Fröberg January 19, 2009 Report January 19, 2009 LÅT STÅInlägget är uppdaterat 2009-07-24Välkommen till min sektion,Hösten 2007 köpte jag min första Mustang, en röd 2005. Ägandet blev inte långvarigt då jag redan på våren bestämde mig för att sälja och investera pengarna i en gammal Mustang, en dröm skulle gå i uppfyllelse.Trots mina, minst sagt, ringa kunskaper i att meka med bilar började jag att leta. Min svärfar var i Florida sommaren 2008 för att köpa en Chevrolet. Där träffade han Robert, en bilhandlar av äldre bilar. Min svärfar fick snabbt ett förtroende för honom då det visade sig att hans kunskaper om bilar var mycket bra. I samband med denna resa såg han en svart Mustang Mach 1 av 1973 års modell som han berättade för oss om när han kom hem till Sverige. Vi tog snabbt kontakt med Robert och fick massor av information och bilder, allt verkade kanon. Bilen skulle vara helt original, en matching numbers.Om bilen, MartiAutoWorks1973 Ford Mustang Mach 1 SportsroofH-code, 351 Cleveland 2VMedium bright yellow paintFMX Cruise-O-Matic transmissionBlack vinyl roofBilen är en av 1170 tillverkade. Juli 2009 beställde jag MartiAutos största rapport. Det ska bli intressant att se hur många exemplar det finns som är utrustade med samma tillbehör som min.Martireport:Bilen anlände till Södertälje hamn i september 2008 tillsammans med svärfars Chevrolet. Vi ordnar skjuts till hamnen för att hämta bilarna. Det var en otroligt härlig känsla samtidigt som jag var sjukt nervös för att bilen skulle se ut som en påse skit. När vi kom till uppställningsplatsen dreglade några hamnarbetare på våra bilar som var över förväntan i skick. Motorn gick igång på första försöket och V8ans muller lät härligt.Bilen:Efter ett par dagars körande till och från verkstand för att få klart inför registreringsbesiktningen märkte jag att bromsarna var helt slut, det blev mitt första projekt. Efter att registreringsbesiktningen var klar och bilen började användas märkte jag att kylarvattnet luktade avgaser och försvann i snabb takt. Svärfar konstaterade att en topp troligen var trasig. Min drömbil som skulle vara i utställningsskick hade börjat rasa i bitar. Blev en del ångest då jag betalt ganska bra för bilen och trodde att det bara skulle vara att tuta och köra. Vintern 2008 lyftes således motor ut i svärfars garage. Hur skulle detta gå, jag som aldrig har mekat en bil i hela mitt liv. Jag har dock en bra mentor, Allan, min svärfar som praktiskt taget föddes med ett spärrskaft i handen. Problemet med Allan är att jag måste bromsa honom för att projektet inte ska skena iväg. Allan har nämligen byggt funnycars samt arbetar en del hos Pat Musi i USA så allt under 1000 HK är lite.Det visar sig vid en granskning av motorn att ena topplocket är trasigt. En styrning satt helt löst vilket har resulterat att stötstången samt ventilen har krökt sig. Att inte hela motorn har skurit är ett under. Det visar sig även att topparn är av modell 4V (ska vara 2V orginal) och att insuget är utbytt mot ett tidsenligt 4V.2009-05-16 kom dessa killar till världen. Blivande Mustangägare?Kostnader Generator 882 krLaddningsrelä 320 krHastighetsmätarwire 252 krBatteri 1 377 krBatteribrytare 122 krBatterikabelsko 41 krBatterikablar 189 krBromsbackar 473 krHjulcylindrar 329 krDiverse färg från Eastwood 2 778 krMätarskala KM 225 krGenerator -Summa: 6 988 krMotorrenoveringBegagnade 2V toppar 1 200 krKamaxel 1 444 krVentillyftare hyd. 936 krVevlager 684 krRamlager 1 570 krKamdrevssats 473 krKolvringssats 558 krOljepump 554 krEdelbrock insug 3 100 krPackningssats 895 krInsugspackning 243 krOljefilter 64,80 krSvägningsdämpare 2 000 krNolldeckning block, toppar 3 700 krVipparmar, plåt och stänger 1 134 krSumma: 17 356 krTotalt: 24 344 krAtt-göra-lista - Byta tätlister- Nytt fäste för bakre lyktor- Ta bort rost under baksäte – KLART- Ta bort rost under förarsäte- Ta bort rost i bagageluckan- Byta hastighetswire – KLART- Nytt avgassystem- Dra ny el och montera batteri i bagageluckan- Trepunktsbälten fram och bak – KLART- Motorrenovering Citera
Fröberg January 19, 2009 Author Report January 19, 2009 Här kommer jag att uppdatera med information om vad som har gjorts tidigare. Blir senare i under året... Citera
Fröberg January 19, 2009 Author Report January 19, 2009 Renovering av motorHar börjat att gå igenom motorns olika delar. För ett år sedan kunde jag inte drömma om att jag skulle meka och renovera en Mustang från -73. Riktigt kul är det trots att jag inte kan ett jotta om bilar! Tur att jag har en svärfar som är tålmodig och visar mig hur jag ska göra. Jag står som ett fån ibland när han släng med sina motortermer.Som sagt, har påbörjat genomgången av motorn och jag vet inte om det ser så ljust ut. Nästa vecka ska vi gå igenom topparna. Fram tills nu har jag/vi hittat följande defekter:1) Motvikten på motviktshjulet släppte vi nedmontering2) Drevet ser riktigt slitet ut3) Vevaxeln är något sliten4) Kamaxeln är sliten5) 6) Samtliga kolvstakar (heter det så) har ett jack på sidan!? Punkt 1 och 3 går att fixa på egen hand. Vad tror ni om punkt 5, vad kan man göra? Fler bilder Koder/nummer som jag har hittat Bild 1, kommer inte ihåg vilken del bilden är på: 7197TTVad betyder detta?Bild 2, Blocket under toppen: 030Bör stå för överborr?Bild 3, Oljetråget: 11 09 72 och D2 (E)6675B (E) verkar instansat efteråtVad betyder detta? 11 09 72 = tillverkad 11 september 1972?Bild 4, Insug: (X)0IZE-9425-BBVet inte vad detta betyder men vet i alla fall att det är ett 4-ports insugBild 5, Toppen: D3ZE, 2L30 och en 4 i hörnetSå detta är alltså en 4-ports topp? Men vad betyder resten av nummrena?Blocket: D2AE-CA och 2L24. Det är två bult.D2AE-CA = Cobra Jet, 2L24 = Tillverkad 24 november 1972?Då får jag alltså ovan till att bli en Q-code 4 ventilers, tvåbultad CobraJet Cleveland tillverkad september/november 1972? Enligt min Marti report ska det sitta en H-code 351-2V tillverkad i november 1972. Motorn är alltså bytt någon gån under resans gång? Det var ju själva fan.Är det någon som kan skaka fram en bild på en 4-v topp där man ser ventilerna? Citera
Fröberg January 20, 2009 Author Report January 20, 2009 Nu har jag uppdaterat, se inlägget ovanför detta. Ge mig gärna lite kommentarer till mina problem... Ser ut att bli en dyr renovering. Citera
Tobias CMC1505 January 20, 2009 Report January 20, 2009 Hur gjorde du med trepunktsbältet bak?Jag är väldigt sugen på att sätta en nya punkter i golvet eller hatthyllan att fästa rullen i. Fast på motsatt sidaän vad bältet sitter vanligt. Men hur gjorde du? Citera
Fröberg January 20, 2009 Author Report January 20, 2009 jag använde fästet i golvet och satte dit en stålförstärkning i hatthyllan. Enkelt kan försöka att ta ett par bilder lite senare. Citera
Tony.S CMC 2246 January 21, 2009 Report January 21, 2009 Skönt att se dig arbeta igen Fröberg då kanske du kommer ut på vägarna till våren Citera
Fröberg January 21, 2009 Author Report January 21, 2009 Skönt att se dig arbeta igen Fröberg då kanske du kommer ut på vägarna till våren Mmm kanske... Det är tillökning på G i slutet av maj... Men ett par träffar ska jag försöka hinna med Citera
LasseS January 30, 2009 Report January 30, 2009 Snälla Fröberg, skriv inte 4 ventilerstopp, 4V står för 4 venturi = 4 portar. Till dina D3ZE 4V topplock finns inga insug passande små 2PORTSförgasare. Gjutnummret på blocket stämmer väl överens med din Marti rapport?? man har säkert bara bytt topplock, insug och grenrör(?) för att öka effekten. Citera
Tobias CMC1505 January 30, 2009 Report January 30, 2009 Snälla Fröberg, skriv inte 4 ventilerstopp, 4V står för 4 venturi = 4 portar. ...Bitter idag ?Ingen som berättat för han innan men nu vet han ju. Inte lätt när man är nybörjare.... jag visste inte att det betydde 4 Venturi heller. Citera
Fröberg January 30, 2009 Author Report January 30, 2009 Snälla Fröberg, skriv inte 4 ventilerstopp, 4V står för 4 venturi = 4 portar. Till dina D3ZE 4V topplock finns inga insug passande små 2PORTSförgasare. Gjutnummret på blocket stämmer väl överens med din Marti rapport?? man har säkert bara bytt topplock, insug och grenrör(?) för att öka effekten. Gjutnummret stämmer... Grenröret är också bytt... Citera
LasseS January 30, 2009 Report January 30, 2009 Bitter o. bitter Det var bara en liten vädjan om att aldrig mer skriva om 4 ventilstoppar Kallt ute och hemma med en sjuk 4 åring gör väl inte att man är på topp direkt men fina Mustanger med vetgiriga ägare gör en alltid på bra humör. Vill du ha bilder som jämför 2 och 4 portstoppar?? Citera
Tobias CMC1505 January 31, 2009 Report January 31, 2009 jag använde fästet i golvet och satte dit en stålförstärkning i hatthyllan. Enkelt kan försöka att ta ett par bilder lite senare.Orkar du hosta upp några bilder tror du? Citera
Göran H January 31, 2009 Report January 31, 2009 Bra Föberg jobba på kom ihåg att du är välkommen till mej med nya bilen nån gång i aprill-maj liknande förra året i samband med Viksta veteranbilsmarknad i Björklinge Citera
Tobias CMC1505 February 1, 2009 Report February 1, 2009 Vill du ha bilder som jämför 2 och 4 portstoppar??Visa gärna bilder.En grej till, har ni gjutnummer med i era Marti reports?Jag har en Delux-Report men inga gjutnummer med på min lapp. :-/ Citera
Fröberg February 2, 2009 Author Report February 2, 2009 Bitter o. bitter Det var bara en liten vädjan om att aldrig mer skriva om 4 ventilstoppar Kallt ute och hemma med en sjuk 4 åring gör väl inte att man är på topp direkt men fina Mustanger med vetgiriga ägare gör en alltid på bra humör. Vill du ha bilder som jämför 2 och 4 portstoppar??Ja tack, bilder vore snällt. Citera
Fröberg February 3, 2009 Author Report February 3, 2009 Då har jag varit i lokalen igen. Fick hjälp av svärfar att plocka isär topparna... Dom såg inte så jäkla bra ut... Känns som om det blir en dyr renovering. Är det något man kan göra åt den trasiga toppen ovan? Skulle det gå att kapa den trasiga längst ner och sen göra en ny styrning (?) med en krage så att den inte trillar igenom?Tog även några mått:Vevlager 010Ramlager 010Ramlagertapp 69,45Vevlagertapp 58,45Tapp 1 och 2 58,43Tapp 3 och 4 58,44Tapp 5 och 6 58,44Tapp 7 och 8 58,44 Någon som vet standardmåtten? Hur slitet är den egentligen? Jag ska mäta cylindrarna senare i veckan för att se om jag måste borra lite....Käns som om det blir dyrt...I värsta fall måste detta införskaffasBorrning 040 (går detta?)TopparKit med kolvarKamdrivningKamaxelTappar (komplett)BallanshjulDå käns det som om det är bättre att köpa en ny motor? För detta lär kosta många sköna tusenlappar.Om jag har tur slipper jag borra och toppen går att fixa.. Då blir det betydligt billigare. Annars blir det nog inte så mycket åka av i sommar inte... Någon som kan svara på mina frågor ovan? Citera
Tony.S CMC 2246 February 3, 2009 Report February 3, 2009 Det ser inte så roligt ut,men har man otur får man väl räkna med ett och annat på en bil som är 35 år. Såg på blocket att någon säljer motordelar och block till 351 4V. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 4, 2009 Report February 4, 2009 Hej.Går att fixa men kostar kanske en del, styrningarna går attbyta och så även ventil, borr 040 är enligt mig sista chansen,du kan göra mycket själv. Du låter lite uppgiven, var inte det, kolla lite med NorrlandCustom eller American Racing för delar, allternativ är attlämna in dom eller hitta bra beg. Citera
Fröberg February 4, 2009 Author Report February 4, 2009 Hej.Går att fixa men kostar kanske en del, styrningarna går attbyta och så även ventil, borr 040 är enligt mig sista chansen,du kan göra mycket själv. Du låter lite uppgiven, var inte det, kolla lite med NorrlandCustom eller American Racing för delar, allternativ är attlämna in dom eller hitta bra beg. Lite uppgiven är man allt men det löser sig till slu Har du något tipps på hur jag ska göra med styrningarna. Den ena (bilden) har gått sönder rejält. Kan jag göra som jag sa? Jämna delen som sticker upp längst med botten och sen stoppa i nya styrningar? Hade funderingar på att göra en styrning som ser ut enligt den fina bilden nedan skulle det funka tro? Kanske svetsa fast i toppen? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 4, 2009 Report February 4, 2009 Allt är möjligt men inte det som är otestat, jag tycker du skall köpa nya (NY) bronsstyrning, värms och pressas i. Det skall inte vara någon risk att den åker eller rammlar ur, ventilskaftet skall ju glida igenom styrningen, ventils-skaftet får också smörjning. Bytt till passade ventil och styrning, kolla med Hansenförresten dom har bronsstyrningar som dom säljerstyckvis. Svetsa är det bara jag som gör, rådet från övriga är attinte göra det. Citera
Tobias CMC1505 February 4, 2009 Report February 4, 2009 Tjenare Fröberg!Annars har jag schyssta Toppar (kompletta) liggandes till din bil om du lessnar på att laga! Citera
Fröberg February 4, 2009 Author Report February 4, 2009 Tjenare Fröberg!Annars har jag schyssta Toppar (kompletta) liggandes till din bil om du lessnar på att laga! Jasåå Vad är det för toppar då? Citera
Fröberg February 4, 2009 Author Report February 4, 2009 Det är D1AE-CB 2V Toppar. Hmmm... Har tyvärr 0 kr på kontot just nu... Har köpt en ny bruksbil som ska pröjsas i morgon, Volvo V50 Drive.Men jag hojtar till när det ser stabilt ut igen... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.