Jump to content

Oljetrycksgivare


wille

Recommended Posts

tänkte höra med er på forumet om någon vet vart oljetrycksgivaren (till org, oljetrycksmätare i instrument panelen. sitter på min 302.

tanken är att jag ska ta oljetillförseln till smörjningen av kompressorn därifrån, för det borde väl vara ganska lämpligt?

eller finns det bättre sätt? :roll:

hoppas alla förstår min något luddiga fråga :P

/ wille

Link to comment
Share on other sites

En del kit, framför allt av tidigare modeller, använde mer eller mindre tvivelaktiga sätt att montera en anslutning på sumpen. De allra flesta kiten idag använder helt separat smörjning till kompressorn, då det finns ett flertal anledningar till att man vill ha dem separerade...

Link to comment
Share on other sites

okej. de tidigare kiten som hade en tvivelaktiv anslutning, hur såg dessa ut?

jag kommer inte använda ett separat system på mussen :P

logiskt sett borde det gå att leda in oljan i en av ventilkåporna?

Link to comment
Share on other sites

Att leda in oljan i kåporna är nog ingen höjdare, däremot så fungerar det bra att leda in returen i sidan på olje tråget . Ser ut så på dom flesta kompressor kiten till foxarna. Jag har monterat några stycken funkar kanon :D

Link to comment
Share on other sites

haha okej bara en tanke :P

så att leda in oljan direkt i olje tråget är inga problem?

jag kommer låta som en idiot nu men, är hela tråget fullt med olja? borde det inte vara fritt för returen? så att det inte blir något motstånd?

tack för hjälp

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det finns måt angivet i bruksanvisningen till vortech kompressorna vart man bäst skal sätta returen ,kan leta fram dom om det finns intresse? Tror även att det går att få fram bruksanvisningen på summitracing.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hur mycket krångel är det att plocka bort oljetråget från bilen?

mvh

Antingen får du lyfta motorn eller så får du släppa ner framvagnen. Hur mycket krångel du tycker det är får du själv avgöra. Jag ska själv byta tråget i vår, jag kommer att lyfta motorn.

//Jocke

Link to comment
Share on other sites

Oflyt vet jag inte, det är så bilen är konstruerad. Tänk på att planeringen av ett projekt är värt många skitiga timmar i garaget, så tänk på att tänka efter före.

Det är inte säkert att du behöver släppa lådan, men å andra sidan är det bara 4 bultar i bellhousingen. Det kan räcka med att du plockar kardanen, och släpper vxllådsbalken och därefter lyfter upp motorn en bit för att komma åt bultarna på tråget. Glöm inte shiftern, oljestickan, och att säkra motorn ordentligt innan du lägger dig under den. Passa på att byta motorfästen samtidigt till polyuretan, sitter originalen där så är de garanterat slut. Kanske byta till headers samtidigt?

//Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...