Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Skulle bara fråga om någon har lite information om att få drivaxlar kortade,

Hur pålitligt är detta?

Splinsningen är vell härdat på en befintligaxel. Vet att det är förbjudet innom dragrace med kortade drivaxlar åtminstonde vissa klasser.

Nu är det inte fullrace som gäller utan gatåkning med snäll motor och vanliga gatdäck.

Normalt görs splinsen genom rullning (Simpel förklaring: trycker ned en "kavel" med spår mot drivaxeln och rullar den fram och tillbaka) innan axeln härdas. Vanligt med induktionshärdning som gör utsidan hårdare än mitten (pga att härdningen kryper inåt i materialet.)

Väljer du att göra nya splines i ett par gamla axlar så brukar splinesen göras genom skärande bearbetning. Värmen som kan uppstå kan avhärda, men beror på hur mycket drivaxeln värms upp. Däremot kommer den nya ytan vid de nya splinesen inte vara lika hård som på de gamla splinesen. Många har dock gjort detta framgångsrikt. För en normalt trimmad bil utan jättedäck på klistrad dragstrip ska det nog inte vara några problem.

Kolla bara att du har tillräckligt med material på dina drivaxlar då de flesta brukar ha någon form av "midja" strax efter splinesen.

Mvh Daniel

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...