fredrik 2121 Posted February 15, 2009 Report Posted February 15, 2009 Tänkte göra en kardan ring på min 68 som en säkerhets åtgärd nu när det är mer pulver i motorn på gång .Undrar om det är någon som vet vart den ska sitt allså hur långt bak och om det räcker med en ring för att få säkerhet oavsett om t.ex det främre eller bakre knutkorset skulle gå av eller måste man ha två ringar en fram och en bak som man givetvis får bult fast i bakaxel klumpen(för att följa fjädringsvägen) för att få full säkerhet?Storleken på ringen är oxå en fråga.Tacksam för svar Mvh/ Fredrik Quote
Lygdman cmc813 Posted February 15, 2009 Report Posted February 15, 2009 Regler? Det är väll inga speciella regler om du inte ska köra dragracing och då är det bl.a. att ringen ska sitta max 150mm bakom främre knuten..Men du hittar mer om det här http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf och under DTR 2.4 KardanaxelJag tycker det räcker med en ring fram för att inte kardan ska kunna gå ner i backen framåt och slå stutt (mycket som kan gå sönder då, min far lyckades för många år sedan)..Jag menar släpper den bak så visst kan den veva runt å göra skada men inte trafikfarligt som fram. Quote
fredrik 2121 Posted February 15, 2009 Author Report Posted February 15, 2009 ja ska inte köra dragrace och jag skrev inte heller regler.kompisen körde sönder den bakre yoken och då veva kardanen runt som en gräddvisp vilket medförde go bucklor i golvet och att hans nyinköpta specialbyggda AOD låda knäcktes och blev helt skrot(Dyrt). Quote
Husse Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Ursäkta O/T Fredrik, men din kompis, har han kvar lådan?Tror du att det är nåt han vill sälja?Tänkte att vissa delar går att rädda. Quote
fredrik 2121 Posted February 16, 2009 Author Report Posted February 16, 2009 Ja, det är ja nästan helt säker på att han haroch den är till salu.här är hans nummer:070-2750822 han jobbar i norge men ringer du på kvällen så svarar han nog. Quote
bosewallius Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Pa 65:a Shelbyn sitter kardanringen fast via bultarna som haller sakerhetsbaltena i kardantunneln. Praktisk och enkel losning.Mvh Bosse Quote
fredrik 2121 Posted February 17, 2009 Author Report Posted February 17, 2009 Det låt som en enkel och bra lösning och då bör den väll bli någonstans på mitten av kardanen, men frågan är då hur stor ringen bör vara för att blien ska kunna fjädrar ostört. Quote
bosewallius Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Fredrik,Om du ger mig din emailadress sa skall jag forsoka ta nagra bilder pa 65:ans kardanring med matt.Mvh Bosse Quote
Lygdman cmc813 Posted February 18, 2009 Report Posted February 18, 2009 ja ska inte köra dragrace och jag skrev inte heller regler.kompisen körde sönder den bakre yoken och då veva kardanen runt som en gräddvisp vilket medförde go bucklor i golvet och att hans nyinköpta specialbyggda AOD låda knäcktes och blev helt skrot(Dyrt).Det jag menade med "regler" är att ska du inte köra dragracing så bygg så det känns bra, länken tänkte jag skulle ge dig en hint om grovlek på järn osv.. Quote
Husse Posted February 19, 2009 Report Posted February 19, 2009 Finns att köpa bultbar univeral hos Hansen skitbilligt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.