Jump to content

El-problem med Vinterbilen. Bmw 730.


Tobias CMC1505

Recommended Posts

Mjo, klart det ska krånglas.

Har en, som topic, Bmw 730 som gärna vill dra ut batteriet.

Köpt nytt batteri utifall det var de, men icke.

Har aldrig varit nå problem med bilen förut men helt plötsligt så vill den dra ur hela batteriet på 7-8tim.

Enda jag kan se är att dioderna under fönster "Upp-ner" knapparna lyser hela tiden. Men tycker det

verkar lite långsökt att dom skulle dra slut ett fullt batteri på den tiden.

En Bmw har ju 73.4000.4000 kablar och en felsökning hos Bmw kostar lika mycket. Så därför tänkte jag om det

fanns någon som hört om liknande problem innan? Börjar bli lite drygt att koppla igång bilen varje morgon. :--

Link to comment
Share on other sites

Koppla in en amperemeter i serie med + eller - på batteriet så du ser hur mycket ström det drar.

Plocka bort säkring för säkring och kolla om förbrukningen sjunker. När du har hittat vilken säkring som är "boven" så kollar du vilka förbrukare som ligger på den. På så sätt borde du kunna ringa in vad det är som drar tjuvström.

Link to comment
Share on other sites

Det Janne säger du ska göra. Är absolut det bästa sättet att spåra tjuvström. Då slipper du verkstads kostnader som är jätte dyra. För det är just sånt dom tar bra betalt för. Jag menar förstås märkes verkstad. En vanlig verkstad kan inte skinna kunder som dom gör. Då blir dom inte långlivade.

Berra

Link to comment
Share on other sites

nu är jag inte så hemma på BMW men vet att fönsterknapparna just indikerar på ett speciellt och väldigt vanligt tjuvströmsproblem på BMW vilket beror på att någon av framdörrarnas kontakter inte stänger fullständigt. Om du provar att trcka in påda strömbrytatna i botten (alt. koppla förbi dem om någon skulle vara trasig) ska du se att dioderna slocknar och bilen slutar dra ur batteriet.

Tror förutom dioderna att det är BMWs orginal DEFA startspärr eller vad den nu heter som drar extra ström när dörrarna är öppna.

Om inte något av ovanstående påståenden stämmer så vet jag att lukas på forumet har haft just detta problem med en av sina BMWs. Han kan nås på 070-8291594, fråga honom inte vad han tycker om hammarlack bara :--

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

1000 dollars tips:

Allt arbete du gör på elsidan bör göras med batteriet bortkopplat. Annars har du kanske en massa varningslampor + airbaglampan lysande efteråt i panelen.

Dessutom kommer check control att sända varningar som en galning om det blir felström..

Link to comment
Share on other sites

...

Hammarlack is the shit! :--

Skall testa detta, var fullt i varmgaraget så orkade inte mig på en felsökning idag i -20. Burr.

Någon jäkel har ju ställt en Gul jävla ford mitt i garaget, fyfan! 8)

Låter ändå konstigt då man borde märka det på innebelysningen men knappen har säkert flera steg.

Tack för alla svar !

Link to comment
Share on other sites

En Bmw har ju 73.4000.4000 kablar och en felsökning hos Bmw kostar lika mycket. Så därför tänkte jag om det

fanns någon som hört om liknande problem innan? Börjar bli lite drygt att koppla igång bilen varje morgon. :--

Byt bil! :!::!: Byt till en FORRRD! En till alltså.

Janne J cmc303! Vad heter dän här kissen? Midnatt, Sotis, Moonlight eller nåt annat vackert?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...