Jump to content

Behöver hjälp med mitt första Musseköp!


HaaM

Recommended Posts

Nu är bilen rekad. Den har naturligvitvis både bra och dåliga egenskaper. Inredningen var i stort sett klanderfri. Ett litet hål i förarstolen och ett litet färgsprut från lackningen på en panel vid dörren annars toppenfin. Bilderna på interiören är svåra att få bra, så ni får ta mitt ord på att den är fin....fick bara dåliga bilder på den. Det enda som måste bytas är en dörrsida, som rostat sönder, säkerligen pga. någon torkad list som läcker vatten in i dörren.

Något annat som talar för ett köp är alla extra tillbehör såsom huv med blinkersindikatorer, fungerande AC, skivbromsar (servo) fram, mittkonsol och framför allt motorn. MSD tändning och lite annat mums som jag i ärlighetens namn inte riktigt förstår allt utav ;) Men drygt 300hk och blueprintad.

Men bilens stora nackdel är lacken. Säljaren kunde inte uppge när bilen var lackerad men på håll ser det jättefint och blankt ut men en nogrannare syn säger nåt helt annat. Det var inte mycket rost, det skall sägas i ärlighetens namn, men lacksläppen kunde inte räknas på båda händernas fingrar...

Det tråkiga med lackeringen var också det oseriösa intryck man fick. Maskeringstape satt kvar lite här och där, rinningar här och där men framför allt linjerna (ss-fälten i brist på bättre namn) var verkligen inte snyggt lackerade. Jag hoppas jag lyckas bifoga lite bilder :)

Dessutom var det översprut (eller lacksprut där det inte skulle vara lack, jag vet inte vad det heter riktigt :? ) överallt. In i kupén som jag nämnde tidigare, på i stort sätt samtliga lister, inte krom men gummilister, vilket medför att de blir stela och eventuellt börjar läcka.

Som förklaring till överspruten (Vi kan väl kalla det så i brist på kunskap från min sida...) fick jag, "-typiskt jänkare, så ser det ofta ut."

Summa summarum, man får väl det man betalar för...tyvärr :)

Men jag tror att jag letar vidare, om inget drastiskt sker.

Slutligen vill jag säga att motorbörsen behandlade mig jättebra. De lät mig hållas med vattentester och galenskaper i över två timmar. De var hjälpsamma och trevliga och deras uppförande gentemot mig lämnade inget övrigt att önska.

Hoppas att detta kan få fart på lite roliga diskussioner :D

Mvh / Gustaf

PS. Någon som har något bra förslag hur jag ska bifoga lite bilder som jag tog vid besöket på mottorbörsgaraget? DS.

Link to comment
Share on other sites

Utifrån din berättelse om skicket så skulle jag leta vidare och kanske lägga till några kronor för ett finare ex.

En dåligt gjord omlackering är en varningsklocka, hur mycket spackel ligger det under, hur mycket rost, hur bucklig är karossen egentligen?

Personligen tycker jag att prisbilden är skev, 100' för en bil med uppenbart slarvigt gjord lack är för mycket. Den borde ligga på 50-60' med tanke på det jobb som krävs för att få den respektabel.

En annan sak vore det om det fortfarande var originallack, om än sliten och patinerad. En sådan bil har en svårförklarlig charm i och med att den bär med sig sitt tidigare liv i form av repor och stenskott.

Lycka till i jakten

Link to comment
Share on other sites

En bil som "renoverats" i USA brukar innebära ett lager spackel runt hela bilen. Kanske funkar där, men i vårat klimat dröjer det inte länge förrän bubblorna kommer. Då är det bara att slipa hela bilen plåtren. Inte kul.

Been there, done that...

Link to comment
Share on other sites

Tack för åsikter och tankar...Jag känner väl precis som ni säger. Rost är inget kul tidsfördriv och man vet aldrig vad som döljer sig under spackel och fullackningar.

The search goes on!

Får ni flukt på en 67-68 i ok bruksskick för runt hundringen kan ni väl hojta till....annars återkommer jag när nästa "fynd" är hittat :D

Mvh / Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Rost är inget kul tidsfördriv och man vet aldrig vad som döljer sig under spackel och fullackningar.

Jag vet PRECIS vad som döljer sig under spackel och fullackeringar... :--

Har hållit på och renoverat en sån bil i 5 år och det är inte nåt jag rekommenderar... :roll:

"Leta vidare" låter som ett gott råd. ;)

Link to comment
Share on other sites

När vi nu ändå är inne på det där med rost under lacken, som säkerligen kan vara svårt att upptäcka både för vana och ovana ögon.

Kan man se på lacken att här är det lite rost eller spackel, i så fall hur?

Har ni kanske något bildexempel?

Link to comment
Share on other sites

När vi nu ändå är inne på det där med rost under lacken, som säkerligen kan vara svårt att upptäcka både för vana och ovana ögon.

Kan man se på lacken att här är det lite rost eller spackel, i så fall hur?

Har ni kanske något bildexempel?

Är det gjort av ett proffs kan det vara svårt att upptäcka. En bekant till mig som har haft billackering under många år köpte en Dodge 300 från staterna, den var hur fin som helst och ingen anade någonting. När han 1 år senare skulle byta några emblem på bakskärmarna visade det sig att dom nya inte passade, skärmen var 1 cm tjock :shock: av spackel och fästpinnarna räckte inte genom, bilen såldes därefter tillbaka till usa...

Han är proffs men kunde ändå inte se hur illa det verkligen var.

Vanligtvis är det mer en känsla som får mig att bli misstänksam, skarvar och hörn är inte skarpa utan mer runda. Om du tittar på lacken och lyser från olika vinklar ser du att den är vågig på ett sätt som den inte blir om det är ren plåt under. I värsta fall är det så tjockt med spackel att en vanlig magnet har svårt att fastna, jag har varit med om det på en blå 69 cab som jag kollade på i Trollhättan (undrar om nån köpte den).

Det bästa är att muta nån lackerare att komma med och titta.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

När vi nu ändå är inne på det där med rost under lacken, som säkerligen kan vara svårt att upptäcka både för vana och ovana ögon.

Kan man se på lacken att här är det lite rost eller spackel, i så fall hur?

Har ni kanske något bildexempel?

Ta med dig en sk kylskåpsmagnet när du ska titta på bilar. Då får du veta om plåten är täckt av spackel eller inte. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...