Christian Lindén February 11, 2009 Report February 11, 2009 Bilen byggs för bra väghållning men ska kunna gå att justeras om i chassi för att få hyffsat grepp på 402m Chassi än så länge: Corvette c4 framvagn Hjul 17" 8.5"fram 9.5"bak 245x45 och 255x50 däck Ny bakram i 60x80x3 Stora hjulhus Subframeconnectors i 60x60x3mm 3-länk vid svängning och 4-link vid raktfram åka 30mm mustang krängare fram 26mm corvette krängare bak Avo 45mm coilovers bak 400lb fjädrar GAZ 51mm coilovers fram 700lb Sweet rattsång med snap off Stående pedalställ med våg Fullbur från Guss Corvette c5 ok fram Jaguar xj bromsok bak 330x32mm skivor fram med alu bells 300x22mm skivor bak Glasfiberstolar G-force 5p bälten Glasfiber front, skärmar, huv Motor tillbakaflyttad ca 35cm Stolar tillbaka ca 30 cm Drivlina blir: Ford 9" 31splines ZF 6vxl corvette 92 30spline ut 3 skivig tilton Svea kardan? Motor: 302 ford RHS 215cc toppar Super victor insug med spridarhål 100mm spjällhus Vass mek rull cam custom slipning Bottendel så stadig som man har råd att bygga då den ska igång Grenrör 48.3 prim 76mm sec 5" downpipe 4"avgas Turbo Schwitzer s4 81mm turbin in 98mm avgasturbin VEMS sprut 2 el 3 044or Aeromotive regulator MSD 6al + blaster Kl 4" ic 60mm waste 75mm ppf dump CSR el vattenpump Fyller väll på eftersom! Mvh Citera
Christian Lindén February 11, 2009 Author Report February 11, 2009 UtgångsobjektetNuUndersidan, inget som hänger ner. Så det ska gå att ha den riktigt låg!81mm stressfläktDiv för att hålla turbon lugn Citera
Christian Lindén February 11, 2009 Author Report February 11, 2009 Väghållningen fram från corvette med GAZ 51mm coiloversVäghållning bak efter eget huvud. Kommer att köra 4-länk på dragrace och 3-länk vid gat/svängkörning. 45mm Avo coilovers bak Citera
matteponken February 11, 2009 Report February 11, 2009 Jösses Det här ska bli spännande att följa Citera
Christian Lindén February 11, 2009 Author Report February 11, 2009 Jösses Det här ska bli spännande att följa Kul! Kanske kan inspirera någon fler till något dumt Citera
mikeo cmc 748 February 11, 2009 Report February 11, 2009 Spännande projekt, ska verkligen bli roligt o se slutresultatet Citera
Christian Lindén February 11, 2009 Author Report February 11, 2009 Spännande projekt, ska verkligen bli roligt o se slutresultatet Tackar! Ditt projekt är ju inte så tokigt heller Citera
matteponken February 11, 2009 Report February 11, 2009 Hur insatt är du i VEMSHar själv VEMS liggande med Victor JR EFI som ska bli trycksatt med en Procharger. Citera
Husse February 12, 2009 Report February 12, 2009 Spinner vidare på frågan om VEMS: Har VEMS också 12 x 12 VE tabeller precis som MS?Jag undrar av den anledningen att då båda spruten använder samma programvara för mapning så kanske vi kan dela med oss av mapparna för lite enklare mapning.Bygger själv på en 5.0'a men med dubbla T04E agg, MSnS, ombyggt victor junior insug och 3" spjällhus,kör också med MSD 6 AL på tändsidan.Jag bygger inte lika radikalt som dig men bl.a tändkurvor bör ju vara rätt lika även om vi troligen kommer att köra med lite olika laddtryck. Citera
Christian Lindén February 12, 2009 Author Report February 12, 2009 Hur insatt är du i VEMSHar själv VEMS liggande med Victor JR EFI som ska bli trycksatt med en Procharger.Ja lite insatt är man väll men jag har bra support och även kompisar som kan bra mycket mer! Var det något speciellt du tänkte? Procharger är ju stenålder smäll dit en turbo istället och känn på riktig effekt Citera
matteponken February 12, 2009 Report February 12, 2009 Tänkte vell bara lite på hur du skulle trigga signalerna, hall eller vr givare.själv blir det hall på veven samt hall till kamsynken i fördelaren.Procharger kanske är stenåldes men jag köppte den redan 96 så man tar vad man har.blir så småningom turbo och vems på min ammazon i stället.Problemet är snarare att tiden inte räcker till med att byta till sprut utan det får i nu läget bli trycksatt 750 dp på viktor insug Citera
Christian Lindén February 12, 2009 Author Report February 12, 2009 Tänkte vell bara lite på hur du skulle trigga signalerna, hall eller vr givare.själv blir det hall på veven samt hall till kamsynken i fördelaren.Procharger kanske är stenåldes men jag köppte den redan 96 så man tar vad man har.blir så småningom turbo och vems på min ammazon i stället.Problemet är snarare att tiden inte räcker till med att byta till sprut utan det får i nu läget bli trycksatt 750 dp på viktor insugJag ska trigga med hall på veven. Har kört en liknande setup i en iroc camaro med vems och turbo och där körde jag också med hall givare och vanlig msd6a + orginal fördelare och det fungerade klockrent!Vad ska du köra för motor då du behöver använda kamsynk?Montera sprutet är ju inte så grymt avancerat på en v8 borra bara och gänga in m8 insex eller liknande i svängdämparen + mont hall givare så har du ju triggern, du har ju insuget! Sen är det ju i stort sett bara lite kabeldragning Blir ju en sådan grym skillnad på körbarheten och möjligheterna och justera motorn perfekt kommer du ju inte i närheten av med en förgasare!Retades bara lite med prochargern, den ger ju absolut bra med effekt också + en mycket enklare installation, men den kommer ju inte i närheten i verkningsgrad och bränsleförbrukning vid smyg körning som du kommer med en turbo. Citera
Christian Lindén February 12, 2009 Author Report February 12, 2009 Spinner vidare på frågan om VEMS: Har VEMS också 12 x 12 VE tabeller precis som MS?Jag undrar av den anledningen att då båda spruten använder samma programvara för mapning så kanske vi kan dela med oss av mapparna för lite enklare mapning.Bygger själv på en 5.0'a men med dubbla T04E agg, MSnS, ombyggt victor junior insug och 3" spjällhus,kör också med MSD 6 AL på tändsidan.Jag bygger inte lika radikalt som dig men bl.a tändkurvor bör ju vara rätt lika även om vi troligen kommer att köra med lite olika laddtryck.Vems är ju mycket snarligt med ms och som du säger så är det ju samma programvara vid mappning, däremot så saknar ju mset ganska mycket funktioner som vemset har, och framförallt inbyggd bb-lamda och därmed också lamdaregleringen.Däremot så tror jag inte att du gör så mycket med min mapp till din motor då troligen ingenting kommer att stämma överens, pga att jag kommer förmodligen köra med en betydligt vassare cam, lägre comp, större turbo, annat bränsle, E85? Så pga dessa ganska stora skillnader så kommer inte ens spark table att vara i närheten av din. tex jag kommer ju att ha senare ladd och därmed så kommer jag ju att ha som mest tändning kring 3500varv där du kanske vill ha som minst pga av att du har din vridpeak där? och när jag börjar backa på tändningen för att min stora turbo börjar bygga ladd så kanske du borde börja öka på din tändning istället. Bara teorier men kanske ändå inte så långt ifrån sanningen = du blir förmodligen bara förvirrad av att ladda in min mapp när du ska igång med din, bättre att börja från noll med en bra lamda mätare!Mvh Christian Citera
1096 February 12, 2009 Report February 12, 2009 Kul bygge... lär ju inte få andnöd i första taget... Borde starta upp en egen tråd för Insprut/Motorstyrning av våra Mustangmotorer... Verkar ju vara några stycken som sysslar lite med sånt här fuffens... Men håller med dig Christian - en mapp är ju relativt individuell för varje motor och framförallt hur motorn används... Sen är det ju lite skillnad på en remdriven respektive avgasdriven centrifugsnurra... Å det där är väl inget dumt gjort? Man blir ju bara sugen på att flytta ut i garaget och fram med vinkelslipen... Citera
Christian Lindén February 12, 2009 Author Report February 12, 2009 Kul bygge... lär ju inte få andnöd i första taget... Borde starta upp en egen tråd för Insprut/Motorstyrning av våra Mustangmotorer... Verkar ju vara några stycken som sysslar lite med sånt här fuffens... Men håller med dig Christian - en mapp är ju relativt individuell för varje motor och framförallt hur motorn används... Sen är det ju lite skillnad på en remdriven respektive avgasdriven centrifugsnurra... Å det där är väl inget dumt gjort? Man blir ju bara sugen på att flytta ut i garaget och fram med vinkelslipen...Tackar!Du skulle bara våga kapa i den gröna,ser ju riktigt fin ut Kapa foxen istället dom kan ju också bli riktigt grymma Mvh Citera
matteponken February 12, 2009 Report February 12, 2009 Det var tänkt att köra senktionell avfyrning på spridarna. Därav kamsynk.Men är inte riktigt hundra på om Vemset stöder det på detta vis.Vet att det går med tandat hjul på veven. sådant dära 30,,60 hjul något vad det nu heter Tändningen sköts också via Vemset och går rakt in i Msd boxen.Hur kör du dina spridare?I bank 4 och 4.Här är också en bild på min fläktsträssade 408W med sprutet Citera
1096 February 12, 2009 Report February 12, 2009 Kul bygge... lär ju inte få andnöd i första taget... Borde starta upp en egen tråd för Insprut/Motorstyrning av våra Mustangmotorer... Verkar ju vara några stycken som sysslar lite med sånt här fuffens... Men håller med dig Christian - en mapp är ju relativt individuell för varje motor och framförallt hur motorn används... Sen är det ju lite skillnad på en remdriven respektive avgasdriven centrifugsnurra... Å det där är väl inget dumt gjort? Man blir ju bara sugen på att flytta ut i garaget och fram med vinkelslipen...Tackar!Du skulle bara våga kapa i den gröna,ser ju riktigt fin ut Kapa foxen istället dom kan ju också bli riktigt grymma MvhJo jag ska kapa i den gröne.... Foxen är redan hyfsat stum från början... Men det kommer inte kapas så pass som med ditt bygge... bara så det blir lite bättre väghållning och att fram och bakända hänger ihop lite bättre... Citera
Lygdman cmc813 February 12, 2009 Report February 12, 2009 Mycket intressant tråd, sånt här vill vi se mer av Citera
Christian Lindén February 13, 2009 Author Report February 13, 2009 Det var tänkt att köra senktionell avfyrning på spridarna. Därav kamsynk.Men är inte riktigt hundra på om Vemset stöder det på detta vis.Vet att det går med tandat hjul på veven. sådant dära 30,,60 hjul något vad det nu heter Tändningen sköts också via Vemset och går rakt in i Msd boxen.Hur kör du dina spridare?I bank 4 och 4.Här är också en bild på min fläktsträssade 408W med sprutetOk sekventiell tänkte du, det brukar man ju bara använda då man kör dubbla spridare på varje cyl? Jag har kört alla spridarna separat dock med samma värden på alla. Inga problem att köra ett sådant hjul med då brukar man använda ir givare + att då måste du nästan köpa ett hjul från en fabriks insprutad motor för att dom är mycket känsliga för minsta fel.Motorn ser ju potent ut! Men kasta förgasaren klart du ska köra sprut Är svårt att få en förgasare att inte gå fett på tomgång/låglast om den ska räcka till vid full mutter+ att mellanregistret alltid blir sådär.Mvh Citera
Christian Lindén February 13, 2009 Author Report February 13, 2009 Kul bygge... lär ju inte få andnöd i första taget... Borde starta upp en egen tråd för Insprut/Motorstyrning av våra Mustangmotorer... Verkar ju vara några stycken som sysslar lite med sånt här fuffens... Men håller med dig Christian - en mapp är ju relativt individuell för varje motor och framförallt hur motorn används... Sen är det ju lite skillnad på en remdriven respektive avgasdriven centrifugsnurra... Å det där är väl inget dumt gjort? Man blir ju bara sugen på att flytta ut i garaget och fram med vinkelslipen...Tackar!Du skulle bara våga kapa i den gröna,ser ju riktigt fin ut Kapa foxen istället dom kan ju också bli riktigt grymma MvhJo jag ska kapa i den gröne.... Foxen är redan hyfsat stum från början... Men det kommer inte kapas så pass som med ditt bygge... bara så det blir lite bättre väghållning och att fram och bakända hänger ihop lite bättre...Jo men det är ju ok Citera
Christian Lindén February 13, 2009 Author Report February 13, 2009 Mycket intressant tråd, sånt här vill vi se mer av Tackar! Mer bilder och info kommer löpande Citera
axelg89 February 13, 2009 Report February 13, 2009 Jävlar vilket kul projekt, kommer garanterat att följas noggrant =) Tror många går i drömmar om turbo eller annan fläktstress men få vågar och har råd att genomföra det. När förväntas detta bli klart? Eller ja, körbart... sådanna här projekt blir sällan "klara" om jag förstår det rätt Mvh Axel Citera
Christian Lindén February 13, 2009 Author Report February 13, 2009 Jävlar vilket kul projekt, kommer garanterat att följas noggrant =) Tror många går i drömmar om turbo eller annan fläktstress men få vågar och har råd att genomföra det. När förväntas detta bli klart? Eller ja, körbart... sådanna här projekt blir sällan "klara" om jag förstår det rätt Mvh AxelTackar! Sluta vela ladda mera Är ju inte mycket dyrare än att bygga en sugmotor som ger samma effekt ialf, så det är nog framförallt de med att våga som det stupar på för dom flesta?Som du är inne på så är ju ett sånt här projekt under ständig utveckling även när den är "klar". Men tanken är då att chassit ska vara blästrat, grundat och rullande klart till sommaren, sen blir det mest småpill under sommaren som att få i elsystem, inredning och ev lack. Motorn hadde jag tänkt bygga och bromsa nästa vinter så sommaren 2010 ska man väll kunna rita sträck utanför stan om allt går som planerat Började att riva bilen nu i höst så det har ju varit hyffsat tempo ialf Mvh Citera
1096 February 13, 2009 Report February 13, 2009 rita sträck utanför stan om allt går som planerat Alltså ingen tanke på en besiktning eller? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.