Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Hej

jag har samma problem. Köpte nyligen en mittkonsol till min 69:a. Men växelspak's huset till min C4 är för bred i basen. Den upphöjda delen verkar ha rätt mått för hålet i konsolen, men basen=ramen som man skruvar genom tar i. vad göra?

Finns det speciella V-hus för konsoler?

eller är jag tvungen att ta till sågen. :shock:

bilen är en standard inget lullul

mvh Tom

Tror inte att det skiljer på själva spaken utan mer på väljarmekanismen eller snarare skalan som visar växelläget..

Till 65/66 finns en skala som sitter på själva spaken och sedan är det olika metalldelar/täckplåtar för manuell och auto i själva konsolen. Detta gäller också för senare konsoler.

Tom det låter som om du försöker använda den kupolformade skalan som används utan konsol. Det fungerar inte.

  • Author

Alla spakar är alltså svagt böjda? Jag jagar en spak och har hört att Granadan hade samma spak, men har bara hittat raka spakar på Granador.

Hej Pelle.

Alla Mustang spakar är svagt böjda nertill om den spaken

som du har är rak så kommer den från någon annan Ford

kanske Euro Ford. :)

Ford USA har en Granada i sin tillverkning och den har samma

spak som Mustang. :?

Åter till problemet med skalor för automat det är som mycket

annat på Mustang av den klassika modellen 65-73. :roll:

Att delarna liksom bilarna tillverkas i parår så också automat

skalor, 65-66 har samma typ av kromdel som står på kardan

skillnaden kan vara märkningar för växel lägen. :)

Årsmodell 67-68 har också samma typ av kromdel men lite

olik 65-66.

69-70 har också samma typ kromdel som också användes på

71-73.

Det som också skiljer automat skalor är att 65-66 har ett specielt

lock på konsollen där skalan för för automatlägen finns.

Detta går igen på 67-68 som också har en speciel skala för auto-

mat lägen på konsollen.

Modell 69-70 har en konsoll där det är urtaget för den kromade

automat skalan som är monterad på kardan tunneln, alltså det är

samma konsoll som till manuell.

Detta fortsate man med till 71-73 Mustangen också där det används

samma konsoll till automat som till manuell.

Hoppas att jag har förklarat så det går att förstå. :wink:

Eftersom Pelles bil är en 64-å-en-halva, kan det kanske skilja på själva spaken. T-handtaget på spaken är i varje fall mindre på tidiga 65:or jämfört med senare. Någon som har en bra "Parts Catalog"? Där är det bara att jämföra C-nummer på prylarna.

Magnus

Det skiljer på spakarna på 67 iallafall.

Utan konsoll sitter det ett litet 4 kantigt fäste till lampan som lyser upp skalan, plus att det sitter en liten "föhöjnings list på huset som krom huset med skalan skruvas fast i.

Med konsoll ser spaken annorlunda ut, fästet för lampan sitter högre upp

och är gjort för en liten rund plast arm som skjuter lampan fram och till baka så att skalan belyses. Den lilla förhöjnings listen finns inte med.

Jag har båda uppsättningarna skicka ett mail så kan jag ta bilder om du vill

Tony

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.