mrhaggiz January 11, 2009 Report January 11, 2009 I rubriken nämns deadline år 2024...Detta är det år lillgrabben fyller 18 år Så jag har lite tid på mig att få den precis som jag vill ha den och sedan får han åka V8 Måste passa på att tacka min goda vän och hovmekaniker Johan som hatade allt vad Ford heter innan vi fick hem mussen Utan hans hjälp skulle detta projektet aldrig gå att genomföra...Andra som har hjälpt mig mycket under resans gång:Ryds Bilglas Jönköping http://www.rydsglas.se/activities.aspx?aID=6BRL Electronics Jönköping http://www.brl.seKöpte Mussen sommaren 2008 efter jag intalat mig själv att det säkert inte är några problem att få tag på ett ersättningstak till det minst sagt upprostade taket som vi misstänkte befann sig under vinylen...Mussen var lite buskig men ej utom räddning, en 289 med lite smågodis.På väg hem...Bilen var ej reggad så det var det första steget i projektet.Inför besiktningen var det dags för en grundläggande service samt inhandlig av en svets för att byta ut golvplåten på förarsidan.Mussen går kanon i motorn efter Johans helande service Citera
mrhaggiz January 11, 2009 Author Report January 11, 2009 Regbesiktningen gick helt problemfritt Då var det dags att dra av vinylen för att undersöka skadan....Som vi misstänkte så fanns det inte mycket att göra åt det gamla taket....Eftersom det finns nyproducerade tak till fastbacken så tänkte jag i min enfald att det måste finnas till HT.....men icke Efter många sena timmar framför datorn på diverse obskyra amerikanska hemsidor gav jag upp i jakten efter ett nytt tak.Av en händelse snubblade jag in på sösdalaskrotens hemsida och hittade följande....Hovmekanikern samt hans far och jag åkte ner till skåne på vinst och förlust ovetande om taket gick att använda samt om det fanns kvar då denna info ej gick att få på telefon....Men vi hade tur...taket fanns kvar och det var i hyffsat skick...ej bra, men i jämnförelse med det som satt på bilen så var det kanon Efter lite svordommar över ett elverk som inte ville vara med så var taket bortkapat.Jag var ju tvungen att provköra när det var så fint väder....man kanske skulle köpt en cabbe För att att få lite inspiration så provmonterades dom nya fälgarna Citera
Tobias CMC1505 January 11, 2009 Report January 11, 2009 Försök få bilen klar ett år eller två innan bara så du kan få njuta lite också. Lycka till med projektet, ska bli intressant att följa!Ps. Så du hade kommit så långt alltså! Blir förjäkla fint iaf Citera
axelg89 January 12, 2009 Report January 12, 2009 mycket snygg bil! Sonen kommer nog bli väldigt nöjd på sin 18årsdag och i den takt som du verkar hålla så kanske far får sig en del av det roliga innan dess också Citera
mrhaggiz January 12, 2009 Author Report January 12, 2009 Tack för dom trevliga orden Dock så luras bilderna lite. Bilden på fälgarna är innan jag rev av vinyltaket. Dagens status på bygget är att bilen är hos plåtslagaren som skall byta taket. Bör vara klart inom 2 veckor Innan jag slipar bilen plåtren inför kommande lack så skall ljudbygget passas in. Mer info och bilder kommer på detta.Kickpanel innan plastning:Lådan till 3,5" klar Citera
mrhaggiz January 12, 2009 Author Report January 12, 2009 Här kommer en bild på hur jag vill att bilen skall se ut när den är färdig.Vissa kräver att jag skall ha kvar den gröna färgen medans andra gillar den i silver. Dock kommer jag ha kvar scoopet på min. Citera
mrhaggiz January 12, 2009 Author Report January 12, 2009 Med risk för att trampa några på tårna som vill ha sina Mustanger i orginalutförande bifogar jag lite info om ljudbygget i bilen.Huvudenhet:Pioneer DEHP-77MPFramsystem3-vägs JBL Power 6563CBasar2st Kicker 12" L7BakhögtalareJBL T595SlutstegAudison LrX 2.9 (Framsystem)JBL GTS600 (Bakhögtalare)JBL GTO14001 (Basar)2st batterier skall placeras i skuffen. Citera
bege January 12, 2009 Report January 12, 2009 Det kommer att bli kanonfint det där.Följer det med spänning då jag också skall fixa ljud i min nya. Och det blir inte heller orginal.Försöker lösa placering av högtalare basar alt baslåda slutsteg.Bilen ser också ut att bli helfin med den fart du har så blir den nog pappas leksak under ett par år Citera
mrhaggiz January 13, 2009 Author Report January 13, 2009 Det kommer att bli kanonfint det där.Följer det med spänning då jag också skall fixa ljud i min nya. Och det blir inte heller orginal.Försöker lösa placering av högtalare basar alt baslåda slutsteg.Bilen ser också ut att bli helfin med den fart du har så blir den nog pappas leksak under ett par år Japp...pappa skall ju få leka lite oxå Citera
mrhaggiz January 13, 2009 Author Report January 13, 2009 Lite bilder på plastning av kickpanelerna till framsystemet: Citera
Tommyax January 13, 2009 Report January 13, 2009 Blir säkert fint.Bara du får bättre passning dörr/skärm än den silverfärgade du lade upp.Ang. kickpanelerna, de var rejäla, var skall fötterna få plats? /Tommy. Citera
Pelle cmc 375 January 14, 2009 Report January 14, 2009 Håller med se till att bli klar så länge han åker moppe så du får köra av dig Kul med en bil till i våra trakter,så kanske jag slipper åka ensam till träffarna. Kör du en "rullande renovering"?MvhPelle Citera
mrhaggiz January 14, 2009 Author Report January 14, 2009 Håller med se till att bli klar så länge han åker moppe så du får köra av dig Kul med en bil till i våra trakter,så kanske jag slipper åka ensam till träffarna. Kör du en "rullande renovering"?MvhPelleSkall se till att göra det Japp, tanken är att det skall vara en "rullande renovering" men det kommer säkert spåra ur fullständigt om jag känner mig själv rätt Citera
Lente cmc 2346 January 14, 2009 Report January 14, 2009 Häftiga kickpaneler du bygger. Det blir säkert bra. Hoppas takbytet blir bra också.Kan det vara en baktanke med att skaffa bil så många årinnan sonens 18-årsdag ? Citera
mrhaggiz January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Häftiga kickpaneler du bygger. Det blir säkert bra. Hoppas takbytet blir bra också.Kan det vara en baktanke med att skaffa bil så många årinnan sonens 18-årsdag ?Ja men berätta inte det för min sambo Citera
mrhaggiz January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Arbetet med kickpanelerna fortsätter....Man tror att det inte skall ta så lång tid.....men det gör det Nu är det dags för ett antal kvällars slipning och spackling.Så fort bilen är tillbaka från plåtslagaren så är det dags att plasta fronten till baslådan som skall ersätta ryggstödet i baksätet. Kommer nog va lite snurrig i huvudet efter allt plastande Citera
streetsaleen January 15, 2009 Report January 15, 2009 ja om du gör det på en fredakväll så slipper du ju gå till Systemet Citera
mrhaggiz January 17, 2009 Author Report January 17, 2009 Uppdatering: Väntar på att få tillbaka bilen från plåtslagaren, förmodligen under nästa vecka. Tomten kom tidigt i år med slutsteget till mitt framsystem Ljudbygget har redan spårat ur som jag misstänkte från början.... steget till framsystemet lämnar 2x450 Watt RMS i 2 Ohm...och mitt framsystem är i 2 Ohm Tror det kommer smälla på riktigt gott Citera
mrhaggiz January 17, 2009 Author Report January 17, 2009 Lovade min hovmekaniker johan att posta en bild på hans Pontiac i projekttråden. Tack Johan för all hjälp jag har fått med alla mina bilar genom åren Citera
mrhaggiz January 17, 2009 Author Report January 17, 2009 Är positiv efter besöket hos plåtslagaren idag, han har en del kvar att göra men det kommer nog bli värt all väntan.Provmonterade kickpanelerna men såg till min besvikelse att jag måste kapa bort lite i ovankant för att få in dom Så det är bara att plasta lite till Citera
mrhaggiz January 17, 2009 Author Report January 17, 2009 Åhhh.....glömde visa min julklapp från min sambo Jag hade visst varit snäll Undrar vad man får när man fyller år Citera
CMC 1061 Berra January 17, 2009 Report January 17, 2009 Fin julklapp. Om jag får gissa din födelsedagpresent. Signal kåpan. Kanske?Berra Citera
pools January 17, 2009 Report January 17, 2009 Ljudbygget har redan spårat ur som jag misstänkte från början.... steget till framsystemet lämnar 2x450 Watt RMS i 2 Ohm...och mitt framsystem är i 2 Ohm Tror det kommer smälla på riktigt gott Kul bygge du håller på med! Men jag för står inte riktigt, vad menar du med att det har spårat ut? Är detatt du tycker att 450 W i varje kanal blir lite mycket för öronen att absorbera?I så fall håller jag med dej. 900 Watt i 2 ohm kommer att framkalla blodstörtningi dina öron. Nu tror jag ju inte att du kommer att spela på högre volym än max10 Watt och ändå kommer att få ont i öronen. Så varför sikta så högt? Dukommer att spara en massa pengar på att inte köpa så dyra grejer. Pengarsom du kan lägga på en massa annat godis till din fina Musse.Tänk på hur mycket din radio i köket ger i effekt. Kanske max 10 Watt perkanal, och hur ofta drar du på för fullt med den?Lycka till med bygget i alla fall. Skitkul att följa: Mvh. Citera
mrhaggiz January 17, 2009 Author Report January 17, 2009 Ljudbygget har redan spårat ur som jag misstänkte från början.... steget till framsystemet lämnar 2x450 Watt RMS i 2 Ohm...och mitt framsystem är i 2 Ohm Tror det kommer smälla på riktigt gott Kul bygge du håller på med! Men jag för står inte riktigt, vad menar du med att det har spårat ut? Är detatt du tycker att 450 W i varje kanal blir lite mycket för öronen att absorbera?I så fall håller jag med dej. 900 Watt i 2 ohm kommer att framkalla blodstörtningi dina öron. Nu tror jag ju inte att du kommer att spela på högre volym än max10 Watt och ändå kommer att få ont i öronen. Så varför sikta så högt? Dukommer att spara en massa pengar på att inte köpa så dyra grejer. Pengarsom du kan lägga på en massa annat godis till din fina Musse.Tänk på hur mycket din radio i köket ger i effekt. Kanske max 10 Watt perkanal, och hur ofta drar du på för fullt med den?Lycka till med bygget i alla fall. Skitkul att följa: Mvh.Håller med dig till fullo, det jag menade med att spåra ur är att jag kunnat köpa lite enklare/billigare saker till bygget Dock så brukar min grundplaner ha en tendens till att spricka när jag väl kommer igång, lika bra att handla ordentligt när man är igång Som tur är det billjud det handlar om denna gången, och då jag jobbar på http://www.brl.se så blev det inte lika jobbigt för plånboken. Blir dyrare när jag skall göra ordning motorn och drivlinan...då kan det bli dyrt om det skenar....vilket det förmodligen kommer att göra Citera
mrhaggiz February 13, 2009 Author Report February 13, 2009 Dags för uppdatering.Bygget har avstannat då jag inte fått bilen från plåtgubben ännu..Dock var jag och tittade på den idag och den var klar till 99%Skall hämta den på måndag Bifogar lite bilder!Enjoy Citera
Recommended Posts