Roland Appelskog February 26, 2009 Report February 26, 2009 Hej!Jag är ny ägare till en -66:a där drivremmen till luftpumpen är bortmonterad på grund av missljud i luftpumpen. Går den att lagra om eller köper man en ny? Eftersom drivremmen även driver AC-kompressorn vill jag gärna återställa den eller finns det någon annan lösning? Vad jag förstår är det inget krav att luftpumpen fungerar?Tacksam för tips!CMC 2223 Citera
bosewallius February 26, 2009 Report February 26, 2009 Med luftpump menar du Thermactor systemet, eller hur? Detta system skall du vara radd om eftersom det ar valdigt sallsyntatt bilar har systemet kvar. Jag agde en 66:a 1973-78 som hade Thermactor och tog bort det genom att ta bort roren och pluggahalen i topparna samt avlagsna luftpumpen. Vet ej om man kan bytalager i pumpen men det ar vart ett forsok. Hitta en ny pump blir valdigt svart. Dumt nog slangde jag Thermactor fran min 66:a.Ett fel som ar valdigt vanligt och som jag hade ar att anti-back fireventilen slutar fungera och du far avgassmallar vid decellaration.Mvh Bosse Citera
Gtttggg February 26, 2009 Report February 26, 2009 Jag hade också det systemet på min -67:a men det var inte komplett (saknade luftpumpen) och dessutom trasigt så jag tog bort det. Så det är alltså därför jag får avgassmällar ibland. Tack för den upplysningen. Jag trodde det var nåt fel på förgasaren som orsakade det. Citera
Nenne February 26, 2009 Report February 26, 2009 Förutom att t.ex. NPD säljer renoverade pumpar, så finns ju den här snubben jag hittade på 428 Cobra Jet registrets hemsida.Smog Pump Restoration and Parts: Henry (Hank) Huisman, at Paradise Automotive ( info@ascmclaren.com ), telephone: +1 (813) 920-7544. 1022 Gunn Hwy. Odessa, FL 33556Det verkar vara en man med ett uppdrag: http://www.ascmclaren.com/ Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 26, 2009 Report February 26, 2009 Hej.Jag har renoverat termacktorpump 67, enkelt, finns beskriveti Mustangforum Nr 2 2002. Garanterat att du kan det också. Citera
Roland Appelskog February 26, 2009 Author Report February 26, 2009 Tack för svaren! Jag undrar om någon vet om det finns möjlighet att renovera den? Det är bakre lagret som är glappt och det verkar inte gå att byta lagerbana. Citera
Roland Appelskog February 26, 2009 Author Report February 26, 2009 OK, men var hittar man delar? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 26, 2009 Report February 26, 2009 Börja med att plocka isär den, till största delen är det rengörning som behövs, efter genomgång så finns det möjligheter att fåordning på den med små medel. Oftast är det rengörningen och nysmorda nålager som göratt den fungerar igen, var rädd om systemet, ingår nummerasom en del i bilens dokumentation. Citera
Roland Appelskog February 26, 2009 Author Report February 26, 2009 Jag har den helt nedplockad, men inre lagerbanan i botten är slut. Finns det lager att köpa eller måste man hitta någon som kan slipa ner den och göra en bussning? Citera
R Lenngren February 26, 2009 Report February 26, 2009 HejJag har också haft detta problem, jag ska kolla med min svärfar som gjorde vid luftpumpen för några år sedan. Jag har för mig att han bara bytte lagren och att det inte var något speciellt med det. Kolla med någon mek. verkstad så har de säkert lager som passar, annars hittar du kanske något på SKF:s hemsida. MvhRolf L Citera
Wim67 March 6, 2009 Report March 6, 2009 Tre år sen jag har renoverat min luftpump. Och har köpt båda lager hos SKF. Den bakre var specielt och de måste beställa denna. Men det gick bra. Jag har tomt pumpen, föratt den var väldigt sliten innefrån. Och jag har rören till grenrören svetsat (stängt). Så det ser orginal ut och pumpen snurrar tyst.Hälsningar Wim Citera
Recommended Posts