompressionssvacka" där jag själv lyft med en Impala när jag provade fjädringen (som också var helt slut)... Mustangen har gungat ganska bra där orginal men med "Handlingpacket" ligger den nu som en macka när jag "provade" lite på vägen hem i söndags :D:D

Link to comment
Share on other sites

Innan jag bestämde mig för systemet så kollade jag runt på US-forum och flera inlägg jag hittade om FRRP fjädrarna handlade just om dåliga vägegenskaper när man behöll orginaldämparna, bytte man även dessa till FRRP så verkade det fungera perfekt.

På utförslöpan på infarten till byn (Åkersberga) finns det en "kompressionssvacka" där jag själv lyft med en Impala när jag provade fjädringen (som också var helt slut)... Mustangen har gungat ganska bra där orginal men med "Handlingpacket" ligger den nu som en macka när jag "provade" lite på vägen hem i söndags :D:D

Ha ha, just det ja! Den där svackan har man studsat igenom-över några gånger. (Bodde i Säby gård i ca 4 år)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit och fått hjulinställningen fixad :D

Meken sa att orginal så ska dom ha en Camber på -0,5, efter sänkningen så har jag -1,13 på vänster och -1,10 på höger, han tyckte att det var riktigt skapligt och satte ToeIn till +6 på bägge hjulen dvs totalt en ToeIn på +12 med tanke på att jag har bredare hjul mot orginal.

Är det någon som har lite koll på hjulvinklar och som vet om detta kan vara en bra inställning? Min Mustang går bara som ren hobby och har väl tänkt hänga på lite "gubbrace" här och var.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...