Jump to content

Projekt: Mustang 1967 HT (Deadline: År 2024)

Recommended Posts

I rubriken nämns deadline år 2024...

Detta är det år lillgrabben fyller 18 år :D

Så jag har lite tid på mig att få den precis som jag vill ha den och sedan får han åka V8 :twisted:

Måste passa på att tacka min goda vän och hovmekaniker Johan som hatade allt vad Ford heter innan vi fick hem mussen :D Utan hans hjälp skulle detta projektet aldrig gå att genomföra...

Andra som har hjälpt mig mycket under resans gång:

Ryds Bilglas Jönköping http://www.rydsglas.se/activities.aspx?aID=6

BRL Electronics Jönköping http://www.brl.se

Köpte Mussen sommaren 2008 efter jag intalat mig själv att det säkert inte är några problem att få tag på ett ersättningstak till det minst sagt upprostade taket som vi misstänkte befann sig under vinylen...

DSC02308.jpg

DSC02310.jpg

DSC02320.jpg

Mussen var lite buskig men ej utom räddning, en 289 med lite smågodis.

DSC02301.jpg

På väg hem...

DSC00491.jpg

Bilen var ej reggad så det var det första steget i projektet.

Inför besiktningen var det dags för en grundläggande service samt inhandlig av en svets för att byta ut golvplåten på förarsidan.

Mussen går kanon i motorn efter Johans helande service :D

DSC00497.jpg

• Svar 159
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Regbesiktningen gick helt problemfritt :D

Då var det dags att dra av vinylen för att undersöka skadan....

DSC00008.jpg

DSC00006.jpg

DSC00015.jpg

Som vi misstänkte så fanns det inte mycket att göra åt det gamla taket....

Eftersom det finns nyproducerade tak till fastbacken så tänkte jag i min enfald att det måste finnas till HT.....men icke :evil: Efter många sena timmar framför datorn på diverse obskyra amerikanska hemsidor gav jag upp i jakten efter ett nytt tak.

Av en händelse snubblade jag in på sösdalaskrotens hemsida och hittade följande....

463_1.jpg

463.jpg

Hovmekanikern samt hans far och jag åkte ner till skåne på vinst och förlust ovetande om taket gick att använda samt om det fanns kvar då denna info ej gick att få på telefon....

Men vi hade tur...taket fanns kvar och det var i hyffsat skick...ej bra, men i jämnförelse med det som satt på bilen så var det kanon :D

Efter lite svordommar över ett elverk som inte ville vara med så var taket bortkapat.

DSC00578.jpg

Jag var ju tvungen att provköra när det var så fint väder....man kanske skulle köpt en cabbe :D

DSC00579.jpg

För att att få lite inspiration så provmonterades dom nya fälgarna

DSC00319.jpg

DSC00320.jpg

DSC00321.jpg

mycket snygg bil! Sonen kommer nog bli väldigt nöjd på sin 18årsdag och i den takt som du verkar hålla så kanske far får sig en del av det roliga innan dess också :)

Tack för dom trevliga orden :D Dock så luras bilderna lite. Bilden på fälgarna är innan jag rev av vinyltaket. Dagens status på bygget är att bilen är hos plåtslagaren som skall byta taket. Bör vara klart inom 2 veckor :D

Innan jag slipar bilen plåtren inför kommande lack så skall ljudbygget passas in. Mer info och bilder kommer på detta.

Kickpanel innan plastning:

DSC00141.jpg

DSC00142.jpg

Lådan till 3,5" klar

DSC00143.jpg

Här kommer en bild på hur jag vill att bilen skall se ut när den är färdig.

Vissa kräver att jag skall ha kvar den gröna färgen medans andra gillar den i silver. Dock kommer jag ha kvar scoopet på min.

1967Eleanorstyle.jpg

Med risk för att trampa några på tårna som vill ha sina Mustanger i orginalutförande bifogar jag lite info om ljudbygget i bilen.

Huvudenhet:

Pioneer DEHP-77MP

Framsystem

3-vägs JBL Power 6563C

Basar

2st Kicker 12" L7

Bakhögtalare

JBL T595

Slutsteg

Audison LrX 2.9 (Framsystem)

JBL GTS600 (Bakhögtalare)

JBL GTO14001 (Basar)

2st batterier skall placeras i skuffen.

DSC00152.jpg

DSC00146.jpg

DSC00145.jpg

DSC00147.jpg

DSC00150.jpg

DSC00148.jpg

DSC00149.jpg

DSC00151.jpg

Det kommer att bli kanonfint det där.

Följer det med spänning då jag också skall fixa ljud i min nya. 8)

Och det blir inte heller orginal.

Försöker lösa placering av högtalare basar alt baslåda slutsteg.

Bilen ser också ut att bli helfin med den fart du har så blir den nog pappas leksak under ett par år :--:--:--

Det kommer att bli kanonfint det där.

Följer det med spänning då jag också skall fixa ljud i min nya. 8)

Och det blir inte heller orginal.

Försöker lösa placering av högtalare basar alt baslåda slutsteg.

Bilen ser också ut att bli helfin med den fart du har så blir den nog pappas leksak under ett par år :--:--:--

Japp...pappa skall ju få leka lite oxå :D

Blir säkert fint.

Bara du får bättre passning dörr/skärm än den silverfärgade du lade upp.

Ang. kickpanelerna, de var rejäla, var skall fötterna få plats? ;)

/Tommy.

Håller med se till att bli klar så länge han åker moppe så du får köra av dig :) Kul med en bil till i våra trakter,så kanske jag slipper åka ensam till träffarna. Kör du en "rullande renovering"?

Mvh

Pelle

Håller med se till att bli klar så länge han åker moppe så du får köra av dig :) Kul med en bil till i våra trakter,så kanske jag slipper åka ensam till träffarna. Kör du en "rullande renovering"?

Mvh

Pelle

Skall se till att göra det :D

Japp, tanken är att det skall vara en "rullande renovering" men det kommer säkert spåra ur fullständigt om jag känner mig själv rätt :twisted:

Häftiga kickpaneler du bygger. Det blir säkert bra. Hoppas takbytet blir bra också.

Kan det vara en baktanke :) med att skaffa bil så många år

innan sonens 18-årsdag ?

Ja :D men berätta inte det för min sambo :D

Arbetet med kickpanelerna fortsätter....

Man tror att det inte skall ta så lång tid.....men det gör det :evil:

Nu är det dags för ett antal kvällars slipning och spackling.

Så fort bilen är tillbaka från plåtslagaren så är det dags att plasta fronten till baslådan som skall ersätta ryggstödet i baksätet. Kommer nog va lite snurrig i huvudet efter allt plastande :roll:

DSC00161.jpg

DSC00162.jpg

Uppdatering:

Väntar på att få tillbaka bilen från plåtslagaren, förmodligen under nästa vecka.

Tomten kom tidigt i år med slutsteget till mitt framsystem :D

Ljudbygget har redan spårat ur som jag misstänkte från början.... steget till framsystemet lämnar 2x450 Watt RMS i 2 Ohm...och mitt framsystem är i 2 Ohm :twisted::twisted:

Tror det kommer smälla på riktigt gott 8)8)

Audison_LRx_2_9.jpg

Är positiv efter besöket hos plåtslagaren idag, han har en del kvar att göra men det kommer nog bli värt all väntan.

Provmonterade kickpanelerna men såg till min besvikelse att jag måste kapa bort lite i ovankant för att få in dom :evil::evil: Så det är bara att plasta lite till :oops:

DSC00164.jpg

DSC00165.jpg

DSC00166.jpg

DSC00167.jpg

Ljudbygget har redan spårat ur som jag misstänkte från början.... steget till framsystemet lämnar 2x450 Watt RMS i 2 Ohm...och mitt framsystem är i 2 Ohm :twisted::twisted:

Kul bygge du håller på med! :D

Men jag för står inte riktigt, vad menar du med att det har spårat ut? Är det

att du tycker att 450 W i varje kanal blir lite mycket för öronen att absorbera?

I så fall håller jag med dej. 900 Watt i 2 ohm kommer att framkalla blodstörtning

i dina öron. Nu tror jag ju inte att du kommer att spela på högre volym än max

10 Watt och ändå kommer att få ont i öronen. Så varför sikta så högt? Du

kommer att spara en massa pengar på att inte köpa så dyra grejer. Pengar

som du kan lägga på en massa annat godis till din fina Musse.

Tänk på hur mycket din radio i köket ger i effekt. Kanske max 10 Watt per

kanal, och hur ofta drar du på för fullt med den?

Lycka till med bygget i alla fall. Skitkul att följa: :D

Mvh.

Kul bygge du håller på med! :D

Men jag för står inte riktigt, vad menar du med att det har spårat ut? Är det

att du tycker att 450 W i varje kanal blir lite mycket för öronen att absorbera?

I så fall håller jag med dej. 900 Watt i 2 ohm kommer att framkalla blodstörtning

i dina öron. Nu tror jag ju inte att du kommer att spela på högre volym än max

10 Watt och ändå kommer att få ont i öronen. Så varför sikta så högt? Du

kommer att spara en massa pengar på att inte köpa så dyra grejer. Pengar

som du kan lägga på en massa annat godis till din fina Musse.

Tänk på hur mycket din radio i köket ger i effekt. Kanske max 10 Watt per

kanal, och hur ofta drar du på för fullt med den?

Lycka till med bygget i alla fall. Skitkul att följa: :D

Mvh.

Håller med dig till fullo, det jag menade med att spåra ur är att jag kunnat köpa lite enklare/billigare saker till bygget ;)

Dock så brukar min grundplaner ha en tendens till att spricka när jag väl kommer igång, lika bra att handla ordentligt när man är igång :D

Som tur är det billjud det handlar om denna gången, och då jag jobbar på http://www.brl.se så blev det inte lika jobbigt för plånboken. Blir dyrare när jag skall göra ordning motorn och drivlinan...då kan det bli dyrt om det skenar....vilket det förmodligen kommer att göra :D

• 4 weeks later...

Dags för uppdatering.

Bygget har avstannat då jag inte fått bilen från plåtgubben ännu..

Dock var jag och tittade på den idag och den var klar till 99%

Skall hämta den på måndag :D

Bifogar lite bilder!

Enjoy

DSC00180.jpg

DSC00181.jpg

DSC00182.jpg