Jump to content

Behöver hjälp med mitt första Musseköp!


HaaM

Recommended Posts

Hej alla glada nya mustangvänner!

Jag har spanat in en mustang som jag blivit väldigt sugen på, och nu har massor med frågor och funderingat hoppat upp.

Vi börjar med själva bilen:

http://www.blocket.se/vi/19503366.htm?ca=14_s

För det första undrar jag om det är ett bra pris? Det känns billigt men eftersom jag inte är någon kännare (...än) så är jag osäker. Det ska tilläggas att den har en transportskada i fronten. Huven och plåten under kofångaren är lite tilltryckt. (vet inte vad det kan kosta att ordna, tacksam för tips)

Den skall vara rostfri och fin i lacken enligt säljaren (motorbörsgaraget).

Den har inte gått något i Sverige än vilket känns bra, men den är reggad och besiktigad och klar, dock bara för 2 passagerare men det är kanske vanligt för den här typen av bil.

Att 289:an är lite uppskrämd är en rolig detalj men vet inte vad det innebär för orginallådan, kan detta medföra problem vid buskörning?

Alla tankar, funderingar och tips är välkomna!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan. Jag vill helst inte prata pris. Det är upp till köparen var den är värd. Tycker jag. Det bästa är att kolla runt på andra annonser. Privata och på bilhandlare. Sedan får man jämföra. När man ser bilderna. Så ser den okay ut. Men det finns alltid luringar som sagt. Men det behöver inte gälla just denna. Bara att du är vaksam. Sedan när det gäller lådan. Så kan det vara bra med ett shiftkit i den. Men inte ett måste. Nu utgår jag från en C4 orginal. Det viktigaste Automaten är att den inte slirar för mycket vid växling. om den gör det då bränner man lamellerna i den. Och oljan i lådan börjar lukta riktigt illa. Sedan är det bra om du kan få någon som känner till en del om mussar med dig. Att titta på bilen, kolla oljan aut, motorn lyssna på den, kanske provköra den. Lycka till och hoppas du blir en glad Mustan ägare i framtiden.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det är lite av "busbil" över den (uppskrämd motor, extramätare, modern stereo med stora högtalare mm). Det matchar inte riktigt med originalfälgar och originalratt (visserligen med ratthandske av läder) ihop med det, kan man tycka. Nåväl, sånt är ju en smaksak, så det ska man inte hänga upp sig på.

Det ser lite slarvigt lackat ut under huven. Det är vitt översprut på gummin vid skärmar, huvgångjärn, spolarslangar och kablaget till huvens blinkers.

Det ser ut att vara en del extrautrustning på den: AC, mittkonsol, huv med blinkersindikatorer och inifrån inställbar backspegel.

Priset är som sagts tidigare väldigt svårt att säga något om.

Tyvärr har jag inte möjlighet följa med upp till Stockholm, men om du vill titta på en helt original -68 HT som jämförelse är du välkommen hem till mig, jag bor också i Linköping.

Link to comment
Share on other sites

Regnr i annonsen är till en annan bil! Dock är bilens skylt korrekt. Privatimport som inte verkar besiktigad. Kolla givetvis att den är regbesiktigad? Hastighetsmätaren verkar fortfarande vara miles? Är det bromsservo? Svårt att se på bilden. Bör vara med skivor fram.

Begär VIN nummer dvs chassinummer. På detta forum får du reda på originalutförande när du har alla uppgifter. Pris?? Beror på intresset. Finns annat på blocket. Personligen tycker jag det är lite högt då den är för mycket omgjord (tycker om original).

Lycka till, du kommer att tycka om biltypen ... :--

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla toksnabba svar. Och tack Ronnie S för erbjudandet....har du möjlighet att träffas någon kväll i veckan så kan vi ju passa på att prata ännu mer... Det skulle kännas toppenbra att ha sett "hur det ska se ut" inför Stockholmsresan.

Link to comment
Share on other sites

har nog inga övriga råd förutom det som redan sagt. Ett komp. prov kan visa saker om motorn som säljaren totalt förnekar, önskar jag hade gjort det på min bil (hade nog köpt den iaf men hade nog pressat på prutningen lite).

Det verkar som om du redan spetsat in dig på en resa, annars kan jag erbjuda mig att åka och titta på den och ta med en nogrann kamera och ett par goda ögon. Kan inte lova att jag ser allt, men ett hum får jag iaf :)

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

Är inte plåten vid backljusen intryckt eller är det bara bilden som luras?

Ett grej man kan göra, är att hälla vatten över gallret vid vindrutan. Om det droppar in vatten på golvet, är det i värsta fall rosthål. Inte kul att fixa det samt köra vid ev ösregn.

Link to comment
Share on other sites

Vart brukar rosten dyka upp på -67:orna först....finns det några problemställen man borde vara extra uppmärksam på?

Frågan är också hur man bäst löser problemet med den tilltryckta fronten...Ingen som har en känning inom plåtknackar- och lackbranschen möjligtvis... ;)

Mvh / Gustaf (Borde naturligtvis ha presenterat mig tidigare men jag var så exalterad att det glömdes bort :D )

Link to comment
Share on other sites

Alltså, hur bilkunnig är du själv?

kan du se rost och lagningar på en bil så kan du se det på mer eller mindre alla bilar.

Sen spelar det ju roll vad du ska ha bilen till, om du bryr dig om originaldetaljer osv.

Rost kan finnas överallt, men golv rostar gärna om det rostat hål vid friskluftintaget som i sig kan vara svårt att se och är svårt att åtgärda.

Rostar runt rutor fram och bak, skärmkanter/hörn. Rambalkar fram och bak.

Innerskärmarna fram där huven ligger an. Dörrarnas nederkanter.

Fronten lagas kanske lättast genom en ny huv + lack, kan nog bli en historia på 10.000:- om det vill sig så, inte vet jag.

Edit: eller kanske inte nu när jag tittat på bilderna igen, ser inte så tryckt ut.

Mitt tips är iaf att hitta en bil som är så rostfri som möjligt, mekanik kan man alltid skruva med själv eller lämna bort och det är billigare och lättare än att få rost lagat.

Möljigtvis att jag skulle kunna ta mig till motorbörsgaraget på lördag, dock ej innan 15.00, vet inte hur länge dom har öppet.

Du kan adda mig på msn om du undrar över något annat.

/Marcus

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju inget proffs men jag håller just nu på att restaurera och bygga om en Bubbla -67 till Konbane/Bus-bil. På den fick jag byta båda trösklarna och halva golvet så jag vet vad rostlagning innebär i arbetstid....Det jag främst tänkte på, förutom "de vanliga ställena" är om just mustanger i dessa årsmodeller har några speciella akilleshälar när det gäller plåt och rost. Dessutom vill jag gärna lämna bort plåtknackning o.s.v. på mussen eftersom jag inte ser mig själv som expert på området och vill ha det ordentligt gjort i och med att vi pratar om en härlig klassiker :)

Det jag är mer grön på är hur motorn borde låta, förutom uppenbara saker samt växellådsfrågor men jag har fått med en polare som iallafall har kört jänk i flera år (...dock cheva men ändå ;) ) Så det ska nog gå bra.

Jag tror också att jag kan ha fått tag på plåtknackare och lackerar med, nu återstår kallduschen att fråga om offert på jobbet...hehe

mvh / Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle bara vilja tacka alla så mycket för alla snabba och bra tips hittills! Det är beundransvärt att finns så många trevliga själar som vill hjälpa till när det gäller dessa drömkärror.

Speciellt tack till dig Ronnie som lät mig komma och titta på din trevliga -68:a. Det kommer att återgälldas med en fika eller hamburgare utmed vägen en solig sommarkväll, det har du mitt ord på!

Link to comment
Share on other sites

Har fölljt denna tråd på lite avstånd. Är även jag på jakt efter en mustang. Var förbi Motorbörsgaraget idag faktiskt och tittade.

Om det är nån i Stockholm/norrtälje trakten som vågar visa sin Mustang så kommer jag gärna och tittar hur saker och ting ska se ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade runt på alla bilar dom hade där. Men målet var den röda fastbacken från 67 och den blåa 350GT replican.

Tittade även lite på den bilen du var intresserad av. Samtliga 3 såg bra ut, men jag är inte så hemma på mustanger. Dock har Lasse visat mig lite vad man ska kolla på vid köp.

Såg även att garaget i Solna har en liknande bil som du var intressrad av, dock 1000kr billigare. Om du ska till garaget nått så kan vi mötas upp. Kolla på bilar är alltid kul. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...