1096 January 24, 2009 Report January 24, 2009 För en tid sen - ja förra våren nångång, kom vi över en nästan ny B&M 142 kompressor av en händelse... gick ju inte låta bli att köpa den helt enkelt... Själv hade jag precis fått på min KenneBell på GTn så själv hade jag väl inget direkt behov av B&M blåsarn så min far tog hand om den ifall han fick för sig att blåsa liv in nån av sina gamla Flatheads... för Er som inte känner till dessa motorer så är det Fords gamla sidventils V8or från 1932 - 1953 och i vissa fall modernare varianter tillverkade ända fram på 90 talet.. Kruxet var bara att vi hade inget insug att tillgå mellan dessa motorer och kompressorn... så kolla runt lite och fundera. Köpa nytt fyrport och fräsa av toppen och bygga nytt plenum och fäste för kompressorn... Köpa färdigt kompressorinsug lät dyrt dessutom är de inte snygga, som en plankebit med några hål i ungefär... Hmm... har ju fina skrotbitar på jobbet i form av aluminiumplattor med bra legering liggande.... Tankarna drog i gång och efter några timmar i datorn, funderande och mätande så fanns en idé... Förra årets julledighet blev ju som bekant lite längre än vanligt.. tyckte jag iaf... Så när fingrarna var allt för rena efter ca en vecka utan att satt en fot på jobbet drog jag igång på vinst o förlust mer eller mindre - går det så går det... Man fick ju givetvis höra att "det där går aldrig" "kommer aldrig att funka" osv... Som vanligt lyssnar man ju inte på dessa människor och jag tror många av Er här på forumet ofta hör bessevissar kommentera det ena och det andra... Maskinparken var för julledigheten ledig så att säga då operatören dvs jag var just ledig... så var bara att köra igång... Efter ett tag såg man formerna och efter ytterliggare några timmar såg man nu vad det var.... Nu återstår att lyfta på insug, kompressor o allt annat på motorn och planera för remskivor och en spännare... ska även dit en "poppoff" ventil i var ände på insuget ifall det blir ett skott vilket det ju givetvis brukar bli... Ska bli spännande att se om det funkar sen... Jag är övertygad - då dessa motorer inte byggdes för max prestanda direkt så är de väldigt tacksamma för div fuffens och framförallt lite hjälp på traven med andningen... Motorn i fråga är en så kallad 100-hästare i grunden (1942-48 ) med 4" vevaxel från Mercury, några år nyare vevstakar, smidda Ross-kolvar, större ventiler, mycket roligare kam, Edelbrock toppar mm... volymen ökad till ca 4.6 liter... Något högt komp i nuläget så får inte ladda för mycket.. över kompressorn blir det den standard Holley 600 men det får plats med ett par "gamla" Ford/Holley eller Stromberg.... Så jag hoppas att snart få svar på frågan om det fungerade eller inte... så får man se vem som fick rätt... svårare är det ju inte.. Detta kanske inte hör hemma här på forumet men vet att det finns många här som mixtrar och smider själva och inte bara köper färdigt... Till Er - Do never give up! Citera
JanneJ January 24, 2009 Report January 24, 2009 Applåder till dig John! Bred kunskap, friskt nytänkande och att du bjuder in oss att titta på.Jag ser fram mot slutresultatet och inte minst den intressanta vägen dit.Hälsningar Citera
JohnB January 24, 2009 Report January 24, 2009 För en tid sen - ja förra våren nångång, kom vi över en nästan ny B&M 142 kompressor av en händelse... gick ju inte låta bli att köpa den helt enkelt... Själv hade jag precis fått på min KenneBell på GTn så själv hade jag väl inget direkt behov av B&M blåsarn så min far tog hand om den ifall han fick för sig att blåsa liv in nån av sina gamla Flatheads... för Er som inte känner till dessa motorer så är det Fords gamla sidventils V8or från 1932 - 1953 och i vissa fall modernare varianter tillverkade ända fram på 90 talet.. Kruxet var bara att vi hade inget insug att tillgå mellan dessa motorer och kompressorn... så kolla runt lite och fundera. Köpa nytt fyrport och fräsa av toppen och bygga nytt plenum och fäste för kompressorn... Köpa färdigt kompressorinsug lät dyrt dessutom är de inte snygga, som en plankebit med några hål i ungefär... Hmm... har ju fina skrotbitar på jobbet i form av aluminiumplattor med bra legering liggande.... Tankarna drog i gång och efter några timmar i datorn, funderande och mätande så fanns en idé... Förra årets julledighet blev ju som bekant lite längre än vanligt.. tyckte jag iaf... Så när fingrarna var allt för rena efter ca en vecka utan att satt en fot på jobbet drog jag igång på vinst o förlust mer eller mindre - går det så går det... Man fick ju givetvis höra att "det där går aldrig" "kommer aldrig att funka" osv... Som vanligt lyssnar man ju inte på dessa människor och jag tror många av Er här på forumet ofta hör bessevissar kommentera det ena och det andra... Maskinparken var för julledigheten ledig så att säga då operatören dvs jag var just ledig... så var bara att köra igång... Efter ett tag såg man formerna och efter ytterliggare några timmar såg man nu vad det var.... Nu återstår att lyfta på insug, kompressor o allt annat på motorn och planera för remskivor och en spännare... ska även dit en "poppoff" ventil i var ände på insuget ifall det blir ett skott vilket det ju givetvis brukar bli... Ska bli spännande att se om det funkar sen... Jag är övertygad - då dessa motorer inte byggdes för max prestanda direkt så är de väldigt tacksamma för div fuffens och framförallt lite hjälp på traven med andningen... Motorn i fråga är en så kallad 100-hästare i grunden (1942-48 ) med 4" vevaxel från Mercury, några år nyare vevstakar, smidda Ross-kolvar, större ventiler, mycket roligare kam, Edelbrock toppar mm... volymen ökad till ca 4.6 liter... Något högt komp i nuläget så får inte ladda för mycket.. över kompressorn blir det den standard Holley 600 men det får plats med ett par "gamla" Ford/Holley eller Stromberg.... Så jag hoppas att snart få svar på frågan om det fungerade eller inte... så får man se vem som fick rätt... svårare är det ju inte.. Detta kanske inte hör hemma här på forumet men vet att det finns många här som mixtrar och smider själva och inte bara köper färdigt... Till Er - Do never give up!Ser helt kanon ut. Tar du jobb for andre John Citera
Lygdman cmc813 January 24, 2009 Report January 24, 2009 Ser kanon snyggt ut, och håll oss uppdaterade så vi får veta fortsättningen..Gärna lite ljudklipp när det är dax för uppstart Citera
Per Berglund January 24, 2009 Report January 24, 2009 Vackert som tusan!!!Varför har inte alla en "fler oppare" i garaget!!! Citera
CMC 1061 Berra January 25, 2009 Report January 25, 2009 Detta blir intressant. Det ser snyggt ut med. Följer med spänning. Berra Citera
1096 January 25, 2009 Author Report January 25, 2009 Vackert som tusan!!!Varför har inte alla en "fler oppare" i garaget!!! Önskar jag hade det också... men jag relativt fri tillgång till "mina" maskiner på jobbet genom en förstående och lika nyfiken chef... Citera
1096 August 21, 2009 Author Report August 21, 2009 Så blev det...... efter en sommar med en hel del testresor och fortfarande pågående så funkar allt över förväntan. Det blev grym skillnad på motorn främst på bredden så att säga... men givetvis på toppen när man stampar på lite extra...Mer bilder och beskrivningar finns på en liten enkel blogg för den som är intresserad att läsa och kolla bilderhttp://fordv8flatheadandoverhead.blogsp ... rd-v8.html Citera
Tobias CMC1505 August 21, 2009 Report August 21, 2009 Naaajsly done !Riktigt fint gjort med insuget där, 120 poäng av 100 möjliga. Citera
bj0rne August 22, 2009 Report August 22, 2009 Grymt snyggt, värdigt en serieproduktion kanske? /Björn Citera
1096 August 22, 2009 Author Report August 22, 2009 Grymt snyggt, värdigt en serieproduktion kanske? /BjörnSkulle kunna gå då möjligheterna finns. Det är väl dock så att marknaden för "Blown Flatheads" är lite liten i Sverige - tyvärr... Citera
JohnB August 22, 2009 Report August 22, 2009 Grymt snyggt, värdigt en serieproduktion kanske? /BjörnSkulle kunna gå då möjligheterna finns. Det är väl dock så att marknaden för "Blown Flatheads" är lite liten i Sverige - tyvärr...Går endå att selja "hemmaproduserade" deler til det stora landet i Vest Mitt lille bidrag til renovering av Mustang 428 CJ/SCJ er til salu i USA og har varit så i snart 2 år John Citera
Tobias CMC1505 August 22, 2009 Report August 22, 2009 Grymt snyggt, värdigt en serieproduktion kanske? /BjörnSkulle kunna gå då möjligheterna finns. Det är väl dock så att marknaden för "Blown Flatheads" är lite liten i Sverige - tyvärr...Går endå att selja "hemmaproduserade" deler til det stora landet i Vest Mitt lille bidrag til renovering av Mustang 428 CJ/SCJ er til salu i USA og har varit så i snart 2 år JohnVad är det? Citera
JohnB August 23, 2009 Report August 23, 2009 Grymt snyggt, värdigt en serieproduktion kanske? /BjörnSkulle kunna gå då möjligheterna finns. Det är väl dock så att marknaden för "Blown Flatheads" är lite liten i Sverige - tyvärr...Går endå att selja "hemmaproduserade" deler til det stora landet i Vest Mitt lille bidrag til renovering av Mustang 428 CJ/SCJ er til salu i USA og har varit så i snart 2 år JohnVad är det? [/quote:3k0d0668]http://musclecarresearch.com/shop/index ... ducts_id=5John Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.