Jump to content

Färgbekymmer


Börje cmc 843

Recommended Posts

Hej Mustang-lovers! Jag behöver hjälp/tips med att bestämma vilken färg min –65 cab har. Originalfärgen är caspian blue men i samband med renovering i USA c:a 1990 är bilen omlackad till en blå färg. Under nu pågående renovering hade jag tänkt att bättra på färgen både här och där, men trots kontakt med flera lackerare och färgbutiker runt här i trakten, har jag inte kunna få fram rätt nyans. Med ledning av bl.a. tekniksidorna har jag surfat runt på nätet och letat bland allehanda färkartor (dietzler och dupont). Jag har funnit att acapulco blue verkar ganska nära. Är det någon av er som med ledning av bifogade bilder kan avgöra vilken blå-färg som det är fråga om? Jag har fotat både i direkt solljus och i skugga eftersom nyansen skiljer sig beroende på ljuset. Tacksam för tips/ideér.

Börje cmc 843.

Link to comment
Share on other sites

Med mina enkla färg kunskaper tycker jag mig se att det är två färger(nja inte riktigt). Det ser ut som de har en blå basfärg och sedan på den lagt ganska mycket turkos pärlemo i klarlacken.

Då uppkommer detta fenomen att bilen beroende på solljus intar olika färg.

Skulle fallet vara så kommer det vara mycket svårt att lacka vissa delar av bilen och få dessa att ha samma färgskiftning.

Vill bara säga att färgen är J*****t läcker.

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att använda sig av en så kallad Spectrometer. Det är en apparat som analyserar en nyans och presenterar ett färgrecept. Jag har själv använt haft nytta av servicen genom fabrikatet Max Meyer. Deras Spectrometer finns numera i Danmark, men man kan skicka exempelvis en lyktsarg dit för färganalys. Hör även med Glassurit och Spies Hecker, de borde ha tillgång till denna service.

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...