Jump to content

Bruksbilen - Akuta problem


axelg89

Recommended Posts

Har nu fått lite akuta strul med bruksbilen och undrar om det finns någon här som har en aning om vad det kan vara för fel

Symptom:

Bilen går bra i en tid, därefter börjar den hacka, baktända vid gas, hög tomgång och tappa kraften för att slutligen stanna. Om man då försöker starta den ger den enstaka livstecken i form av baksmällar, kort bludder eller bara en tändning

Efter ett tag (ibland långt, ibland kort) går bilen att starta igen och processen upprepas

Var först helt övertygad om att jag inte fick fram någon soppa varpå jag bytte bränslepumpen (hade en elektrisk hemma) och blåste ur ledningarna. problemet kvarstår dock ännu och nu vet jag inte riktigt vad det kan vara, kan tändningen orsaka dessa symptom eller ska jag gå på förgasaren?

Idag fick jag putta bilen genom sbp, kontrollbesiktningsmannen vart inte glad alls (den hoppade dock igång inför avgastestet varpå han inte kunde kugga den där).

Imorrn kväll / natt ska jag dock åka till strängnäs med all julmat, presenter, en hamster och mamma i bilen och jag är inte alls sugen på att stå och klia mig i huvudet i bäckmörkret med en småsur mamma i framsätet

Någon som varit med om liknande? Någon som vet vad detta kan bero på?

Bilen är en Toyota Corolla 1.6 ae82 1987 med förgasare och en helvetes massa vakuumstyrda pinaler :?

God Jul på er alla!

/ Axel

Link to comment
Share on other sites

Låter som en beskrivning av frost i förgasaren.

Kan hända om tempen ligger under 5 grader och det är fuktigt i luften, då kommer ett islager att frysa på inuti förgasaren. När man sedan står still en stund tinar det och man kan köra vidare.

Oftast beror det på att förvärmningen till insugningsluften är trasig/bortplockad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...