Jump to content

Recommended Posts

Brukar väl funka så att man med hjälp av en kabel som får spänning när du slår på tändningen... går till en grunka på förgasarn som värmer upp en spiral succesivt vilken öppnar chokespjället mer och mer... eller chockspjäll och tomgånshöjning går på en knock som sköts av den elektriska grejen... På min Holley på 67an har jag kopplat loss själva chokespjället och låter den enbart sköta tomgångshöjningen.... funkar perfekt... Jag var dock lat och snodde strömmen på tändspolen... detta är nog inte optimalt utan försök att ta strömmen nån annan stans...

:D Jag har också en 600:a med el choke. Var väldigt skeptisk i början och hade tänkt att byta till manuell choke men tycker nu att det funkar kanon.

Du ska ha 12v när tändningen är på slagen och absolut inte hela tiden för då värms fjädern upp och förblir sedan varm. Så här säger Edelbrock:

:D

The Electric choke on our Performer Series and AVS carburetors needs to be hooked to a “keyed” (while the key is in the on position) 12-volt power source, with a good ground. Verify there is no voltage when the key is in the off position. Do not connect the positive wire to the Ignition Coil, ballast resistor or Alternator

Mvh. Mats