Jump to content

Mustang 65 Turbo + väghållning


Recommended Posts

Bilen byggs för bra väghållning men ska kunna gå att justeras om i chassi för att få hyffsat grepp på 402m

Chassi än så länge:

Corvette c4 framvagn

Hjul 17" 8.5"fram 9.5"bak 245x45 och 255x50 däck

Ny bakram i 60x80x3

Stora hjulhus

Subframeconnectors i 60x60x3mm

3-länk vid svängning och 4-link vid raktfram åka

30mm mustang krängare fram

26mm corvette krängare bak

Avo 45mm coilovers bak 400lb fjädrar

GAZ 51mm coilovers fram 700lb

Sweet rattsång med snap off

Stående pedalställ med våg

Fullbur från Guss

Corvette c5 ok fram

Jaguar xj bromsok bak

330x32mm skivor fram med alu bells

300x22mm skivor bak

Glasfiberstolar

G-force 5p bälten

Glasfiber front, skärmar, huv

Motor tillbakaflyttad ca 35cm

Stolar tillbaka ca 30 cm

Drivlina blir:

Ford 9" 31splines

ZF 6vxl corvette 92 30spline ut

3 skivig tilton

Svea kardan?

Motor:

302 ford

RHS 215cc toppar

Super victor insug med spridarhål

100mm spjällhus

Vass mek rull cam custom slipning

Bottendel så stadig som man har råd att bygga då den ska igång

Grenrör 48.3 prim 76mm sec 5" downpipe 4"avgas

Turbo Schwitzer s4 81mm turbin in 98mm avgasturbin

VEMS sprut

2 el 3 044or

Aeromotive regulator

MSD 6al + blaster

Kl 4" ic

60mm waste

75mm ppf dump

CSR el vattenpump

Fyller väll på eftersom!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Spinner vidare på frågan om VEMS: Har VEMS också 12 x 12 VE tabeller precis som MS?

Jag undrar av den anledningen att då båda spruten använder samma programvara för mapning så kanske vi kan dela med oss av mapparna för lite enklare mapning.

Bygger själv på en 5.0'a men med dubbla T04E agg, MSnS, ombyggt victor junior insug och 3" spjällhus,

kör också med MSD 6 AL på tändsidan.

Jag bygger inte lika radikalt som dig men bl.a tändkurvor bör ju vara rätt lika även om vi troligen kommer att köra med lite olika laddtryck.

Link to comment
Share on other sites

Hur insatt är du i VEMS

Har själv VEMS liggande med Victor JR EFI som ska bli trycksatt med en Procharger.

Ja lite insatt är man väll men jag har bra support och även kompisar som kan bra mycket mer! Var det något speciellt du tänkte? Procharger är ju stenålder smäll dit en turbo istället och känn på riktig effekt :D

Link to comment
Share on other sites

Tänkte vell bara lite på hur du skulle trigga signalerna, hall eller vr givare.

själv blir det hall på veven samt hall till kamsynken i fördelaren.

Procharger kanske är stenåldes men jag köppte den redan 96 så man tar vad man har.

blir så småningom turbo och vems på min ammazon i stället.

Problemet är snarare att tiden inte räcker till med att byta till sprut utan det får i nu läget bli trycksatt 750 dp på viktor insug

Link to comment
Share on other sites

Tänkte vell bara lite på hur du skulle trigga signalerna, hall eller vr givare.

själv blir det hall på veven samt hall till kamsynken i fördelaren.

Procharger kanske är stenåldes men jag köppte den redan 96 så man tar vad man har.

blir så småningom turbo och vems på min ammazon i stället.

Problemet är snarare att tiden inte räcker till med att byta till sprut utan det får i nu läget bli trycksatt 750 dp på viktor insug

Jag ska trigga med hall på veven. Har kört en liknande setup i en iroc camaro med vems och turbo och där körde jag också med hall givare och vanlig msd6a + orginal fördelare och det fungerade klockrent!

Vad ska du köra för motor då du behöver använda kamsynk?

Montera sprutet är ju inte så grymt avancerat på en v8 borra bara och gänga in m8 insex eller liknande i svängdämparen + mont hall givare så har du ju triggern, du har ju insuget! Sen är det ju i stort sett bara lite kabeldragning :D Blir ju en sådan grym skillnad på körbarheten och möjligheterna och justera motorn perfekt kommer du ju inte i närheten av med en förgasare!

Retades bara lite med prochargern, den ger ju absolut bra med effekt också + en mycket enklare installation, men den kommer ju inte i närheten i verkningsgrad och bränsleförbrukning vid smyg körning som du kommer med en turbo.

Link to comment
Share on other sites

Spinner vidare på frågan om VEMS: Har VEMS också 12 x 12 VE tabeller precis som MS?

Jag undrar av den anledningen att då båda spruten använder samma programvara för mapning så kanske vi kan dela med oss av mapparna för lite enklare mapning.

Bygger själv på en 5.0'a men med dubbla T04E agg, MSnS, ombyggt victor junior insug och 3" spjällhus,

kör också med MSD 6 AL på tändsidan.

Jag bygger inte lika radikalt som dig men bl.a tändkurvor bör ju vara rätt lika även om vi troligen kommer att köra med lite olika laddtryck.

Vems är ju mycket snarligt med ms och som du säger så är det ju samma programvara vid mappning, däremot så saknar ju mset ganska mycket funktioner som vemset har, och framförallt inbyggd bb-lamda och därmed också lamdaregleringen.

Däremot så tror jag inte att du gör så mycket med min mapp till din motor då troligen ingenting kommer att stämma överens, pga att jag kommer förmodligen köra med en betydligt vassare cam, lägre comp, större turbo, annat bränsle, E85? Så pga dessa ganska stora skillnader så kommer inte ens spark table att vara i närheten av din.

tex jag kommer ju att ha senare ladd och därmed så kommer jag ju att ha som mest tändning kring 3500varv där du kanske vill ha som minst pga av att du har din vridpeak där? och när jag börjar backa på tändningen för att min stora turbo börjar bygga ladd så kanske du borde börja öka på din tändning istället.

Bara teorier men kanske ändå inte så långt ifrån sanningen = du blir förmodligen bara förvirrad av att ladda in min mapp när du ska igång med din, bättre att börja från noll med en bra lamda mätare!

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge... lär ju inte få andnöd i första taget...

Borde starta upp en egen tråd för Insprut/Motorstyrning av våra Mustangmotorer... Verkar ju vara några stycken som sysslar lite med sånt här fuffens...

Men håller med dig Christian - en mapp är ju relativt individuell för varje motor och framförallt hur motorn används... Sen är det ju lite skillnad på en remdriven respektive avgasdriven centrifugsnurra...

Å det där är väl inget dumt gjort? Man blir ju bara sugen på att flytta ut i garaget och fram med vinkelslipen...

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge... lär ju inte få andnöd i första taget...

Borde starta upp en egen tråd för Insprut/Motorstyrning av våra Mustangmotorer... Verkar ju vara några stycken som sysslar lite med sånt här fuffens...

Men håller med dig Christian - en mapp är ju relativt individuell för varje motor och framförallt hur motorn används... Sen är det ju lite skillnad på en remdriven respektive avgasdriven centrifugsnurra...

Å det där är väl inget dumt gjort? Man blir ju bara sugen på att flytta ut i garaget och fram med vinkelslipen...

Tackar!

Du skulle bara våga kapa i den gröna,ser ju riktigt fin ut :D Kapa foxen istället dom kan ju också bli riktigt grymma :lol:

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det var tänkt att köra senktionell avfyrning på spridarna. Därav kamsynk.

Men är inte riktigt hundra på om Vemset stöder det på detta vis.

Vet att det går med tandat hjul på veven. sådant dära 30,,60 hjul något vad det nu heter :roll:

Tändningen sköts också via Vemset och går rakt in i Msd boxen.

Hur kör du dina spridare?

I bank 4 och 4.

Här är också en bild på min fläktsträssade 408W med sprutet

post-249-14483912634_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge... lär ju inte få andnöd i första taget...

Borde starta upp en egen tråd för Insprut/Motorstyrning av våra Mustangmotorer... Verkar ju vara några stycken som sysslar lite med sånt här fuffens...

Men håller med dig Christian - en mapp är ju relativt individuell för varje motor och framförallt hur motorn används... Sen är det ju lite skillnad på en remdriven respektive avgasdriven centrifugsnurra...

Å det där är väl inget dumt gjort? Man blir ju bara sugen på att flytta ut i garaget och fram med vinkelslipen...

Tackar!

Du skulle bara våga kapa i den gröna,ser ju riktigt fin ut :D Kapa foxen istället dom kan ju också bli riktigt grymma :lol:

Mvh

Jo jag ska kapa i den gröne.... Foxen är redan hyfsat stum från början... Men det kommer inte kapas så pass som med ditt bygge... bara så det blir lite bättre väghållning och att fram och bakända hänger ihop lite bättre...

Link to comment
Share on other sites

Det var tänkt att köra senktionell avfyrning på spridarna. Därav kamsynk.

Men är inte riktigt hundra på om Vemset stöder det på detta vis.

Vet att det går med tandat hjul på veven. sådant dära 30,,60 hjul något vad det nu heter :roll:

Tändningen sköts också via Vemset och går rakt in i Msd boxen.

Hur kör du dina spridare?

I bank 4 och 4.

Här är också en bild på min fläktsträssade 408W med sprutet

Ok sekventiell tänkte du, det brukar man ju bara använda då man kör dubbla spridare på varje cyl? Jag har kört alla spridarna separat dock med samma värden på alla.

Inga problem att köra ett sådant hjul med då brukar man använda ir givare + att då måste du nästan köpa ett hjul från en fabriks insprutad motor för att dom är mycket känsliga för minsta fel.

Motorn ser ju potent ut! Men kasta förgasaren klart du ska köra sprut :D Är svårt att få en förgasare att inte gå fett på tomgång/låglast om den ska räcka till vid full mutter+ att mellanregistret alltid blir sådär.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge... lär ju inte få andnöd i första taget...

Borde starta upp en egen tråd för Insprut/Motorstyrning av våra Mustangmotorer... Verkar ju vara några stycken som sysslar lite med sånt här fuffens...

Men håller med dig Christian - en mapp är ju relativt individuell för varje motor och framförallt hur motorn används... Sen är det ju lite skillnad på en remdriven respektive avgasdriven centrifugsnurra...

Å det där är väl inget dumt gjort? Man blir ju bara sugen på att flytta ut i garaget och fram med vinkelslipen...

Tackar!

Du skulle bara våga kapa i den gröna,ser ju riktigt fin ut :D Kapa foxen istället dom kan ju också bli riktigt grymma :lol:

Mvh

Jo jag ska kapa i den gröne.... Foxen är redan hyfsat stum från början... Men det kommer inte kapas så pass som med ditt bygge... bara så det blir lite bättre väghållning och att fram och bakända hänger ihop lite bättre...

Jo men det är ju ok :D

Link to comment
Share on other sites

Jävlar vilket kul projekt, kommer garanterat att följas noggrant =) Tror många går i drömmar om turbo eller annan fläktstress men få vågar och har råd att genomföra det.

När förväntas detta bli klart? Eller ja, körbart... sådanna här projekt blir sällan "klara" om jag förstår det rätt :lol:

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

Jävlar vilket kul projekt, kommer garanterat att följas noggrant =) Tror många går i drömmar om turbo eller annan fläktstress men få vågar och har råd att genomföra det.

När förväntas detta bli klart? Eller ja, körbart... sådanna här projekt blir sällan "klara" om jag förstår det rätt :lol:

Mvh Axel

Tackar! Sluta vela ladda mera :lol: Är ju inte mycket dyrare än att bygga en sugmotor som ger samma effekt ialf, så det är nog framförallt de med att våga som det stupar på för dom flesta?

Som du är inne på så är ju ett sånt här projekt under ständig utveckling även när den är "klar". Men tanken är då att chassit ska vara blästrat, grundat och rullande klart till sommaren, sen blir det mest småpill under sommaren som att få i elsystem, inredning och ev lack. Motorn hadde jag tänkt bygga och bromsa nästa vinter så sommaren 2010 ska man väll kunna rita sträck utanför stan om allt går som planerat :D

Började att riva bilen nu i höst så det har ju varit hyffsat tempo ialf :roll:

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...