Jump to content

Frågelek om lamell

Featured Replies

comment_66968

Det finns så många som kan om drivlinor ( Pers kunskaper är ju imponerande). Har med ett annat fordon letat lamell, men renoverar då det inte finns nytt!

Men till vilket fordon. Vilken motor /växellåda är det på ömse sidor? Det är en standard och inget special.

(Tips, varje medlem känner garanterat igen svaret, men det är en liten kuggis). Frågor besvaras gärna.

Tips 2: d= 240 mm !!

  • Author
comment_66980

Ni är och tullar på sanningen, men gissar lite!

Grovsplines och 240 mm är ganska ovanligt!

Men svenkt märke, alla kan det, -82 var senaste årsmodellen ( B16 var väl slut 10 år tidigare, B30 ca -75?). Nä, 4 cylindrar är det!

En bild på växellådan helt i original

:--:--

  • Author
comment_66984

Chili, du "fuskade" fast du har helt rätt. ( jag glömde signaturen).

Men alla var ju på rätt väg från start!

En jä-la kombination med B20 och en M45-låda till en Volvo tillverkad i Ungern där dom klämmer i med grova splines! Många tar ingående axel från typ 740:a och byter till fin-splines.

Fast jag hittade en proffsfirma i Malmö som kan renovera kopplingar. :--

  • Author
comment_67005

Då förstår du att man inte förstår hur dom tänkte. Därför "omöjligt" hitta ny lamell. Dessutom lutade fördelningslådan (efter växellådan) så den konstant har för låg oljeniva. Och många har gått sönder. Men vi smarta ställer vovven i skarp sidolutning när vi fyller olja! :--

comment_67006
Då förstår du att man inte förstår hur dom tänkte. Därför "omöjligt" hitta ny lamell. Dessutom lutade fördelningslådan (efter växellådan) så den konstant har för låg oljeniva. Och många har gått sönder. Men vi smarta ställer vovven i skarp sidolutning när vi fyller olja! :--

BMW M5 3.8 l 94 års modell lamellen har samma mått

har bytt koppling på några såna här och då använder jag en utgående axel från en gammal volvo för att centrera passar perfekt

om jag inte missminner mig totalt 8)

comment_67009

Vad är det för låda på tidiga B21 och 4vxl då? Tog en 4vxl från en Volvo 240 och bytte mot en M47.... Vet M47an hade finsplines och tog därför B21 svänghjulet, tryckplattan och lamellen och satte på B23an istället... Jag bytte alltså den 5 växlade lådan mot en 4 växlad - de flesta gör nog tvärt om... blev bra mycket rappare med det lätta hjulet... Hade ju dock fått för mig att det var samma splines men det sket sig just för att den 4växlade låddan var "grov"... :?

  • Author
comment_67010

har för mig att B21 kom på 240 mitten 70-talet (i början B20) och dom fick M40/41 färsta året och sedan M45/46 med ganska säkert med finsplines. Nu finns en lamell till 240 de första åren med grovsplines med vet inte lådan. tror att diameter på alla är mindre än 240 mm. Vidare fanns det 2 axel/splinestjocklekar!

  • Author
comment_67014

Nog rätt, dom började med M45 -75 tror jag ( M40 första året dvs -74). Sedan var nog lamellen lite mindre. Man tvingas bli "proffs" för att hitta delar. Sedan var lamellerna förstärkta då det är ett sa-ans vrid som ska överföras ( Och i mitt fall med plog framtill).

Du får frossa i synen av en B20 och svänghjulet :--:--

comment_67094
Jag har för mig att 240 från 75 med B20 hade M45 lådan och därför stoppar man den sprängkåpan på Pv/Amazon och 140 för att kunna använda M45, M46 och M47, men rätta mig gärna om jag har fel.

1976 är det! Annars helt korrekt!

  • Author
comment_67221

Tackar. Jag var tidigt i kontakt med dom. Det är till en B30 med diameter 1,125 " mot 1" för mig. Dom kunde fixa 6-puckars med sinterbelägg i rätt storlek, men dom är för svårkörda för denna kärra. Viktigaste lärdomen är att det finns företag som renoverar gamla lameller och tryckplattor. :--

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...