Jump to content

Recommended Posts

Tänkte göra en kardan ring på min 68 som en säkerhets åtgärd nu när det är mer pulver i motorn på gång :lol: .

Undrar om det är någon som vet vart den ska sitt allså hur långt bak och om det räcker med en ring för att få säkerhet oavsett om t.ex det främre eller bakre knutkorset skulle gå av eller måste man ha två ringar en fram och en bak som man givetvis får bult fast i bakaxel klumpen(för att följa fjädringsvägen) för att få full säkerhet?

Storleken på ringen är oxå en fråga.

Tacksam för svar

Mvh/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Regler? Det är väll inga speciella regler om du inte ska köra dragracing och då är det bl.a. att ringen ska sitta max 150mm bakom främre knuten..

Men du hittar mer om det här http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf och under DTR 2.4 Kardanaxel

Jag tycker det räcker med en ring fram för att inte kardan ska kunna gå ner i backen framåt och slå stutt (mycket som kan gå sönder då, min far lyckades för många år sedan)..

Jag menar släpper den bak så visst kan den veva runt å göra skada men inte trafikfarligt som fram.

Link to comment
Share on other sites

ja ska inte köra dragrace och jag skrev inte heller regler.

kompisen körde sönder den bakre yoken och då veva kardanen runt som en gräddvisp vilket medförde go bucklor i golvet och att hans nyinköpta specialbyggda AOD låda knäcktes och blev helt skrot(Dyrt).

Link to comment
Share on other sites

ja ska inte köra dragrace och jag skrev inte heller regler.

kompisen körde sönder den bakre yoken och då veva kardanen runt som en gräddvisp vilket medförde go bucklor i golvet och att hans nyinköpta specialbyggda AOD låda knäcktes och blev helt skrot(Dyrt).

Det jag menade med "regler" är att ska du inte köra dragracing så bygg så det känns bra, länken tänkte jag skulle ge dig en hint om grovlek på järn osv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...